Podwyżki cen w Biedronce, Lidlu, Aldi i Netto. Oto co się stało w zaledwie dwa miesiące
Inflacja we wrześniu tego roku sięgnęła już ponad 17 procent w porównaniu z wrześniem ubiegłego roku. Okazuje się jednak, że duże wzrosty cen nastąpiły także w ciągu ostatnich dwóch miesięcy. Przynajmniej jeśli chodzi o podstawowe produkty, oferowane przez najpopularniejsze dyskonty. W najpopularniejszej sieci towary podrożały aż o 11 procent.
18.10.2022 | aktual.: 18.10.2022 16:04
Margaryna, masło, ser gouda - to produkty, które na przestrzeni sierpnia i września podrożały we wszystkich sieciach - podaje serwis dlahandlu.pl, który regularnie przeprowadza badanie cen w sklepach. Jak wynika z najnowszej analizy, wykonanej 7 i 8 października, przygotowany przez portal koszyk zakupowy, na który składa się 50 podstawowych produktów, mocno w dyskontach podrożał.
Ceny szybko w górę
Najbardziej, bo aż o 11,4 proc., ceny wzrosły w Biedronce. Podkreślmy, że chodzi tylko o zmianę w ciągu ostatnich dwóch miesięcy. W sierpniu w tej sieci badany przez serwis dlahandlu.pl koszyk kosztował 324 zł, a w październiku już 361 zł.
W Lidlu nastąpiła z kolei zmiana cen z 343 zł w sierpniu na 366 zł w październiku. W Netto w tym czasie ceny wzrosły z 356 zł do 368 zł. W Aldi mieliśmy natomiast do czynienia ze wzrostem z 359 zł do 381 zł. Kiedy porównamy obecne ceny w dyskontach z cenami z października ubiegłego roku, zmiana będzie jeszcze bardziej rzucać się w oczy. W zależności od sieci rok temu mogliśmy zrobić zakupy o 70-87 zł taniej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rosnące ceny to obecnie zmora wielu Polaków. Inflacja we wrześniu 2022 r. wyniosła 17,2 proc. w porównaniu z wrześniem 2021. W tym czasie najbardziej podrożały nośniki energii - o 44,2 proc. Ceny paliw do prywatnych środków transportu wzrosły o 18,3 proc., a ceny żywności - o 19,3 proc. Szczyt nastąpi dopiero w lutym 2023 roku - prognozują eksperci Banku Pekao. Wskaźnik inflacji może wtedy sięgać ponad 20 procent.
Podwyżki cen energii są tak palącym problemem, że Urząd Regulacji Energetyki przygotował nawet zestaw porad dla dłużników, dotyczących tego, co robić, by nie odcięto im prądu i gazu.
Polacy zaczęli oszczędzać
Aż 80 proc. polskich konsumentów planuje ograniczenie wydatków i oszczędności przy zakupach - wynika z badania Current Consumer Mood, zrealizowanego we wrześniu na zlecenie firmy GfK. Ponad połowa z nas wybiera najtańsze produkty spożywcze, coraz częściej rezygnujemy z produktów ulubionych marek, mniejszą uwagę przywiązujemy też do lokalnego pochodzenia czy pozytywnego wpływu na zdrowie.
Niemal 70 proc. konsumentów powstrzymuje się od zakupu zbędnych rzeczy, połowa chętniej niż dotychczas korzysta z promocji, a 42 proc. szuka zbliżonych produktów w niższych cenach.