Trwa ładowanie...
dvxhlz9
14-11-2007 15:36

Polacy ukradli z hipermarketów 1,2 mld euro

Pracownicy i klienci ukradli w hipermarketach w Polsce produkty o wartości 1,2 mld euro, wynia z raportu brytyjskiego Centrum Badań nad Handlem Detalicznym. Kosmetyki, alkohol i odzież damska - to najczęściej znikało z półek w ubiegłym roku.

dvxhlz9
dvxhlz9

Kradzieży dokonują najczęściej klienci sklepów (42 proc. kradzieży), nieco rzadziej pracownicy (35 proc.). Towar ginie także z powodu nieuczciwości dostawców (ponad 6 proc.) oraz wewnętrznych pomyłek nie mających charakteru przestępstw (16,5 proc.).
Pracownicy dokonują bardziej przemyślanych kradzieży, których skala jest większa. Głównie ginie towar (41 proc.), ale także znika gotówka, vouchery i bony.

Jak zaznaczył Robert Pilewski z firmy Checkpoint, w światowym raporcie przebadano siedem krajów Europy Środkowej: Czechy, Słowację, Węgry, Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Łączna wielkość strat w tych krajach wynosi 2,2 mld euro, tj. 1,36 proc. obrotu tych sieci. Rok wcześniej wskaźnik ten wyniósł 1,24 proc.

W Polsce wartość kradzieży została oceniona na 1,2 mld euro, tj. 1,5 proc. obrotów badanych sklepów. W naszym kraju także najczęściej kradzieży dokonują klienci i pracownicy placówek handlowych.

Rosnąca skala kradzieży powoduje, że sieci handlowe wydają coraz więcej pieniędzy na ochronę przed tym zjawiskiem. W minionym roku kosztowało to sieci 18,7 mld euro. Główne wydatki dotyczyły kosztów osobowych (ponad 56 proc.) - zatrudniania ochrony. Jednocześnie wzrastają wydatki na inwestycje w specjalistyczny sprzęt zabezpieczający przed kradzieżami. Coraz częściej stosowane są zabezpieczenia towarów już na etapie produkcji.

dvxhlz9

W 32 badanych krajach najczęściej ginęły produkty drogie, markowe: kosmetyki, alkohol, bielizna damska i perfumy. W Europie najczęściej znikał alkohol i kosmetyki, a kradzieże drogiej żywności znalazły się dopiero na 10 miejscu.

Centrum Badań nad Handlem Detalicznym jest niezależną organizacją zajmującą się badaniami i doradztwem dla sektora sklepów detalicznych. Sponsorem raportu jest amerykańska firma Checkpoint System INC. (w Polsce posiada oddział) założona w 1969 r. - wiodący dostawca systemów ochrony przed kradzieżą. Firma notowana jest na nowojorskiej giełdzie. Badanie przeprowadzono metodą ankietową i obejmuje ono okres od lipca 2006 roku do czerwca 2007 roku. Instytut rozesłał 3,6 tys. kwestionariuszy, przy czym na pytania odpowiedziało zaledwie 22 proc. badanych.

dvxhlz9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dvxhlz9