Oszustwa internetowe. PKO BP ostrzega klientów przed fałszywymi SMS‑ami

Część klientów banku PKO BP w aplikacji mobilnej IKO otrzymała ostrzeżenie przed fałszywymi SMS-ami z linkami do przelewów. To jeden ze sposobów, dzięki którym przestępcy próbują przejąć kontrolę nad kontami bankowymi niezbyt ostrożnych klientów.

Oszustwa internetowe. PKO BP ostrzega klientów przed fałszywymi SMS-ami
Źródło zdjęć: © Jacek Bereźnicki
Jacek Bereźnicki

17.05.2019 13:23

W krótkim komunikacie największy bank detaliczny w Polsce wskazuje, że nadawcy takich SMS-ów najczęściej podszywają się pod firmy kurierskie i telekomunikacyjne oraz znane portale ogłoszeniowe i aukcyjne.

Zawarty w wiadomości link prowadzi do strony udającej stronę logowania do bankowości internetowej. Jeśli damy się nabrać i wpiszemy na niej login i hasło, przejmą je przestępcy. Dzięki podaniu kodu z narzędzia autoryzacyjnego mogą swobodnie zalogować się na nasze konto.

Fałszywe SMS-y to tylko jeden z wielu typów oszustw i ataków phishingowych. Bank PKO BP ostrzega też przed wiadomościami na Facebooku i w Messengerze, w których oszuści podszywają się pod naszych znajomych i proszą o przelew BLIK lub o przekazanie kodu BLIK.

Obejrzyj: Jak chronić się przed phishingiem? Na co zwrócić uwagę?

Bank ma dla swoich klientów kilka rad, jak uniknąć oszustwa.

  • Zachowaj ostrożność i ograniczone zaufanie w stosunku do wiadomości od nieznanych nadawców, w których znajduje się prośba o przelew lub skorzystanie z linku - nie reaguj na nie i nie ujawniaj swoich danych.
  • Logując się do serwisu internetowego Banku, zawsze wprowadzaj adres strony ręcznie – nie korzystaj z linków!
  • Sprawdzaj poprawność adresu strony, widniejącego w przeglądarce internetowej (poprawny adres to: www.ipko.pl), i zwracaj uwagę na obecność obrazka bezpieczeństwa.
  • Przed potwierdzeniem operacji zlecanej w serwisie iPKO kodem SMS przeczytaj uważnie treść otrzymanego SMS-a, aby upewnić się, że dotyczy on właściwej operacji (zwróć uwagę na rodzaj dyspozycji, poprawność numeru rachunku odbiorcy, kwotę transakcji).
  • Korzystaj z dwuskładnikowego uwierzytelnienia logowania do kont na Facebooku i innych serwisach społecznościowych. Nie podawaj nikomu danych do logowania do serwisu internetowego i serwisów społecznościowych, żeby uniknąć przejęcia tych danych przez niepowołane osoby.

Przed podobnymi atakami oszustów ostrzega także policja, która wskazuje, że przestępcy podszywają się także pod serwisy oferujące szybkie przelewy. W ten sposób wyłudzają loginy i hasła do bankowości internetowej oraz kody autoryzacyjne zatwierdzające przelewy.

Skala działalności przestępców jest duża. Tylko w marcu policja odnotowała ponad 100 różnych stron udających pośredników płatności, używanych przez przestępców.

"Nieświadomi konsumenci, ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych" - ostrzega policja.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

bankioszustwa internetowephishing
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (34)