Artykuły spożywcze
Znaczenie kraju pochodzenia produktu wśród Polaków rośnie, zwłaszcza w kategorii artykułów spożywczych. Wybieramy towary krajowych producentów, bo wierzymy, że "dobre, bo polskie".
Tak postępuje aż 60 proc. ankietowanych przez firmę Open Reaserch, która opracowała raport "Patriotyzm konsumencki". Dla tych konsumentów polska marka jest synonimem dobrej jakości i gwarantem smaku.
Niestety to samo badanie pokazuje, że nie zawsze potrafimy zidentyfikować towary faktycznie produkowane przez polskie firmy od tych, które mają jedynie polską markę, w rzeczywistości kontrolowaną przez zagraniczny koncern.
Jak wynika z raportu, w opinii Polaków typowo polskimi markami spożywczymi są Wedel, Winiary i Mlekovita. Tymczasem w tej trójce jedynie Mlekovita to marka polskiego producenta.
Wedel - dla wielu Polaków synonim czekolady - od 2010 r kontrolowany jest przez japoński koncern Lotte. Winiary z kolei to obecnie marka koncernu Nestle, globalnego gigant branży spożywczej, obecnego w Polsce od 1993 r.