Polacy nie dbają o jedzenie. Tesco rusza z kampanią edukacyjną

"Kochaj jedzenie, nie marnotrawienie" - tak brzmi nowe hasła kampanii społecznej sieci Tesco. Sklep przeprowadził badania, z których wynika, że Polacy nie wiedzą, jak ograniczać marnowanie żywności.

Tesco rozpoczyna kampanię informacyjną "Kochaj jedzenie, nie marnotrawienie"Tesco rozpoczyna kampanię informacyjną "Kochaj jedzenie, nie marnotrawienie"
Źródło zdjęć: © money.pl | Rafał Parczewski
Natalia Kurpiewska

Ponad 9 mln ton - tyle jedzenia marnuje się w Polsce w ciągu roku. Sprawa jest poważna, a problemem wydaje się być brak wiedzy na temat tego, jak nie marnować żywności.

Według badań przeprowadzonych przez Tesco, co czwarty Polak nie posiada umiejętności zaplanowania zakupów i nie ma wiedzy na temat prawidłowego przechowywania produktów. A po kilku dniach prowadzi to do psucia się żywności, w konsekwencji do wyrzucenia.

Co czwarty Polak przyznaje, że zakupy, które robi, są tak naprawdę za duże - decyzja o kupnie produktu nieraz jest nieprzemyślana i dość spontaniczna. Z kolei tylko mniej niż połowa badanych (44 proc.) deklaruje, że ma odpowiednią wiedzę, aby robić zakupy tak, by tej żywności nie marnować.

Sytuacja w DPS-ach będzie gorsza. "Nie odrobiliśmy lekcji, nie wiemy, ile osób tam zmarło"

Co ciekawe - badania przeprowadzone przez Tesco wskazują na to, że to kobiety bardziej przejmują się marnowaniem żywności. 56 proc. z ankietowanych przyznało, że temat ten wzbudza w nich poczucie winy. Tej samej odpowiedzi udzieliło 40 proc. badanych mężczyzn.

- Wiedza na temat niemarnowania żywności wciąż nie jest wystarczająca i chcemy to zmienić, docierając z naszą kampanią do jak największej liczby osób, bez względu wiek, płeć i wykształcenie - mówi Daria Kulińska, dyrektorka komunikacji Tesco Polska.

A co do wykształcenia - według badań, również ma ono znaczenie. Im wyższe wykształcenie, tym wyższą wiedzę na temat gospodarowania żywności posiadał badany. Osoby z podstawowym wykształceniem o wiele częściej wskazywały na brak wiedzy w zakresie właściwego przechowywania produktów (19,5 proc.) niż te z pozostałych grup wiekowych (średnia 5,7 proc.).

- Gdyby wyrzucona żywność była osobnym państwem, byłaby trzecim co do wielkości emitentem gazów cieplarnianych na świecie. Wyrzucanie jedzenia ma więc również olbrzymie konsekwencje w wymiarze ekologicznym - mówi Dorota Jezierska, wiceprezeska Federacji Polskich Banków Żywności.

Problem jest więc ogromny, a jego istotą są braki w edukacji. Dlatego od października Tesco rusza z kampanią edukacyjno-informacyjną "Kochaj jedzenie, nie marnotrawienie".

W sklepach rozwieszone zostaną plakaty, na których znajdą się przydatne rady do prawidłowego przechowywania żywności. Oprócz tego, Tesco stawia też na komunikację w sieci - na stronie internetowej sklepu oraz na profilach w mediach społecznościowych. Tam klienci dowiedzą się o tym, jak dbać o produkty, by się nie zmarnowały oraz jak maksymalnie wykorzystywać to jedzenie, które mamy już w domu.

Wybrane dla Ciebie

Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy
Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle