Pociągiem w Polsce 200 km/godz.

Pociągi na Centralnej Magistrali Kolejowej będą mogły jeździć z prędkością
200 km/godz. Do końca tygodnia potrwają testy systemu sterowania ruchem, który ma to umożliwić.
Obecnie w Polsce pociągi jeżdżą maksymalnie 160 km/godz.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Jak wyjaśnił w rozmowie z PAP Robert Kuczyński z Centrum Kolei Dużych Prędkości w PKP PLK, żeby pociąg mógł jechać z prędkością rzędu 200 km/godz., potrzeba przystosowanej do tego linii kolejowej, odpowiednio wyposażonego taboru i zainstalowanego na linii systemu zarządzania ruchem. Kuczyński wyjaśnił, że część polskich torów jest już technicznie przystosowana do tego, by pociągi mogły osiągać na nich prędkość wyższą niż 160 km/godz., PKP Intercity posiada odpowiedni tabor, brakuje tylko systemów zarządzania ruchem.

Europejski System Sterowania Pociągiem (European Train Control System - ETCS) sprawia, że przykładowo odczyty z sygnalizacji świetlnej, czy informacje o obowiązujących na danym odcinku ograniczeniach prędkości, są wyświetlane na pulpicie w kabinie maszynisty. System umożliwia też nadzorowanie pracy maszynisty - jeśli ten np. nie zauważy sygnalizacji "stój", to system może zatrzymać pociąg. Zgodnie z polskimi przepisami, prowadzenie pociągu z prędkością przekraczającą 160 km/godz. wymaga sygnalizacji kabinowej.

W sierpniu 2009 r. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie i zabudowę systemu ETCS na odcinku linii kolejowej E65 Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie. Od początku tygodnia trwają testy tego systemu. Jak wyjaśnił Kuczyński, odbywają się one nocą, najdłużej do godz. 5 rano. Jest to konieczne ze względu na ruch pociągów na tej linii - ponieważ do testów tor musi być wolny, odbywają się one, gdy ruch jest mniejszy.

Kolejarze szacują, że prędkość rozkładowa 200 km/godz. na odcinku Olszamowice - Zawiercie zostanie wprowadzona do rozkładu jazdy 2012-13 - będzie to dotyczyło pociągów prowadzonych przez lokomotywy wyposażone w system ETCS. Składy zespolone, jak kupione w tym roku przez PKP Intercity Pendolino, będą mogły pojechać 220 km/ godz. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością 200-220 km/godz. po całej Centralnej Magistrali Kolejowej prawdopodobnie od 2015 r., kiedy zakończy się modernizacja torów, obiektów inżynieryjnych i sieci trakcyjnej. Na północnym odcinku linii E65 - czyli z Warszawy do Gdańska - przejazd 200-220 km/godz. również będzie możliwy dopiero po zakończeniu trwających tam remontów.

Agata Hernik (PAP)

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Zamykają osiedlowe sklepy. Popularna sieć handlowa kurczy się w Polsce
Zamykają osiedlowe sklepy. Popularna sieć handlowa kurczy się w Polsce
Kontrowersyjny wyrok sądu. Kamerki z erotyką to... kultura [OPINIA]
Kontrowersyjny wyrok sądu. Kamerki z erotyką to... kultura [OPINIA]
Konflikt o blok przy oborze. Interweniuje Podlaska Izba Rolnicza
Konflikt o blok przy oborze. Interweniuje Podlaska Izba Rolnicza
Wzmożone kradzieże przed 1 listopada. "Zatrzymywane są całe busy"
Wzmożone kradzieże przed 1 listopada. "Zatrzymywane są całe busy"
Media pisały o jego pomyśle. Precyzuje, gdzie ma nastąpić poczęcie
Media pisały o jego pomyśle. Precyzuje, gdzie ma nastąpić poczęcie
Przekręt jak z filmu. Użyli stołów z RTG. Mistrz NBA w rękach FBI
Przekręt jak z filmu. Użyli stołów z RTG. Mistrz NBA w rękach FBI
Kary za brak zmiany czasu. Ich mogą dotknąć dotkliwe mandaty
Kary za brak zmiany czasu. Ich mogą dotknąć dotkliwe mandaty
Nowy polski dyskont się rozkręca. Idzie po klientów Dino i Biedronki?
Nowy polski dyskont się rozkręca. Idzie po klientów Dino i Biedronki?
Rząd szuka pieniędzy. Więcej kontroli i skuteczne egzekucje
Rząd szuka pieniędzy. Więcej kontroli i skuteczne egzekucje
PiS chce dać Polakom bon na 100 tys. Oto komu ma przysługiwać
PiS chce dać Polakom bon na 100 tys. Oto komu ma przysługiwać
Nowy gigant górniczy na Śląsku? Zatrudni tysiące pracowników
Nowy gigant górniczy na Śląsku? Zatrudni tysiące pracowników
Ostatnie żniwa w tym roku. Oto jak idą zbiory na południu
Ostatnie żniwa w tym roku. Oto jak idą zbiory na południu