Polityka pieniężna w reakcji na wprowadzenie PEK wymaga odpowiedniego wyważenia różnych czynników -
14.05. Warszawa (PAP) - Optymalna strategia polityki pieniężnej w Polsce w reakcji na wprowadzenie pakietu energetyczno-klimatycznego (PEK) wymaga odpowiedniego wyważenia czynników...
14.05.2012 | aktual.: 14.05.2012 13:38
14.05. Warszawa (PAP) - Optymalna strategia polityki pieniężnej w Polsce w reakcji na wprowadzenie pakietu energetyczno-klimatycznego (PEK) wymaga odpowiedniego wyważenia czynników inflacjogennych i hamujących wzrost gospodarczy, przy jednoczesnym uwzględnieniu możliwych efektów drugiej rundy, przeciwdziałaniu utrwalania się podwyższonych oczekiwań inflacyjnych i akomodacji ewentualnych zmian w polityce fiskalnej - wynika z raportu pracowników Instytutu Ekonomicznego NBP.
"Z punktu widzenia polityki pieniężnej, wprowadzenie PEK (pakietu energetyczno-klimatycznego - PAP) jest w zasadzie podtrzymanym impulsem podażowym, zwiększającym bezpośrednio koszty produkcji w pewnych sektorach gospodarki, a przez to prowadzącym do spadku aktywności gospodarczej przy wyższych cenach" - napisano w raporcie "Krótkookresowe skutki makroekonomiczne pakietu energetyczno-klimatycznego w gospodarce Polski. Wnioski dla polityki pieniężnej", opublikowanym na stronach NBP.
Według autorów raportu, innym sposobem interpretacji istoty PEK z punktu widzenia polityki pieniężnej jest fakt, że prowadzi on do zmiany cen relatywnych w gospodarce.
"Bank centralny nie powinien reagować na zmiany cen realnych (szczególnie mających długookresowy charakter), choć może przeciwdziałać ich krótkookresowym negatywnym skutkom poprzez odpowiednią politykę stóp procentowych, w szczególności mającą na celu odpowiednie zarządzanie oczekiwaniami inflacyjnymi" - napisano.
"Ponadto, z punktu widzenia zachowania odpowiedniego policy mix, istotny jest sposób, w jaki zostaną wykorzystane dochody sektora finansów publicznych z handlu uprawnieniami do emisji. Symulacje na modelu równowagi ogólnej, przedstawione w niniejszym opracowaniu pokazują, że reakcja gospodarki na wprowadzenie PEK może być bardzo różna w zależności od sposobu wydatkowania dodatkowych dochodów SFP. W szczególnym przypadku, gdy dochody te zostaną wykorzystane dla sfinansowania redukcji narzutów na płace (w scenariuszu typu double-dividend), mogą wystąpić bardziej pozytywne konsekwencje dla wzrostu gospodarczego. Ponieważ zmienia to charakterystykę pierwotnego podażowego impulsu, może również zmieniać się sposób optymalnej reakcji polityki pieniężnej" - dodano.
"Optymalna strategia polityki pieniężnej w Polsce w reakcji na wprowadzenie PEK wymaga zatem odpowiedniego wyważenia czynników inflacjogennych i hamujących wzrost gospodarczy, przy jednoczesnym uwzględnieniu możliwych efektów drugiej rundy, przeciwdziałaniu utrwalania się podwyższonych oczekiwań inflacyjnych i akomodacji ewentualnych zmian w polityce fiskalnej" - głosi raport.
W dokumencie zaznaczono, że przedstawione poglądy autorów nie powinny być utożsamiane z oficjalnym stanowiskiem Narodowego Banku Polskiego. Wnioski z opracowania są wykorzystywane w bieżących projekcjach makroekonomicznych sporządzanych przez Instytut Ekonomiczny NBP. Analizy empiryczne zostały przeprowadzone na podstawie danych i informacji dostępnych do dnia 31.12.2011 r. Zasadnicza część opracowania została zamknięta 13 lutego 2012 r. Do 26 marca 2012 r. wprowadzono poprawki konsumujące uwagi organów NBP oraz resortów. (PAP)
jba/ asa/