WAŻNE
TERAZ

Barcelona rozbiła Olympiakos w Lidze Mistrzów

Patriotyzm konsumencki. Polacy nie gęsi, ale swojego nie znają

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia | Gui ong nian

/ 10Patriotyzm konsumencki. Polacy nie gęsi, ale swojego nie znają

Obraz
© Fotolia | Gui ong nian

Moda na patriotyzm zapanowała na dobre. W gospodarce, w szafie, a nawet w sklepowym koszyku.

Coraz więcej Polaków deklaruje, że "polskość" marki zachęca ich do zakupu danego produktu. Jak wynika z raportu Open Reaserch, w 2016 roku było to 6 na 10, w 2017 roku już 7 na 10 badanych konsumentów.

Pochodzenie ma szczególne znaczenie w przypadku produktów spożywczych, ale liczy się także przy wyborze sprzętu AGD/RTV oraz kosmetyków. Co ciekawe, coraz bardziej zyskuje na znaczeniu kraj pochodzenia w kategorii leków OTC (bez recepty).

Czy jednak trafnie wybieramy polskie marki? Czy kupowane produkty, od telekomunikacyjnych przez spożywcze po chemiczne, rzeczywiście są produkowane przez polskie firmy, czy tylko mają dobrze kojarzącą się, polsko brzmiącą nazwę?

Postanowiliśmy sprawdzić, jak to jest z konsumenckim patriotyzmem Polaków.

/ 10Artykuły spożywcze

Obraz
© WP Finanse/mat. pras. | WP Finanse/mat. pras.

Znaczenie kraju pochodzenia produktu wśród Polaków rośnie, zwłaszcza w kategorii artykułów spożywczych. Wybieramy towary krajowych producentów, bo wierzymy, że "dobre, bo polskie".

Tak postępuje aż 60 proc. ankietowanych przez firmę Open Reaserch, która opracowała raport "Patriotyzm konsumencki". Dla tych konsumentów polska marka jest synonimem dobrej jakości i gwarantem smaku.

Niestety to samo badanie pokazuje, że nie zawsze potrafimy zidentyfikować towary faktycznie produkowane przez polskie firmy od tych, które mają jedynie polską markę, w rzeczywistości kontrolowaną przez zagraniczny koncern.

Jak wynika z raportu, w opinii Polaków typowo polskimi markami spożywczymi są Wedel, Winiary i Mlekovita. Tymczasem w tej trójce jedynie Mlekovita to marka polskiego producenta.

Wedel - dla wielu Polaków synonim czekolady - od 2010 r kontrolowany jest przez japoński koncern Lotte. Winiary z kolei to obecnie marka koncernu Nestle, globalnego gigant branży spożywczej, obecnego w Polsce od 1993 r.

/ 10Chemia gospodarcza

Obraz
© WP Finanse | WP Finanse

W kategorii chemii gospodarczej Polacy mają zróżnicowane preferencje, jednak często decydują się na polskie marki, które postrzegane są jako bezpieczne, naturalne i przede wszystkim gwarantujące dobrą jakość za niską cenę.

W opinii polskich konsumentów typowo polskimi markami chemicznymi są dobrze znane jeszcze z czasów PRL-u: E czy Ludwik. Niestety marka, kojarzona jako polska, nie zawsze jest produkowana przez krajowego producenta.

O ile Ludwik to produkt krajowego producenta - firmy Inco, której historia sięga 1947 r, to marka legendarnego proszku E kontrolowana jest już przez koncern Henkel z siedzibą Dusseldorfie.

/ 10Kosmetyki

Obraz
© Ra Boe / Wikipedia / licencja CC BY-SA 3.0 de / mat. pras. | Ra Boe / Wikipedia / licencja CC BY-SA 3.0 de / mat. pras.

Zdecydowanie lepiej wypada rozpoznawalność polskich marek w kategorii kosmetyków. Ciężko zapracowali na to krajowi producenci, którzy podołali zagranicznej konkurencji na naszym rynku i zdobyli sobie na nim poczesne miejsce.

Dla Polaków typowo polskimi markami są Ziaja, AA, Nivea, Dr Irena Eris, Nivea. Kojarzą się one z dobrą jakością, bezpieczeństwem i niską ceną.

I faktycznie, oprócz marki Nivea, która należy do niemieckiego koncernu Beiersdorf, pozostałe zostały stworzone przez polskich producentów.

/ 10Odzież / obuwie

Obraz
© Pavel Ševela/wikimedia, licencja CC BY-SA 3.0 / Wojtek Laski/Eastnews | Pavel Ševela/wikimedia, licencja CC BY-SA 3.0 / Wojtek Laski/Eastnews

W polskich szafach w pełni panuje świadomy patriotyzm konsumencki. Polacy wybierają krajowe marki jako modne, solidne i przede wszystkim dobre jakościowo. Przy tym nie mylą się i w swoich wyborach faktycznie stawiają na towary krajowych firm.

Jeśli buty to CCC, Ryłko, Lasocki, Wojas. Jeśli odzież to marka 4F, która ubiera polskich olimpijczyków.

/ 10Artykuły RTV/AGD

Obraz
© mat. pras. | mat. pras.

Zaskakująco dużo badanych konsumentów kieruje się krajem pochodzenia przy wyborze sprzętu RTV/AGD i świadomie stawia na polskie firmy, takie jak Amica, Polar, Zelmer, MPM czy Łucznik. Te marki są kojarzone z dobrą jakością przy niskiej cenie.

Nie wszystkie jednak z nich to faktycznie sprzęt krajowych producentów. Legendarną markę Polar przejął amerykański Whirpool, Zelmer z kolei to niemiecki koncern BSH Bosch und Siemens Hausgerate.

Na miano 100 proc. polskiego sprzętu zasługują z kolei sprzęty marek Amika, MPM czy legendarny Łucznik.

/ 10Meble

Obraz
© mat. pras. | mat. pras.

Podobnie jak branża kosmetyczna również przemysł meblarski został zdominowany przez polskich producentów. Wybieramy krajowe meble, bo cenimy ich jakość, design i przede wszystkim ceny.

I w tej kategorii się nie mylimy. Polscy konsumenci bezbłędnie wskazują na marki Bodzio, Agata, BRW, Vox czy Kler, które w pełni zasługują na metkę "made in Poland".

/ 10Leki bez recepty

Obraz
© Monika/Flickr, licencja CC BY-SA 2.0 | Monika/Flickr, licencja CC BY-SA 2.0

Jak wynika z raportu Open Reaserch, coraz bardziej zyskuje na znaczeniu kraj pochodzenia w kategorii leków OTC.

Dokonując wyboru w aptece coraz chętniej konsumenci sięgają po polskie suplementy i leki bez recepty. I co ważne, świadomie wybierają preparaty polskich producentów, nie dając się jedynie nabrać na swojsko brzmiące nazwy.

W tej kategorii jako polskie najczęściej wskazywane są firmy Adamed, Polfa, Polpharma.

/ 10Produkty bankowe i ubezpieczeniowe

Obraz
© Henryk Borawski /wikimedia, licencja CC BY-SA 4. | Henryk Borawski /wikimedia, licencja CC BY-SA 4.

Gdy mowa o finansach, Polacy również cenią zaufane i polskie firmy. Kojarzą się one z bezpieczeństwem i atrakcyjną ofertą.

Pytani o polskie produkty bankowe i ubezpieczeniowe konsumenci bezbłędnie wskazują na kontrolowane przez państwo PKO BP, PZU, a także SKOK.

10 / 10Usługi telekomunikacyjne

Obraz
© MOs810/wikimedia, licencja CC BY-SA 4.0 / Henryk Borawski /wiikimedia, licencja CC BY-SA 3.0 / Radosław Drożdżewski (Zwiadowca21) /wikimedia, licencja CC BY-SA 4.0 | MOs810/wikimedia, licencja CC BY-SA 4.0 / Henryk Borawski /wiikimedia, licencja CC BY-SA 3.0 / Radosław Drożdżewski (Zwiadowca21) /wikimedia, licencja CC BY-SA 4.0

Tak jak w finansach, tak samo w telekomunikacji Polacy doceniają krajowych operatorów. Kłopot z tym, że nie zawsze trafnie ich rozpoznają.

W badaniu Open Reaserch konsumenci proszeni o wskazanie typowo polskich firm najczęściej wskazywali na Plus, Orange, Netię i Polsat.

O ile Plus i Polsat to firmy kontrolowane obecnie przez jednego z najbogatszych Polaków, który w dodatku usiłuje przejęć obecnie Netię, to Orange ciężko uznać za polską firmę.

Spadkobierca Telekomunikacji Polskiej od lat kontrolowany jest przez francuskiego właściciela.

Źródło artykułu: WP Finanse
Wybrane dla Ciebie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok