Polacy coraz bogatsi

W ubiegłym roku w Polsce mieszkało 786 tys. osób zamożnych i bogatych,
tj. zarabiających powyżej 85 tys. zł rocznie. To kolejny rok, w którym grono
to powiększa się. W stosunku do 2012 r. wzrost ten wyniósł 18 tys. osób

Obraz
Źródło zdjęć: © © Jonas Glaubitz - Fotolia.com

W ubiegłym roku w Polsce mieszkało 786 tys. osób zamożnych i bogatych, tj. zarabiających powyżej 85 tys. zł rocznie (około 7 tys. miesięcznie). To kolejny rok, w którym grono to powiększa się. W stosunku do 2012 r. wzrost ten wyniósł 18 tys. osób.

Mimo niekorzystnych zjawisk gospodarczych, w Polsce w ostatnich latach wciąż przybywa ludzi bogatych i zamożnych. Jeszcze w 2008 r. było ich tylko ok. 574 tys., dwa lata później 661 tys., a w 2011 r. już 736 tys. Prognozy na najbliższe lata wskazują na utrzymanie się takiej tendencji rosnącej – w 2016 r. liczba Polaków zarabiających powyżej 85 tys. zł rocznie powinna zbliżyć się do 1 mln.

Wraz ze wzrostem liczby osób zamożnych postępuje analogiczny wzrost ich łącznych dochodów netto. Według firmy badawczej KPMG, w 2013 r. osoby bogate i zamożne dysponowały w sumie rocznym dochodem netto rzędu 130,9 mld zł. Prognozy na 2016 r. zakładają jego wzrost do poziomu ok. 170 mld zł.

Zmienia się również liczba najbogatszych konsumentów (HNWI – High Net Worth Individuals). Do grupy tej zaliczane są osoby, które posiadają płynne aktywa (gotówka, akcje, itp.) o wartości przekraczającej 1 mln USD. Według raportu Global Wealth Databook 2013 r. w Polsce liczebność tej grupy jest szacowana na 45 tys. osób.

To jednak wciąż znacznie mniej niż w krajach Europy Zachodniej – dla porównania we Francji jest 2,2 mln HNWI, w Niemczech – 1,7 mln, a w Wielkiej Brytanii i Włoszech – po 1,5 mln. Ogólnie w całej Europie jest ok. 10,2 mln osób, których roczne dochody przekraczają 1 mln USD. Oznacza to, że z Polski wywodzi się zaledwie 0,4 proc. z nich. Grupa najbogatszych jest liczniejsza nawet w krajach o znacznie mniejszej liczbie ludności, takich jak Portugalia czy Finlandia (w każdym z nich mieszka po ok. 60 tys. HNWI).

Mimo wszystko, wraz ze stopniowym bogaceniem się pewnej części społeczeństwa, rośnie świadomość marek luksusowych wśród Polaków. Według szacunków firmy doradczej KPMG w 2013 roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wyniosła 10,8 mld zł (wzrost o 5,9 proc. w porównaniu do 2012 r.). Oznacza to, że jego wartość w ciągu minionych sześciu lat podwoiła się (z 5,4 mld zł w 2007 r.). W kolejnych latach spodziewany jest dalszy wzrost tego segmentu. Zgodnie z prognozami do 2016 roku wartość rynku dóbr luksusowych wzrośnie do 12,9 mld zł (o 20 proc.).

Paweł Kubik

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Złe wieści dla fanów Nutelli. Szykują się duże podwyżki
Złe wieści dla fanów Nutelli. Szykują się duże podwyżki
Polacy znaleźli sposób na dentystów. Oszczędzają tak tysiące złotych
Polacy znaleźli sposób na dentystów. Oszczędzają tak tysiące złotych
Kupił paczki niespodzianki w galerii handlowej. Oto co było w środku
Kupił paczki niespodzianki w galerii handlowej. Oto co było w środku
Hit z PRL-u wraca do łask. Ceny koszyczków zaskakują
Hit z PRL-u wraca do łask. Ceny koszyczków zaskakują
Miały być zdrowe. Znaleźli metale ciężkie w warzywach z ogródków
Miały być zdrowe. Znaleźli metale ciężkie w warzywach z ogródków
Nie więcej niż 48 tys. zł miesięcznie? Lekarz zabrał głos
Nie więcej niż 48 tys. zł miesięcznie? Lekarz zabrał głos
Nowy trend pochówków w Polsce. Ta usługa kosztuje niecałe 500 zł
Nowy trend pochówków w Polsce. Ta usługa kosztuje niecałe 500 zł
Zuchwały napad na sklep Swarovski w Paryżu. Straty na 200 tys. euro
Zuchwały napad na sklep Swarovski w Paryżu. Straty na 200 tys. euro
Dostał gotówkę od ojca. Co z podatkiem? Skarbówka wydała stanowisko
Dostał gotówkę od ojca. Co z podatkiem? Skarbówka wydała stanowisko
Debiut rywala KFC w kolejnym mieście. Rozda roczne vouchery na kanapki
Debiut rywala KFC w kolejnym mieście. Rozda roczne vouchery na kanapki
Sprzedał 13 mieszkań. Inwestował latami. Tłumaczy powody
Sprzedał 13 mieszkań. Inwestował latami. Tłumaczy powody
Cała prawda o Dino. Komu sieć zabiera klientów?
Cała prawda o Dino. Komu sieć zabiera klientów?