Opolskie/ Zakończyła się trwająca 3 lata przebudowa drogi krajowej 42
Zakończyła się przebudowa drogi krajowej 42 na odcinku Dębina - Praszka (Opolskie) - podała GDDKiA w Opolu. Prace prowadzone na 9-kilometrowym fragmencie trasy, m.in. przez problemy finansowe kolejnych wykonawców, trwały niemal 3 lata. Kosztowały ok. 28 mln zł.
03.09.2014 16:50
Przebudowa drogi krajowej nr 42 na odcinku Dębina-Praszka zaczęła się w październiku 2011 roku. Realizowało ją w sumie trzech wykonawców. Wartość inwestycji po pierwszym przetargu miała wynieść 18,7 mln zł. Tymczasem, jak podał PAP rzecznik opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Michał Wandrasz, ostateczny koszt robót budowlanych - po trzech zmianach wykonawców - wyniesie ok. 28 mln zł. Wandrasz dodał, że była to w ostatnich latach najdłużej trwająca inwestycja GDDKiA w Opolu.
W rozmowie z PAP w środę zapewnił, że inwestycja już się zakończyła. "Do wykonania zostały tylko drobne prace wykończeniowe, dotyczące np. wjazdów na posesje, które potrwają do połowy września. Ruch pojazdów odbywa się normalnie" - zaznaczył.
Rzecznik opolskiego oddziału GDDKiA przypomniał, że pierwszy przetarg na przebudowę trasy nr 42 wygrała firma Mega-Bruk z Kłobucka, która zaoferowała cenę 18,7 mln zł. Prace miały potrwać 12 miesięcy. W maju 2012 roku GDDKiA odstąpiła jednak od umowy - jak wyjaśnił Wandrasz - z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. Firma dostała za wykonane roboty ok. 2,1 mln zł.
"Po zinwentaryzowaniu wykonanych do tamtego momentu prac ogłoszony został kolejny przetarg i w sierpniu 2012 roku podpisano umowę z Przedsiębiorstwem Robót Drogowych i Mostowych Bełchatów. Cena zaoferowana wtedy przez zwycięskiego wykonawcę wyniosła ok. 22 mln zł" - relacjonował Wandrasz.
Rok później opolski oddział GDDKiA znów odstąpił od umowy - jak wyjaśnił Wandrasz również z winy wykonawcy. Chodziło o brak postępów i złożony wniosek o upadłość przedsiębiorstwa. Za wykonane prace PRDiM Bełchatów otrzymał ok. 6,3 mln zł.
W listopadzie ub. roku GDDKiA w Opolu podpisała umowę z konsorcjum, którego liderem była firma Adac-Lewar. Umowa opiewała na kwotę ponad 18,4 mln zł. "Potem wartość tej umowy została zwiększona do około 20 milionów złotych" - podał Wandrasz.
Tym samym łącznie remont trasy kosztował ok. 28 mln zł.
W ramach przeprowadzonych na 9-kilometrowym odcinku prac poszerzono m.in. częściowo jezdnię do 7 metrów, zbudowano lewoskręty na części skrzyżowań, wzmocniono konstrukcję jezdni, zbudowano chodniki w miejscowościach Dębina czy Karłów oraz zatoki autobusowe i kanalizację deszczową w Gorzowie Śląskim, Debinie i Karłowie. Przebudowany został też most przed Karłowem oraz skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 487.