Polacy łapią się za kieszenie. Podliczają jesienne wydatki
19.09.2023 09:25, aktual.: 19.09.2023 11:12
Jesienią rachunki i opłaty będą wyzwaniem dla portfeli 61 proc. kobiet i 49 proc. mężczyzn. Wśród największych wydatków Polaków znalazły się też codzienne zakupy produktów spożywczych i środków czystości.
Jak wynika z badania "Polaków Portfel Własny: edukacja przyszłości", bieżące rachunki i opłaty będą największym wyzwaniem dla portfeli 61 proc. kobiet i 49 proc. ankietowanych mężczyzn. Takie wydatki jako spore obciążenie dla budżetu na nową porę roku często wskazywały osoby powyżej 60. roku życia (65 proc.) i mieszkańcy wsi (62 proc.).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jesienne wydatki Polaków. Na co wydajemy najwięcej?
Codzienne wydatki są drugim największym jesiennym wyzwaniem dla Polaków. Kupowanie produktów spożywczych czy środków czystości będzie wyzwaniem dla prawie połowy ankietowanych.
Taką odpowiedź wskazywali seniorzy powyżej 60. roku życia (56 proc.), ale także najmłodsi dorośli w wieku 18-29 lat (46 proc.), zarabiający do 1999 zł netto (66 proc.) oraz mieszkańcy metropolii jak Warszawa czy Kraków (50 proc.).
Trzecie miejsce zajął remont domu lub mieszkania (18 proc.). Taką odpowiedź najczęściej wybierali ankietowani w wieku 30-39-lat (24 proc.) oraz osoby z dochodem od 7 tys. zł na rękę w górę (26 proc.).
- Co dziesiąty respondent wskazuje, że dużym wyzwaniem będzie wyposażenie mieszkania, np. zakup mebli czy sprzętu RTV i AGD (10 proc.). Dla 8 proc. ankietowanych obciążeniem dla portfela jesienią będzie też zakup ubrań i obuwia na kolejną porę roku - powiedziała, cytowana w wynikach badania, Agata Krawczyk z Santander Consumer Banku, na zlecenie którego je przeprowadzono.
Kiedy skorzystaliby z kredytu?
W badaniu zapytano respondentów również o to, przy jakim jesiennym wyzwaniu rozważaliby skorzystanie z kredytu gotówkowego, ratalnego lub użycia karty kredytowej. Wyniki pokazują, że 16 proc. Polaków byłoby gotowych wesprzeć się w ten sposób przy zakupie mieszkania lub domu, a 13 proc. przy ich remoncie.
Na dalszych miejscach znalazły się takie wydatki jak zakup samochodu (10 proc.) czy wyposażenie mieszkania np. w meble czy sprzęt RTV/AGD (8 proc.).
Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w lipcu 2023 r. W badaniu uczestniczyło 1004 dorosłych Polaków.