PMR: Polacy wydają mniej na odzież i buty

W porównaniu z rokiem poprzednim Polacy wydadzą w 2009 r. mniej na odzież i buty. Wartość sprzedaży tych produktów spadnie o ok. 6 proc. i wyniesie 25,5 mld zł - wynika z raportu firmy PMR. To efekt rosnącego bezrobocia, wolniejszego wzrostu płac i gorszych nastrojów konsumenckich - oceniają analitycy.

W 2008 r. na odzież i obuwie wydaliśmy 27,2 mld zł.

_ Rok 2009 jest trudnym czasem dla detalistów branży odzieżowo-obuwniczej. Trudniejsza sytuacja finansowa konsumentów zmusza ich do ograniczania zakupów ubrań i butów. Sytuację detalistów dodatkowo pogarsza wzrost kosztów w związku z niskim kursem złotówki - rosną wyrażone w euro czynsze w centrach handlowych oraz koszty importu towarów _ - uważa analityk handlu detalicznego PMR Patrycja Nalepa.

Jej zdaniem większość firm tego rynku odczuwa problemy finansowe, a wiele z nich poszukuje inwestora.

_ Z drugiej strony kryzys może stać się szansą na okazyjne przejęcia firm, które popadły w kłopoty. Ponadto łatwiej jest obecnie znaleźć dobrą lokalizację i wynająć ją na atrakcyjnych warunkach, gdyż centra handlowe zabiegają teraz o nowych najemców w miejsca zlikwidowanych sklepów. Na kryzysie zyskają również firmy, które oferują tanią odzież czy obuwie, gdyż na ich produkty jest w tej chwili największy popyt _ - komentuje.

PMR spodziewa się jednak, iż w kolejnych latach rynek powinien zacząć rosnąć - na 2010 rok prognozowany jest wzrost sprzedaży na poziomie 5 proc. - do 26,8 mld zł.

Na potrzeby raportu firma analityczna przeprowadziła w maju br. badanie ankietowe wśród 157 firm z sektora odzieżowego i obuwniczego działających na polskim rynku. Jedno z pytań dotyczyło oceny obecnych zagrożeń dla ich rozwoju.

Za największe zagrożenie respondenci uznali wzrost kosztów najmu w centrach handlowych. Drugim w kolejności zagrożeniem dla detalistów odzieżowych i obuwniczych jest wzrost cen importowanych towarów i materiałów ze względu na niski kurs złotego. Jako trzecie największe zagrożenie wskazali spadek popytu w wyniku pogorszenia się sytuacji finansowej gospodarstw domowych.

Na pytanie, jakie działania podejmują w celu ograniczenia skutków kryzysu, najwięcej firm odpowiedziało, iż tnie koszty marketingu i reklamy. 56 proc. obniża ceny swoich towarów i organizuje promocje. Również ponad połowa detalistów decyduje się na zamykanie najmniej rentownych placówek, a 46 proc. ogranicza liczbę nowych otwarć. Wśród innych kroków podejmowanych przez ankietowane firmy znalazła się m.in. redukcja zatrudnienia i zmiany asortymentu.

PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Zatrudnia 80 analityków i ekspertów zajmujących się m.in. IT, rynkiem telekomunikacyjnym, farmaceutycznym, budowlanym i handlowym. Wydaje m.in. publikacje biznesowe i świadczy usługi konsultingowe.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos