Trwa ładowanie...
30-11-2012 16:50

PKP: w 2015 r. ma być gotowy nowy dworzec Warszawa Zachodnia

W pierwszym kwartale 2015 r. powinna zakończyć się budowa nowego dworca Warszawa Zachodnia, a do końca 2018 r. powstanie obok niego kompleks biurowy West Station. Będzie to wspólna inwestycja PKP i firmy HB Reavis, warta ok. 110 mln euro.

PKP: w 2015 r. ma być gotowy nowy dworzec Warszawa ZachodniaŹródło: PAP/Rafał Guz
d2im2h0
d2im2h0

Budynek nowego dworca kolejowego Warszawa Zachodnia powstanie przy ważnej stołecznej arterii - w Alejach Jerozolimskich (obecny dworzec zbudowano od strony ul. Tunelowej). Obok dworca powstanie nowoczesny kompleks biurowy - West Station, składający się z dwóch budynków.

- Dzisiaj Warszawa Zachodnia znacznie odbiega od pozostałych stołecznych dworców zarówno pod względem estetyki, jak i funkcjonalności. Współpraca z prywatnymi inwestorami daje nam szansę na radykalną zmianę - powiedział podczas piątkowej konferencji prasowej członek zarządu PKP SA, Piotr Ciżkowicz.

Inwestycja zostanie zrealizowana w trzech etapach. Budowa dworca kolejowego ma zakończyć się w rok od otrzymania prawomocnego pozwolenia na budowę, którego inwestorzy oczekują w pierwszym kwartale 2014 r. Pierwszy budynek biurowy ma być gotowy w pierwszym kwartale 2016 r., a drugi - do pierwszego kwartału 2018 r.

Przedstawiciele HB Reavis Poland podkreślali, że nowy dworzec Warszawa Zachodnia wraz z kompleksem biurowym West Station jest dla nich jednym z kluczowych projektów w Polsce.

d2im2h0

- Mamy też w Polsce inne ważne projekty biurowe, m.in. przy ul. Konstruktorskiej i Inflackiej, Postępu i na Chmielnej w Warszawie - powiedział PAP Stanislav Frňka, prezes zarządu HB Reavis Poland. Dodał, że jego firma jest zainteresowana dalszą współpracą z PKP, zwłaszcza że dysponują one jeszcze wieloma działkami do zagospodarowania.

Grupa HB Reavis jest międzynarodowym deweloperem nieruchomości komercyjnych z główną siedzibą w Luksemburgu, który działa w pięciu krajach - na Słowacji, w Polsce, na Węgrzech, w Chorwacji i w Czechach. Od czasu utworzenia w 1993 r. grupa zrealizowała inwestycje biurowe, handlowe i logistyczne o łącznej powierzchni 600 tys. m kw.

Grupa PKP prowadzi obecnie największy w historii program modernizacji polskich dworców kolejowych. W ciągu minionych dwóch lat zmodernizowanych czy zbudowanych od podstaw zostało 41 obiektów, w tym m.in. Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Wrocław Główny, Poznań Główny, Gdynia, Malbork i Przemyśl.

W trakcie prac modernizacyjnych są obecnie 22 dworce, w tym m.in. obiekty w Głogowie, Krakowie, Sieradzu, Swarzędzu, Kłodzku czy Radomiu. Jeszcze w tym roku PKP S.A. ogłosi przetargi na modernizację 15 dworców, w tym m.in.: w Kaliszu, Toruniu, Legnicy czy Inowrocławiu. Przygotowywana jest też dokumentacja umożliwiająca modernizację następnych obiektów, m.in. Szczecin Główny, Bydgoszcz Główna, Gliwice, Piła, Środa Wielkopolska, Rumia czy Lębork.

Środki na modernizację dworców kolejowych pochodzą z budżetu państwa, UE, budżetu PKP SA i od prywatnych deweloperów.

d2im2h0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2im2h0

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj