PAŻP i PLL LOT pracują nad nową techniką lądowania samolotów
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej PAŻP oraz
Polskie Linie Lotnicze LOT opracowują nowe procedury lądowania
samolotów, które zmniejszą hałas, zużycie paliwa i emisję CO2.
25.05.2009 | aktual.: 25.05.2009 17:06
Do 2013 r. procedura ta ma obowiązywać w 100 europejskich portach lotniczych. Zgodnie z prognozami, przewoźnicy lotniczy mogą zaoszczędzić 150 tys. ton paliwa oraz 100 mln euro rocznie, a także zmniejszą emisję pół mln ton CO2.
_ Korzyści z wprowadzenie nowej procedury tzw. zielonego podejścia (CDA - Continuous Descent Approach) są oczywiste. Lot samolotu stanie się ekologicznie czystszy i jednocześnie tańszy i szybszy. Procedura ta wymaga jednak m.in. harmonizacji frazeologii, którą posługują się kontrolerzy i piloci _ - poinformował w poniedziałek prezes PAŻP Krzysztof Banaszek.
Technika "zielonego podejścia" polega na zamianie podejścia do lądowania z tzw. stopniowego na płynne, ciągłe. Potencjalnie ma to zmniejszyć o połowę hałas, a także ograniczyć emisję CO2.
Jak poinformował PAŻP, w czerwcu rozpoczną się testy operacyjne nowego sposobu lądowania. Procedura ta wymaga wykorzystania nowejátechnikiáżeglugi powietrznej oraz elastycznej kontroli ruchu lotniczego.
_ Z wdrożeniem tej procedury wiążemy duże nadzieje, bo oprócz korzyści operacyjnych i finansowych, jest także korzystna ekologicznie, co może mieć niebagatelne znaczenie w kontekście wdrożenia systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 w lotnictwie cywilnym _ - poinformował wiceprezes PLL LOT ds. operacyjno- technicznych Wiesław Wypych.
Nowa technika podejścia do lądowania stosowana jest już m.in. w Manchesterze, Bukareszcie i Sztokholmie.
Plan działania został opracowany przez 19 organizacji i firm w całej Europie, w tym przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, zarządzających lotniskami oraz linie lotnicze.