Polacy nie dbają o jedzenie. Tesco rusza z kampanią edukacyjną

"Kochaj jedzenie, nie marnotrawienie" - tak brzmi nowe hasła kampanii społecznej sieci Tesco. Sklep przeprowadził badania, z których wynika, że Polacy nie wiedzą, jak ograniczać marnowanie żywności.

Tesco rozpoczyna kampanię informacyjną "Kochaj jedzenie, nie marnotrawienie"Tesco rozpoczyna kampanię informacyjną "Kochaj jedzenie, nie marnotrawienie"
Źródło zdjęć: © money.pl | Rafał Parczewski
Natalia Kurpiewska

Ponad 9 mln ton - tyle jedzenia marnuje się w Polsce w ciągu roku. Sprawa jest poważna, a problemem wydaje się być brak wiedzy na temat tego, jak nie marnować żywności.

Według badań przeprowadzonych przez Tesco, co czwarty Polak nie posiada umiejętności zaplanowania zakupów i nie ma wiedzy na temat prawidłowego przechowywania produktów. A po kilku dniach prowadzi to do psucia się żywności, w konsekwencji do wyrzucenia.

Co czwarty Polak przyznaje, że zakupy, które robi, są tak naprawdę za duże - decyzja o kupnie produktu nieraz jest nieprzemyślana i dość spontaniczna. Z kolei tylko mniej niż połowa badanych (44 proc.) deklaruje, że ma odpowiednią wiedzę, aby robić zakupy tak, by tej żywności nie marnować.

Sytuacja w DPS-ach będzie gorsza. "Nie odrobiliśmy lekcji, nie wiemy, ile osób tam zmarło"

Co ciekawe - badania przeprowadzone przez Tesco wskazują na to, że to kobiety bardziej przejmują się marnowaniem żywności. 56 proc. z ankietowanych przyznało, że temat ten wzbudza w nich poczucie winy. Tej samej odpowiedzi udzieliło 40 proc. badanych mężczyzn.

- Wiedza na temat niemarnowania żywności wciąż nie jest wystarczająca i chcemy to zmienić, docierając z naszą kampanią do jak największej liczby osób, bez względu wiek, płeć i wykształcenie - mówi Daria Kulińska, dyrektorka komunikacji Tesco Polska.

A co do wykształcenia - według badań, również ma ono znaczenie. Im wyższe wykształcenie, tym wyższą wiedzę na temat gospodarowania żywności posiadał badany. Osoby z podstawowym wykształceniem o wiele częściej wskazywały na brak wiedzy w zakresie właściwego przechowywania produktów (19,5 proc.) niż te z pozostałych grup wiekowych (średnia 5,7 proc.).

- Gdyby wyrzucona żywność była osobnym państwem, byłaby trzecim co do wielkości emitentem gazów cieplarnianych na świecie. Wyrzucanie jedzenia ma więc również olbrzymie konsekwencje w wymiarze ekologicznym - mówi Dorota Jezierska, wiceprezeska Federacji Polskich Banków Żywności.

Problem jest więc ogromny, a jego istotą są braki w edukacji. Dlatego od października Tesco rusza z kampanią edukacyjno-informacyjną "Kochaj jedzenie, nie marnotrawienie".

W sklepach rozwieszone zostaną plakaty, na których znajdą się przydatne rady do prawidłowego przechowywania żywności. Oprócz tego, Tesco stawia też na komunikację w sieci - na stronie internetowej sklepu oraz na profilach w mediach społecznościowych. Tam klienci dowiedzą się o tym, jak dbać o produkty, by się nie zmarnowały oraz jak maksymalnie wykorzystywać to jedzenie, które mamy już w domu.

Wybrane dla Ciebie

Gdzie na grzyby pod Warszawą? Zbieracze podpowiadają
Gdzie na grzyby pod Warszawą? Zbieracze podpowiadają
Zarabiają prawie 50 tys. zł. Rekordowy popyt na specjalistów
Zarabiają prawie 50 tys. zł. Rekordowy popyt na specjalistów
Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność
Koniec obowiązku dla pracujących emerytów? Resort ma plan
Koniec obowiązku dla pracujących emerytów? Resort ma plan