Polacy robią zakupy w centrach handlowych
Jak wynika z badania firmy Market Side, centra handlowe to dla Polaków najpopularniejsze miejsce robienia zakupów. Polacy odwiedzają centra najczęściej raz w miesiącu.
09.04.2010 15:04
Centra handlowe zdobywają coraz silniejszą pozycję w handlu detalicznym. Wiele sklepów w jednym miejscu, w dodatku pod dachem, z częścią gastronomiczną i rozrywkową, wygrywa z tradycyjnymi ulicami handlowymi. Centra handlowe będą więc powstawać także w mniejszych miejscowościach.
Według danych firmy badawczej Market Side, opublikowanych przez Rzeczpospolitą, statystyczny Polak z dużego miasta 12,3 razy w roku chodzi na niespożywcze zakupy do centrum handlowego. Raz na dwa, trzy tygodnie chodzi tam co dziesiąty ankietowany, a częściej niż raz w tygodniu 6 proc. ankietowanych. Co czwarty dorosły mieszkaniec miasta korzysta z oferty centrów handlowych raz na pół roku lub rzadziej, a 9 proc. wcale nie robi tam zakupów. Kryzys dał się jednak zauważyć, w ciągu ostatniego roku o 5 proc. spadła częstotliwość wizyt w centrach handlowych.
Klienci wybierają się do centrów głównie po odzież i obuwie. 57 proc. wybiera na tego rodzaju zakupy właśnie centrum handlowe. Alternatywą są sklepy poza galeriami, w których zakupy robi 36 proc. ankietowanych, oraz hipermarkety z 23 proc. wskazań.
Centra handlowe, zdaniem ekspertów, będą stawały się coraz popularniejszym miejscem robienia zakupów. Deweloperzy wracają do pomysłu budowania takich obiektów w mniejszych miastach. W Polsce nasycenie rynku centrami handlowymi jest wciąż niewielkie, mamy ponad 9,3 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego 72,9 proc. stanowią centra handlowe. W 2009 r. oddano do użytku 900 tys. mkw., których budowa została zaplanowana jeszcze przed kryzysem.
(JS)