Outletów będzie w Polsce przybywać. A w nich marki premium, kina i restauracje

Nowa moda w Polsce? W najbliższych latach pojawi się kilka nowych centrów wyprzedażowych. A w nich - oprócz popularnych marek - strefy wypoczynku, rozrywki i gastronomii. Oprócz tego na wyprzedażach coraz częściej będą się pojawiały marki premium - takie wnioski płyną z raportu "Always in. The Outlet Centre Market in Poland" opracowany przez BNP Paribas Real Estate Poland.

Outletów będzie w Polsce przybywać. A w nich marki premium, kina i restauracje
Jacek Bereźnicki

20.03.2016 | aktual.: 21.03.2016 12:50

Nowa moda w Polsce? W najbliższych latach pojawi się kilka nowych centrów wyprzedażowych. A w nich - oprócz popularnych marek - strefy wypoczynku, rozrywki i gastronomii. Oprócz tego na wyprzedażach coraz częściej będą się pojawiały marki premium - takie wnioski płyną z raportu "Always in. The Outlet Centre Market in Poland" opracowany przez BNP Paribas Real Estate Poland.

213 tys. metrów kwadratowych - dokładnie taką powierzchnie ma trzynaście centrów wyprzedażowych, które są obecnie w Polsce. Najwięcej jest w Warszawie, bo aż trzy. Ale jak prognozują analitycy - będzie ich coraz więcej i to nawet w średnich miastach. W najbliższym czasie mieszkańcy stolicy, Bydgoszczy, Rzeszowa i Śląska powinni szykować się na nowe otwarcia.

"Zakupy w centrach wyprzedażowych cieszą się niesłabnącą popularnością. W najbliższych latach spodziewamy się wzrostu zainteresowania tego typu formatami, głównie wśród średnio zamożnych mieszkańców dużych aglomeracji. Będzie to spowodowane z jednej strony stopniowym bogaceniem się klasy średniej, a z drugiej coraz szerszą ofertą produktów dostępną w centrach typu outlet. Ewoluują one stopniowo w kierunku tradycyjnych galerii handlowych, w których istotnym elementem jest strefa wypoczynku i rozrywki" - tłumaczy Anna Staniszewska, dyrektor działu analiz w BNP Paribas Real Estate Poland w opracowaniu raportu.

Outlety - oferujące najczęściej końcówki kolekcji ubrań, galanterii skórzanej czy kosmetyków - odpowiadają teraz zaledwie za 2 procent całkowitej sprzedaży wśród wszystkich centrów handlowych. Analitycy są jednak zdania, że ta proporcja będzie się z czasem zmieniać. Głównie za sprawą upodobniania się outletów do tradycyjnych centrów handlowych. Już niebawem pojawią się tam firmy oferujące rozrywkę (najczęściej kina) i restauracje. Jak wynika z badań w outletach Polacy spędzają więcej czasu niż na tradycyjnych zakupach - spędzamy tam mniej więcej półtorej godziny.

Outlety były w Polsce zanim weszliśmy do Unii Europejskiej. Pierwszy tego typu sklep pojawił się w Polsce już w 2002 roku w Warszawie - w dzielnicy Ursus. Sklep działa do dziś. Następne miasta to Sosnowiec (2004 r.), Gdańska (2005 r.) i Wrocław (2006). Obecnie tego typu sklepów jest w Polsce aż 13. Budowa kolejnych dwóch jest już potwierdzona.
Analitycy sprawdzili co można kupić w outletach. Jak wynika z raportu BNP Paribas - najwięcej do wyboru jest ubrań. Wśród dominujących marek znajdują się Puma, 4F, Adidas, Big Star i Lee Cooper. Łącznie - we wszystkich polskich outletach - jest 66 marek sprzedających ubrania dla mężczyzn i kobiet. Co ciekawe na drugim miejscu są marki oferujące... ubrania dla kobiet. Takich jest aż 41. Kolejne miejsca zajęła moda męska (32 marki), obuwie (również 32 marki) i bieliznę (18 marek). W typowym polskim outlecie jest aż 90 firm z różnych segmentów: od wspomnianej mody po wyposażenie domu, czy zabawki dla dzieci.
Nie am wątpliwości, że Polacy do centrów wyprzedażowych chodzą głównie po ubrania. Biorąc pod uwagę poziom sprzedaży, odzież odpowiada za 58 proc. przychodów. Na drugim miejscu znalazły się buty - które odpowiadają zaledwie za 10 proc. rynku. Ostatnie miejsce na podium zajmują akcesoria i biżuteria z 7 proc. udziałem w sprzedaży.

Źródło artykułu:money.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (45)