PMI dla Polski wzrósł w lipcu do wartości 46,5 pkt

...

3.8.Warszawa (PAP) - Wskaźnik PMI w lipcu 2009 r. wzrósł do wartości 46,5 pkt z 43,0 pkt w czerwcu - podał w poniedziałek Markit Economics, opracowujący raport.

"W lipcu według danych Markit dotkliwy kryzys w polskim sektorze przemysłowym ponownie osłabł. Produkcja, nowe zamówienia, zatrudnienie i zakupy spadły w wolniejszym tempie. Wyniki z badań podkreśliły również dalszy spadek zarówno kosztów produkcji, jak i cen wyrobów gotowych" - napisano w komentarzu do badania.

Ekonomiści Markit podkreślają, że od kiedy w grudniu 2008 roku wskaźnik osiągnął najniższą wartość w historii 38.3, to odzyskał już w zasadzie to, co stracił w drugiej połowie zeszłego roku.

"Przy wartości 46.5 najnowszy odczyt ciągle sygnalizował spadek, jednak w najwolniejszym tempie od czerwca 2008 roku. Ponadto wzrost wskaźnika o 3,5 punktu miesiąc do miesiąca był największym kiedykolwiek odnotowanym od początku zbierania danych w czerwcu 1998 roku" - głosi komunikat.

Zdaniem ekonomistów w lipcu rekordowe osłabienie tempa spadku produkcji przemysłowej (zasygnalizowane bezprecedensowym miesięcznym wzrostem Wskaźnika Produkcji) wspierało wolniejszy spadek w sektorze.

"Obecny spadek produkcji był najwolniejszym od początku kryzysu, który rozpoczął się w czerwcu 2008 roku. Na początku III kwartału wolniejszy spadek przychodzących nowych zamówień wpłynął na wolniejszy spadek produkcji" - uważają eksperci Markit Economics.

"Nowe zamówienia spadają przez ostatnie piętnaście miesięcy, jednak najnowszy spadek był najsłabszym od maja 2008 roku. Analogicznie, w lipcu zakupy nowych środków produkcji spadły znacznie wolniej. Nowe zamówienia eksportowe odnotowały poziom nieznacznie niższy niż w zeszłym miesiącu, po zdecydowanym spadku rejestrowanym w pierwszej połowie roku" - dodają.

Z badania wynika, że w lipcu wraz z ogólnym spadkiem zaległości produkcyjnych polscy producenci zmniejszyli zatrudnienie w wyraźnym tempie.

"Zatrudnienie w sektorze spada nieprzerwanie od maja 2008 roku, aczkolwiek najnowsze tempo spadku było najwolniejsze od dziewięciu miesięcy" - napisano.

W lipcu ceny wyrobów gotowych spadły przez dziesiąty miesiąc z rzędu.

"Niższe ceny połączono z walką konkurencyjną, a najnowsze tempo spadku było największym odnotowanym w sześcioletniej historii badań" - uważają ekonomiści.

Natomiast koszty produkcji spadły tylko nieznacznie.

"Firmy informowały o niższych cenach surowców, ale także o wyższych cenach ropy naftowej, co wpłynęło na odnowienie presji inflacyjnej na niektóre towary" - napisano.

W ubiegłym miesiącu badania ponownie podkreśliły dodatkowe moce przerobowe w sektorze, a także wysiłki mające na celu optymalizację zapasów.

Także zaległości produkcyjne spadły przez kolejny szesnasty miesiąc. Wyraźnie spadły zarówno zapasy środków przedprodukcyjnych, jak i poprodukcyjnych. (PAP)

bg/ gor/

Źródło artykułu:PAP
finansepmikoniunktura

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.