Trwa ładowanie...

Oto najtańszy market w Polsce. Biedronka daleko w tyle

W styczniu 2023 roku za podstawowe zakupy trzeba było płacić o 15 procent więcej niż na początku 2022 roku - wynika z analizy firmy ASM Sales Force Agency. Firma przeanalizowała ceny w 13 sieciach handlowych. Jak się okazuje, najtańszym marketem w Polsce nie jest ani Lidl, ani Kaufland, ani tym bardziej Biedronka.

Biedronka daleko w tyle wśród najtańszych marketów. Najniższe ceny ma Auchan - wynika z analizy ASM Sales Force Agency Biedronka daleko w tyle wśród najtańszych marketów. Najniższe ceny ma Auchan - wynika z analizy ASM Sales Force Agency Źródło: money.pl, fot: Rafał Parczewski
d2s8kqy
d2s8kqy

W styczniu 2023 roku najtańszą siecią handlową według ASM Sales Force Agency okazał się Auchan. Za podstawowe zakupy trzeba tu było zapłacić 233,15 zł. To cena za koszyk zakupowy, w którym znalazły się produkty z 10 kategorii: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Firma porównuje ceny m.in. dżemu Łowicz, herbaty Lipton, ketchupu Pudliszki, serka wiejskiego Piątnica, pasty Colgate czy żelu pod prysznic Nivea.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W lutym inflacja wystrzeli, w grudniu możliwe 5 proc. "Nic w tym roku nie stanieje"

Biedronka daleko w tyle

Drugi w rankingu najtańszych sieci jest Lidl, gdzie za analizowane produkty w styczniu trzeba było zapłacić 254,14 zł, a trzeci - Kaufland, gdzie trzeba wydać 261,58 zł. Następne w kolejności są: Makro Cash&Carry, E.Leclerc, Carrefour, Aldi, Intermarche, Netto, Dino i Selgros Cash&Carry. Dopiero na 12. pozycji jest Biedronka, gdzie analizowany koszyk produktów kosztował w styczniu 279,95 zł. Za nią uplasował się natomiast Polomarket, a stawkę zamykają zbiorczo potraktowane zakupy internetowe.

 Licencjodawca
Źródło: Licencjodawca

Jak podaje ASM Sales Force Agency, w styczniu 2023 w 11 sieciach objętych badaniem było drożej niż miesiąc wcześniej - średnio o niecałe dwa procent. Największe podwyżki odnotowano w Biedronce - 6,59 proc. Minimalnie taniej było tylko w Dino i w sklepach internetowych. W przypadku Aldi takiego porównania nie da się zrobić, bo sieć po raz pierwszy została wzięta pod uwagę dopiero w styczniu 2023 roku.

d2s8kqy

"W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Netto (17,87 proc.), Biedronka (17,27 proc.), Intermarche (17,19 proc.) czy POLOmarket (17,02 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano kanale e-grocery (czyli zakupy przez internet - przyp. red.), w którym średnia cena koszyka w styczniu 2023 r. była wyższa aż o 50,17 zł niż przed rokiem, tj. o 18,90 proc." - podają autorzy badania.

Co zdrożało najmocniej

Średnio w porównaniu ze styczniem 2022 roku w pierwszym miesiącu roku 2023 ceny w marketach były wyższe o 15 proc. Najbardziej zdrożały przez ostatnie 12 miesięcy produkty tłuszczowe (56 proc.), dodatki (27 proc.), produkty sypkie (23 proc.) i nabiał (19 proc.).

 Licencjodawca
Źródło: Licencjodawca

Przypomnijmy, że według danych GUS inflacja w styczniu 2023 roku sięgnęła 17,2 proc. Motorem napędowym drożyzny są nośniki energii, które w porównaniu ze styczniem 2022 roku były o 34 proc. droższe. Z kolei zgodnie ze statystykami GUS żywność i napoje bezalkoholowe podrożały w tym czasie o 20,7 proc.

d2s8kqy

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2s8kqy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2s8kqy

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj