Polacy nie dbają o jedzenie. Tesco rusza z kampanią edukacyjną

"Kochaj jedzenie, nie marnotrawienie" - tak brzmi nowe hasła kampanii społecznej sieci Tesco. Sklep przeprowadził badania, z których wynika, że Polacy nie wiedzą, jak ograniczać marnowanie żywności.

Tesco rozpoczyna kampanię informacyjną "Kochaj jedzenie, nie marnotrawienie"Tesco rozpoczyna kampanię informacyjną "Kochaj jedzenie, nie marnotrawienie"
Źródło zdjęć: © money.pl | Rafał Parczewski
Natalia Kurpiewska

Ponad 9 mln ton - tyle jedzenia marnuje się w Polsce w ciągu roku. Sprawa jest poważna, a problemem wydaje się być brak wiedzy na temat tego, jak nie marnować żywności.

Według badań przeprowadzonych przez Tesco, co czwarty Polak nie posiada umiejętności zaplanowania zakupów i nie ma wiedzy na temat prawidłowego przechowywania produktów. A po kilku dniach prowadzi to do psucia się żywności, w konsekwencji do wyrzucenia.

Co czwarty Polak przyznaje, że zakupy, które robi, są tak naprawdę za duże - decyzja o kupnie produktu nieraz jest nieprzemyślana i dość spontaniczna. Z kolei tylko mniej niż połowa badanych (44 proc.) deklaruje, że ma odpowiednią wiedzę, aby robić zakupy tak, by tej żywności nie marnować.

Sytuacja w DPS-ach będzie gorsza. "Nie odrobiliśmy lekcji, nie wiemy, ile osób tam zmarło"

Co ciekawe - badania przeprowadzone przez Tesco wskazują na to, że to kobiety bardziej przejmują się marnowaniem żywności. 56 proc. z ankietowanych przyznało, że temat ten wzbudza w nich poczucie winy. Tej samej odpowiedzi udzieliło 40 proc. badanych mężczyzn.

- Wiedza na temat niemarnowania żywności wciąż nie jest wystarczająca i chcemy to zmienić, docierając z naszą kampanią do jak największej liczby osób, bez względu wiek, płeć i wykształcenie - mówi Daria Kulińska, dyrektorka komunikacji Tesco Polska.

A co do wykształcenia - według badań, również ma ono znaczenie. Im wyższe wykształcenie, tym wyższą wiedzę na temat gospodarowania żywności posiadał badany. Osoby z podstawowym wykształceniem o wiele częściej wskazywały na brak wiedzy w zakresie właściwego przechowywania produktów (19,5 proc.) niż te z pozostałych grup wiekowych (średnia 5,7 proc.).

- Gdyby wyrzucona żywność była osobnym państwem, byłaby trzecim co do wielkości emitentem gazów cieplarnianych na świecie. Wyrzucanie jedzenia ma więc również olbrzymie konsekwencje w wymiarze ekologicznym - mówi Dorota Jezierska, wiceprezeska Federacji Polskich Banków Żywności.

Problem jest więc ogromny, a jego istotą są braki w edukacji. Dlatego od października Tesco rusza z kampanią edukacyjno-informacyjną "Kochaj jedzenie, nie marnotrawienie".

W sklepach rozwieszone zostaną plakaty, na których znajdą się przydatne rady do prawidłowego przechowywania żywności. Oprócz tego, Tesco stawia też na komunikację w sieci - na stronie internetowej sklepu oraz na profilach w mediach społecznościowych. Tam klienci dowiedzą się o tym, jak dbać o produkty, by się nie zmarnowały oraz jak maksymalnie wykorzystywać to jedzenie, które mamy już w domu.

Wybrane dla Ciebie
30 zł kaucji za kubek. Za kilka dni rusza świąteczny jarmark
30 zł kaucji za kubek. Za kilka dni rusza świąteczny jarmark
Potężne premie świąteczne. Tyle dostaną kasjerzy w Niemczech
Potężne premie świąteczne. Tyle dostaną kasjerzy w Niemczech
Nowy program polskiej gminy. Pozwoli zmniejszyć rachunki za wodę
Nowy program polskiej gminy. Pozwoli zmniejszyć rachunki za wodę
Górale mieli pokazać turystom zdjęcia swoich pensjonatów. Odmówili
Górale mieli pokazać turystom zdjęcia swoich pensjonatów. Odmówili
Nowy dyskont się rozkręca. Sięgnie po klientów Dino i Biedronki?
Nowy dyskont się rozkręca. Sięgnie po klientów Dino i Biedronki?
Alkohol 0 proc. jak wegańskie mięso. Unia Europejska mówi stop
Alkohol 0 proc. jak wegańskie mięso. Unia Europejska mówi stop
Zmieniałeś instalację? Musisz wysłać pismo. Inaczej grzywna do 5 tys.
Zmieniałeś instalację? Musisz wysłać pismo. Inaczej grzywna do 5 tys.
Dwa dodatkowe dni wolne w 2026 r. Pracodawcy nie mogą odmówić
Dwa dodatkowe dni wolne w 2026 r. Pracodawcy nie mogą odmówić
Nowy aquapark w Polsce. Będzie ogromny. Poznaliśmy lokalizację
Nowy aquapark w Polsce. Będzie ogromny. Poznaliśmy lokalizację
Zbadali proszki do prania. Zwycięska marka jest w dyskoncie w Polsce
Zbadali proszki do prania. Zwycięska marka jest w dyskoncie w Polsce
Można stracić tak setki złotych. Oto nowy trik "kurierów"
Można stracić tak setki złotych. Oto nowy trik "kurierów"
Zamykają fabrykę w Niemczech. Produkcja trafi m.in. do Polski
Zamykają fabrykę w Niemczech. Produkcja trafi m.in. do Polski