PMR: Rynek OTC po odbiciu w ub. roku, wyraźnie zwolni w 2014 r.

Warszawa, 17.09.2014 (ISBnews) - Rynek produktów OTC osiągnął wartość 9,6 mld zł w 2013 roku i zanotował wzrost o 7,6% r/r - najwyższy od 2010 r. Za sprawą wysokiej ubiegłorocznej bazy, związanej m.in. z ponadprzeciętnym sezonem przeziębieniowym, rynek produktów OTC wyraźnie spowolni w 2014 r., wynika z raportu PMR "Rynek produktów OTC wPolsce 2014. Prognozy rozwoju na lata 2014 -2019".

17.09.2014 | aktual.: 17.09.2014 09:38

Pozytywny wpływ na dynamikę rynku w 2013 r. miały głównie trendy epidemiologiczne oraz stabilizacja rynku po zawirowaniach, jakie nastąpiły po wejściu w życie ustawy refundacyjnej.

"Rynek produktów OTC rozwijał się w roku 2013 z 7,6-proc. dynamiką. Rozwój rynku był napędzany m.in. przez rekordowo wysoką liczbę zanotowanych przypadków zachorowań na grypę w roku 2013 (3,2 mln zachorowań). Istotne dla rozwoju rynku OTC w 2013 r. były też: fakt ukierunkowania aptek na produkty OTC, związane również z trendem rozwoju marek własnych produktów OTC, wzrost nakładów na reklamę w segmencie produktów OTC oraz wprowadzanie na rynek nowych produktów. Nie słabnie również trend zmiany dostępności kategorii leku z Rx na OTC" - czytamy w raporcie.

W ocenie PMR, za sprawą wysokiej bazy w 2013 r. (związanej właśnie m.in. z ponadprzeciętnym sezonem przeziębieniowym), rynek produktów OTC (leków i suplementów diety)
wyraźnie zwolni w bieżącym roku.

Z danych PMR wynika, ze głównym motorem sprzedaży pozaaptecznej leków OTC są leki przeciwbólowe i wprowadzenie do obrotu pozaaptecznego nowych produktów z tej kategorii, mogłoby pozytywnie wpłynąć na wzrost sprzedaży leków poza aptekami.

Ostatnia lista leków (substancji) dopuszczonych do obrotu poza aptekami została opublikowana w październiku 2010 r. i ograniczyła listę takich produktów w porównaniu do stanu wcześniejszego.

"Kluczowym czynnikiem warunkującym wysokie, bo 11% dynamiki w 2013 r. był rekordowy sezon grypowy (w przypadku objawów choroby część osób mogła zaopatrywać się w leki w najbliższym dostępnym punkcie sprzedaży, niekoniecznie w aptece)" - czytamy także.

Generalnie, ożywienie segmentu pozaaptecznego w ostatnich dwóch latach wynika w opinii PMR z faktu, że Polacy decydują się częściej na zakupy leków OTC poza aptekami w związku z podwyżkami cen niektórych leków (aptekarze, hurtownie i producenci próbowali zrekompensować sobie w ten sposób niższe przychody z leków refundowanych), a także wzrostem popularności dyskontów.

Według szacunków PMR, chociaż w 2014 r. nastąpi wzrost wartości sprzedaży zarówno leków OTC, jak i suplementów diety w kanale pozaaptecznym, ta druga grupa produktów ma przed sobą znacznie lepsze perspektywy rozwoju. Sprzedaż suplementów diety poza aptekami nie jest ograniczana przez przepisy prawa farmaceutycznego, a coraz więcej sklepów ogólnodostępnych decyduje się poszerzać swoją ofertę o takie produkty.

W 2013 r. rynek apteczny leków OTC i suplementów diety wzrósł o 7% (po spadku o 1,5% r/r w 2012 r.), co było efektem m.in. niskiej bazy z 2012 r. i rekordowego sezonu chorobowego w roku 2013 r.

Według prognoz PMR, w roku 2014 dynamika rynku aptecznego wyhamuje, ale czynnikiem, który będzie napędzał sprzedaż produktów OTC, będzie znów wysoka zachorowalność na grypę i podobne infekcje.

(ISBnews)

Źródło artykułu:ISBnews
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)