PE: spory konsumenckie przez internet, nie w sądzie
Kupujący w sieci, bez względu na to, w którym kraju nabyli towar lub usługę, będą mogli rozstrzygać spory ze sprzedawcami przez unijną platformę internetową, zamiast na drodze sądowej - przewidują przepisy, które we wtorek przyjął PE.
12.03.2013 | aktual.: 12.03.2013 15:46
Regulacje powstały z myślą o osobach, które dokonują zakupów w sieci, zwłaszcza w innym kraju UE. Mimo, że rynek zakupów online rośnie bardzo dynamicznie, zarówno konsumenci jak i przedsiębiorcy, zwłaszcza ci mali, nadal obawiają się transakcji internetowych, szczególnie transgranicznych. Dla przykładu tylko 2 proc. klientów z Polski zdecydowało się na e-zakupy za granicą.
Przyjęte przez PE przepisy dotyczące szybkiego i niedrogiego sposobu rozwiązywania sporów konsumenckich w zakupach internetowych w całej UE, bez konieczności wchodzenia na drogę sądowa są krokiem w kierunku zwiększania bezpieczeństwa zakupów w sieci.
- W celu zwiększenia zaufania konsumentów w UE do zakupów elektronicznych, zwłaszcza tych transgranicznych, potrzebne jest stworzenie szybkich i skutecznych narzędzi, dzięki którym konsumenci poczują się bezpiecznie w sieci - zwraca uwagę europosłanka Róża Thun (PO), która była sprawozdawczynią raportu ws. internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich.
Nowa procedura ma zacząć obowiązywać od 2015 r. Do tego czasu ma powstać interaktywna strona internetowa (ODR - Online Dispute Resolution), stanowiąca jeden punkt dostępu dla konsumentów i przedsiębiorców, służąca do rozstrzygania sporów bez udziału sądu (ADR - Alternative Dispute Resolution).
Korzystanie z niej będzie bezpłatne, a dostęp do niej ma być możliwy we wszystkich językach urzędowych UE. Przegłosowana przez europosłów dyrektywa zapewni funkcjonowanie pozasądowego rozwiązywania sporów (ADR) w wypadku problemów z nabytym towarem czy usługą w całej UE, w ciągu 90 dni, za darmo, bądź za symboliczną opłatą. Po uruchomieniu unijnej platformy konsumenci będą mogli rejestrować na niej swoje sprawy, a następnie będą one automatycznie przesyłane do właściwego krajowego ADR.
Ma to skrócić czas rozstrzygania sporu za pośrednictwem ADR. Przepisy mają zastosowanie nie tylko do skarg składanych przez konsumentów, lecz także wnoszonych przez przedsiębiorców.
- Pozasądowe rozstrzygnięcie sporu będzie więc nie tylko szybsze, niż postępowanie sądowe (średni czas takiego postępowania w UE to 500 dni), ale również tańsze. Sprawne działanie zarówno ODR jak i ADR zwiększy handel transgraniczny w UE i dzięki temu stworzy nowe możliwości dla przedsiębiorstw i pobudzi wzrost gospodarczy. Pozwoli tym samym na korzystanie w pełni z potencjału, jaki oferuje im wspólny rynek - podkreśliła Thun.
Dyrektywa i rozporządzenie, nad którymi głosował PE wejdą w życie w maju tego roku. Od tego czasu państwa członkowskie UE będą miały 24 miesiące na wdrożenie przepisów.
Ze Strasburga Krzysztof Strzępka