WP

Oszustwa internetowe. PKO BP ostrzega klientów przed fałszywymi SMS-ami

Część klientów banku PKO BP w aplikacji mobilnej IKO otrzymała ostrzeżenie przed fałszywymi SMS-ami z linkami do przelewów. To jeden ze sposobów, dzięki którym przestępcy próbują przejąć kontrolę nad kontami bankowymi niezbyt ostrożnych klientów.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Banki regularnie ostrzegają klientów przed próbami wyłudzenia danych dostępowych do bankowości elektronicznej, ale proceder kwitnie.
Banki regularnie ostrzegają klientów przed próbami wyłudzenia danych dostępowych do bankowości elektronicznej, ale proceder kwitnie. (Jacek Bereźnicki)
WP

W krótkim komunikacie największy bank detaliczny w Polsce wskazuje, że nadawcy takich SMS-ów najczęściej podszywają się pod firmy kurierskie i telekomunikacyjne oraz znane portale ogłoszeniowe i aukcyjne.

Zawarty w wiadomości link prowadzi do strony udającej stronę logowania do bankowości internetowej. Jeśli damy się nabrać i wpiszemy na niej login i hasło, przejmą je przestępcy. Dzięki podaniu kodu z narzędzia autoryzacyjnego mogą swobodnie zalogować się na nasze konto.

Fałszywe SMS-y to tylko jeden z wielu typów oszustw i ataków phishingowych. Bank PKO BP ostrzega też przed wiadomościami na Facebooku i w Messengerze, w których oszuści podszywają się pod naszych znajomych i proszą o przelew BLIK lub o przekazanie kodu BLIK.

WP

Obejrzyj: Jak chronić się przed phishingiem? Na co zwrócić uwagę?

Bank ma dla swoich klientów kilka rad, jak uniknąć oszustwa.

  • Zachowaj ostrożność i ograniczone zaufanie w stosunku do wiadomości od nieznanych nadawców, w których znajduje się prośba o przelew lub skorzystanie z linku - nie reaguj na nie i nie ujawniaj swoich danych.
  • Logując się do serwisu internetowego Banku, zawsze wprowadzaj adres strony ręcznie – nie korzystaj z linków!
  • Sprawdzaj poprawność adresu strony, widniejącego w przeglądarce internetowej (poprawny adres to: www.ipko.pl), i zwracaj uwagę na obecność obrazka bezpieczeństwa.
  • Przed potwierdzeniem operacji zlecanej w serwisie iPKO kodem SMS przeczytaj uważnie treść otrzymanego SMS-a, aby upewnić się, że dotyczy on właściwej operacji (zwróć uwagę na rodzaj dyspozycji, poprawność numeru rachunku odbiorcy, kwotę transakcji).
  • Korzystaj z dwuskładnikowego uwierzytelnienia logowania do kont na Facebooku i innych serwisach społecznościowych. Nie podawaj nikomu danych do logowania do serwisu internetowego i serwisów społecznościowych, żeby uniknąć przejęcia tych danych przez niepowołane osoby.
WP

Przed podobnymi atakami oszustów ostrzega także policja, która wskazuje, że przestępcy podszywają się także pod serwisy oferujące szybkie przelewy. W ten sposób wyłudzają loginy i hasła do bankowości internetowej oraz kody autoryzacyjne zatwierdzające przelewy.

Skala działalności przestępców jest duża. Tylko w marcu policja odnotowała ponad 100 różnych stron udających pośredników płatności, używanych przez przestępców.

"Nieświadomi konsumenci, ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych" - ostrzega policja.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

WP
Polub WP Finanse
WP
WP