Trwa ładowanie...
polmos
14-01-2009 10:03

Polmos Lublin wchodzi do gry o podium

Bardzo dobre wyniki sprzedaży wódki Żołądkowej Gorzkiej i ewentualne przejęcie Luksusowej SA mogą z Polmosu Lublin uczynić wicelidera rynku mocnych trunków w Polsce, zwłaszcza, że jeden z jego rywali wyraźnie słabnie.

Polmos Lublin wchodzi do gry o podiumŹródło: Jupiterimages
d3bs2w8
d3bs2w8

Rozwój organiczny i dobre wyniki sprzedaży, szczególnie wprowadzonej ponad rok temu na rynek wódki Żołądkowa Gorzka Czysta de Luxe sprawiły, ze Polmos Lublin zbliżył się do drugiego na polskim rynku producenta i dystrybutora wódki, grupy Sobieski. Według danych Nielsena łączne udziały Polmosu Lublin w rynku wzrosły pod koniec 2008 r. do prawie 20 proc., co oznacza niemal ich podwojenie w stosunku do kilkunastu proc. z końca 2007 r. W tym czasie Sobieski tracił udziały, z około 27 do 23 proc.

Produkowana przez Polmos Lublin wódka Żołądkowa Gorzka osiągnęła w listopadzie 2008 r. łącznie we wszystkich swoich wariantach 13,5 proc. udział w rynku, co daje jej pierwsze miejsce w Polsce, nawet przed Absolwentem produkowanym przez Polmos Białystok z grupy CEDC. Absolwent osiągnął w listopadzie 2008 r. 12,7 proc. udział w rynku. Żołądkowa Gorzka pierwsze miejsce na liście najpopularniejszych wódek w Polsce w listopadzie 2008 r. zawdzięcza głównie nowej wersji, Żołądkowej Gorzkiej Czysta de Luxe, która osiągnęła już około 7 proc. udział w sprzedaży (ilościowo). Na tak dobry wynik w krótkim czasie miało wpływ kilka czynników: nowoczesne opakowanie sugerujące produkt wysokiej jakości, niska cena oraz wsparcie się na renomie znanej dobrze na rynku marki Żołądkowa Gorzka. Całkiem nieźle radziła sobie też Żołądkowa Gorzka w odmianach kolorowych, m. in. dzięki rozszerzaniu marki o nowe warianty smakowe i dodanie wersji Specjal z wyższej nieco półki. W ciągu roku rynkowe udziały kolorowej Żołądkowej Gorzkiej
wzrosły z 5,7 do 6,5 proc. Obecnie Polmos Lublin prowadzi zakrojone na szeroką skalę działania marketingowe dla swojej wódki marki 1906 (nazwa pochodzi od roku utworzenia lubelskiej gorzelni). Jeśli będą tak skuteczne, jak wspieranie sprzedaży Żołądkowej Gorzkiej Czysta de Luxe, to Polmos Lublin może zagrozić pozycji Sobieskiego na polskim rynku.

Dobre wyniki sprzedaży Żołądkowej Gorzkiej dają jej właścicielowi, amerykańskiemu funduszowi Oaktree Capital Management dobrą pozycję w negocjacjach dotyczących przejęcia spółki Luksusowa S.A. z Zielonej Góry, wystawionej na sprzedaż przez Pernod Ricard. Pernod Ricard wszedł w posiadanie Luksusowej S.A. w wyniku globalnej fuzji, przejęcia szwedzkiej firmy Vin & Spirit za 5,63 mld euro wraz z jej spółkami zależnymi poza granicami Szwecji. Do Vin & Spirit należała poza wódką Absolut m.in. polska firma Luksusowa S.A. , dawny Polmos Zielona Góra. Luksusowa S.A. jest producentem wódki Luksusowa, jedynej dużej marki wódki na polskim rynku wytwarzanej z ziemniaków (większość wódek produkowana jest ze zbóż, głównie żyta). Luksusowa jest też producentem Ginu Lubuskiego. Pernod ma zamiar sfinalizować transakcję sprzedaży Luksusowej jeszcze w pierwszym kwartale 2009 r. Musi sprzedać jedną z marek należących do spółki z Zielonej Góry (ze względów konkurencyjnych Komisja Europejska nakazała mu pozbyć się Ginu
Lubuskiego), ale ponieważ potrzebuje kapitału na opłacenie transakcji zakupu szwedzkiego producenta Absoluta, spółki Vin & Spirit, sprzedaje całą Luksusową SA. Nie kupi jej raczej CEDC, bo po ostatnich przejęciach w Rosji ma spore zadłużenie, musi też wchłonąć nowe nabytki do własnej struktury. Luksusowej nie weźmie też Sobieski, który pilnie potrzebuje gotówki na bieżące spłaty zobowiązań i rozważał nawet odsprzedanie ostatniego nabytku, francuskiej firmy Marie Blizzard. Najpoważniejszym kandydatem do przejęcia Luksusowej SA jest więc Oaktree, który w takiej sytuacji może stać się nawet kandydatem do pozycji lidera na polskim rynku wódki. Pojawiły się nawet opinie, że może wyprzedzić CEDC, które ma około 35 proc. udział w sprzedaży wódki w Polsce. Fundusz Oaktree CM tworzy grupę spirytusową w Europie Środkowej pod nazwą Stock Spirits Group. Brakuje mu w portfolio silnej marki wódki czystej, będzie więc silnie starał się zdobyć Luksusową.

JS

d3bs2w8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3bs2w8