OIGD wysłała list do KE w sprawie przetargu na A2 Łódź-Warszawa
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa chce, by Komisja Europejska zbadała, czy podczas przetargu na budowę autostrady A2 Łódź - Warszawa od Strykowa do Konotopy, nie doszło do nieuczciwej konkurencji. W tej sprawie Izba wysłała list do przewodniczącego KE - powiedział prezes OIGD Wojciech Malusi.
05.01.2010 15:40
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa chce, by Komisja Europejska zbadała, czy podczas przetargu na budowę autostrady A2 Łódź - Warszawa od Strykowa do Konotopy, nie doszło do nieuczciwej konkurencji. W tej sprawie Izba wysłała list do przewodniczącego KE - powiedział prezes OIGD Wojciech Malusi.
Konsorcjum chińskich firm z liderem China Overseas Engineering Group Co. Ltd. pod koniec września ub.r. podpisało umowę na wybudowanie dwóch odcinków z podzielonego na pięć fragmentów liczącej 91 km autostrady. Chińczycy mają zbudować za 754,5 mln zł pierwszy odcinek oraz trzeci za 534,5 mln zł. GDDKiA zapewnia, że do maja 2012 roku fragment A2 ze Strykowa do Konotopy będzie ukończony. Przewidywany koszt inwestycji to 3,2 mld zł.
Według analiz Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa cena zaproponowana przez Chińczyków jest zaniżona o minimum 600 mln zł. "W sposobie przygotowania oferty przez konsorcjum chińskich przedsiębiorstw można przyjąć, że oferent ten z góry założył poniesienie strat podczas realizacji tej inwestycji" - napisała Izba w liście do Jose Manuela Barroso, przewodniczącego Komisji Europejskiej.
- Naszych wyliczeń dokonaliśmy na podstawie obowiązujących cen materiałów budowlanych i wynagrodzeń pracowników. W związku z tym ktoś będzie musiał dołożyć do tej inwestycji. Ponieważ są to firmy państwowe, będzie musiało to zrobić państwo chińskie. A na terenie Unii pomoc publiczna jest zabroniona bez zgody KE - wyjaśnił Malusi.
Malusi dodał, że zaproponowana przez chińskie przedsiębiorstwa kwota na realizację tej inwestycji w wysokości ok. 1,3 mld zł stanowi - zdaniem OIGD - 48 proc. środków, jakie GDDKiA przeznaczyła na sfinansowanie tych odcinków autostrady. Kwota ta jest również niższa o ponad 23 proc. od następnej najtańszej oferty.
OIGD zaproponowała w liście do szefa KE dodatkowe opodatkowanie firm budowlanych z krajów trzecich wchodzących na rynek unijny. "Wydaje się, iż konieczne jest podjęcie działań antydumpingowych np. poprzez dodatkowe opodatkowanie firm z krajów trzecich, jak ma to np. miejsce w dodatkowym opodatkowaniu niektórych produktów pochodzących z tamtych krajów" - czytamy.
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa jest pozarządową organizacją samorządu gospodarczego zrzeszającą ponad 200 firm drogowych z terenu całej Polski.