PMR: Rynek budownictwa drogowego wzrośnie o ponad 10% w 2015 r.
Warszawa, 03.03.2015 (ISBnews) - Rynek budownictwa drogowego w Polsce wzrośnie o ponad 10% w 2015 r., wynika z raportu PMR pt. "Budownictwo drogowe w Polsce 2015-2020. Inwestycje - Firmy - Statystyki - Prognozy - Ceny". Silniejsze wzrosty spodziewane są od 2016 r."Dzięki intensywnej akcji przetargowej z lat 2013-2014, od 2015 r. rynek budownictwa drogowego powróci do dwucyfrowych wzrostów. Jednakże, z uwagi na bardziej równomierne rozłożenie inwestycji drogowych w czasie, średnioroczna wartość rynku w okresie 2015-2020 nie zbliży się do rekordowego poziomu z 2011 r. Natomiast spokojniejsze tempo budowy dróg może uchronić branżę drogową przed powtórką niekorzystnego dla wykonawców scenariusza z lat 2012-2013" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Zdaniem autora raportu - analityka PMR Bartłomieja Sosny, największa kumulacja prac na drogach powinna mieć miejsce w latach 2016-2018. Niewykluczone jest jednak bardziej równomierne rozłożenie inwestycji drogowych w najbliższych pięciu latach, w wyniku czego nastąpiłoby przesunięcie szczytu robót na lata 2018-2019.
"Jak twierdzi autor raportu, w momencie największej kumulacji robót wartość rynku budownictwa drogowego, skalkulowana jako produkcja drogowa i mostowa wszystkich firm wykonawczych wyniesie ok. 33 mld zł rocznie. Będzie to wynik o ok. 5 mld zł niższy w porównaniu z rekordowym rokiem 2011" - czytamy także w materiale.
Z przeprowadzonej na potrzeby raportu analizy znaczących postępowań przetargowych prowadzonych w 2014 r. przez GDDKiA wynika, że na rynku aktywnych było ok. 90 dużych firm wykonawczych. Najczęściej pojawiającym się w przetargach wykonawcą jest Budimex, który wziął udział w 40 z 43 poddanych analizie przetargów. Na kolejnych miejscach uplasowały się: Strabag, Dragados, Mota-Engil oraz Astaldi. Firmy najbardziej aktywne utrzymują średni poziom skuteczności na poziomie ok. 20%, według danych PMR.
"Pod względem akcji przetargowej najbardziej aktywne jest obecnie woj. zachodniopomorskie, głównie dzięki przetargom na trasę S6. Region ten odpowiada za 16% długości tras będących na etapie przetargu. Dwucyfrowe udziały (po ok. 13%) notują także woj. kujawsko-pomorskie (dzięki trasie S5) i dolnośląskie (S3). Dwucyfrowy udział ma jeszcze woj. mazowieckie (ok. 100 km tras w przetargach)" - podano także.
(ISBnews)