PGNiG: kontrakt z Qatargas wyjątkowo korzystny
Kontrakt z Qatargasem pozytywnie wpłynie na wynik i wartość spółki. Katarczycy wyrastają na naszego strategicznego partnera - ocenił we wtorek wiceprezes PGNiG ds. handlowych Maciej Woźniak. Podkreślił, że kontrakt jest " wyjątkowo korzystny"
14.03.2017 16:41
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo poinformowało we wtorek o zawarciu dodatkowej umowy z Qatar Liquefied Gas Company Limited (Qatargas), dzięki której katarska spółka dostarczy polskiej firmie dodatkowe ilości skroplonego gazu ziemnego (LNG). Katarczycy zobowiązali się dostarczyć nam łącznie do 2 mln ton LNG rocznie.
Dodatkowa umowa odnosi się do długoterminowego kontraktu z czerwca 2009 roku i ma obowiązywać od początku 2018 r. do czerwca 2034 r.
Jak podkreślił Maciej Woźniak, rozmowy w sprawie umowy trwały kilka miesięcy. "Jednocześnie przyglądaliśmy się wszelkim innym ofertom na rynku - ta była najlepsza. Nie możemy zdradzić szczegółów, ani co do cen, ani formuły cenowej, ale jest to kontrakt bardzo korzystny, który (...) wpłynie pozytywnie na wynik firmy i wartość spółki" - mówił.
Jak podkreślił Maciej Woźniak, dla Katarczyków kontrakt z PGNiG jest największy w Europie. "To najlepszy dowód na to, że współpraca będzie się rozwijać" - zaznaczył. Dodał, że Katarczycy wyrastają na naszego strategicznego partnera.
Na mocy długoterminowego, dwudziestoletniego kontraktu polskiej spółki z Qatargas z 2009 r., od połowy 2014 r. PGNiG miało odbierać w świnoujskim terminalu LNG 1,5 mld m sześc. gazu rocznie. Jednak ze względu na opóźnienie w budowie terminala, pierwszy gazowiec z paliwem z kontraktu wpłynął do Świnoujścia dopiero w połowie czerwca 2016 r. Przez ten czas, na mocy zawartego z PGNiG w 2015 r. porozumienia katarska firma odsprzedawała zarezerwowany dla nas gaz na rynku. W porozumieniu zapisano też, że PGNiG pokryje Qatargas ewentualną różnicę pomiędzy ceną LNG z umowy długoterminowej a ceną rynkową uzyskaną przez Katarczyków.
Jak informowal w ubiegłym tygodniu Maciej Woźniak, PGNiG nie stracił na przekierowaniu gazowców z Qatargas na inne rynki w czasie gdy terminal LNG w Świnoujściu był jeszcze niegotowy. "Łączne koszty przekierowania statków (ze skroplonym gazem - PAP), są równe zeru - zapewnił.