Trwa ładowanie...

Polacy kupują mniej i tańsze produkty. Właściciel Biedronki widzi duże zmiany

Konsumenci w Polsce są teraz bardziej ostrożni w decyzjach zakupowych - informuje Jeronimo Martins, właściciel m.in. sieci Biedronka. Sieć będzie nadal inwestować w ceny.

Widać zjawisko "trading down", czyli wybierania przez klientów tańszych produktów - informuje Jeronimo Martins, właściciel BiedronkiWidać zjawisko "trading down", czyli wybierania przez klientów tańszych produktów - informuje Jeronimo Martins, właściciel BiedronkiŹródło: East News, fot: Piotr Kamionka/REPORTER
d371utm
d371utm

- Obserwujemy, że polski konsument jest teraz bardziej ostrożny w związku z wysoką inflacją i wysokimi stopami procentowymi - powiedziała podczas czwartkowej telekonferencji Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins.

Rośnie liczba klientów

Jak wskazała, na wszystkich rynkach, na których działa grupa Jeronimo Martins, widać zjawisko "trading down", czyli wybierania przez klientów tańszych produktów, choć najbardziej jest to widoczne w Kolumbii. W Polsce część klientów też kupuje mniej i tańsze produkty, ale są też tacy, którzy nie zmienili swoich zachowań.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

UOKiK i kara dla Biedronki. Chróstny: Nie uwziąłem się na ten dyskont

Jak poinformowała, liczba klientów Biedronki rośnie. Pytana o konkurencję na polskim rynku, odpowiedziała:

d371utm

- Polski rynek detaliczny jest bardzo konkurencyjny, ale i dość odporny po stronie konsumentów dzięki działaniom rządowym wspierającym budżety rodzin. Udziały rynkowe zyskują formaty dyskontowe: Biedronka, Lidl, Dino radzą sobie lepiej dzięki swojemu modelowi biznesowemu.

Jej zdaniem Biedronka ma najlepsze ceny na rynku i będzie nadal jedną z najczęściej wybieranych sieci, co pozwoli chronić sprzedaż i rentowność.

- Biedronka będzie nadal inwestować w konkurencyjność cenową - powiedziała Ana Luisa Virginia.

EBITDA Biedronki w 2022 roku wyniosła 1,54 mld euro wobec 1,34 mld euro rok wcześniej. Przychody w złotych wzrosły o 24,1 proc., a w euro sprzedaż wzrosła o 20,9 proc. rdr do 17,6 mld euro. Marża EBITDA spadła o 45 pb. do 8,8 proc.

Sprzedaż porównywalna Biedronki w czwartym kwartale wzrosła o 23,4 proc. wobec wzrostu o 23,3 proc. w trzecim kwartale 2022 roku.

EBITDA grupy Jeronimo Martins w 2022 roku wzrosła o 17 proc. rok do roku do 1,85 mld euro przy przychodach na poziomie 25,39 mld euro (wzrost o 21,5 proc.). Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 590 mln euro (wzrost o 27,5 proc.).

d371utm

Biedronka liczy na dezinflację jeszcze w tym roku

Grupa Jeronimo Martins wskazuje, że inflacja cen żywności pozostaje wysoka pojawiają się dopiero wczesne oznaki jej wyhamowania.

Jak poinformowała dyrektor finansowa, grupa spodziewa się dezinflacji w tym roku, choć ciężko obecnie przewidzieć jej tempo.

- Widzimy, że wysoka inflacja na początku tego roku się utrzymuje bardziej niż można się było spodziewać pod koniec ubiegłego roku. Zakładamy, że będzie ona wywierać presję nie tylko na konsumentów, ale i na naszych dostawców - powiedziała Ana Luisa Virginia.

d371utm

Dodała, że polityka cenowa pozostanie w centrum strategii grupy w tym roku, a koncentracja na wzroście sprzedaży, by wesprzeć wzrost EBITDA w warunkach inflacji kosztowej, będzie wywierać presję na marżę EBITDA grupy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d371utm
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d371utm