Polski pracownik coraz bardziej zestresowany
Ankieta została przeprowadzona wśród ponad 16 tys. pracowników na całym świecie, w tym w Polsce. Prawie połowa pracujących Polaków (40 proc.) twierdzi, że poziom doświadczanego przez nich stresu jest wyższy niż rok temu
04.10.2012 | aktual.: 04.10.2012 12:37
Respondenci potwierdzają, że stres jest częściej wywoływany przez czynniki natury zawodowej niż osobistej. Na czele najbardziej stresujących czynników znajdują się osobista sytuacja finansowa, praca oraz obsługa klientów.
Celem badania było również znalezienie możliwych rozwiązań tego problemu. Okazało się, że dla ponad połowy ankietowanych z Polski (61 proc.) sposobem na złagodzenie stresu jest możliwość elastycznej pracy.
Z badania wynika, że:
- Główne czynniki stresogenne to: osobista sytuacja finansowa (46 proc.), praca (43 proc.) i kontakt z klientami (43 proc.).
- Aż 61 proc. respondentów uważa, że możliwość elastycznej pracy redukuje stres.
- Ponad połowa ankietowanych (55 proc.) twierdzi, że elastyczna praca to rozwiązanie sprzyjające życiu rodzinnemu.
- Według 60 proc. respondentów elastyczna praca jest rozwiązaniem tańszym niż stałe miejsce i ustalone godziny pracy, a 68 proc. pytanych twierdzi, że zwiększa ona produktywność.
- W ujęciu globalnym pracownicy małych przedsiębiorstw są bardziej zestresowani ze względu na bezpośredni kontakt z klientami (42 proc.) niż pracownicy dużych firm (27 proc.), lecz mniej z powodu konfliktów z przełożonymi (20 proc.) niż ich koledzy w większych organizacjach (40 proc.).
- Nie ma wątpliwości, że zestresowani pracownicy mają gorsze samopoczucie i częściej chorują, dlatego pracodawcy, którzy chcą pomóc swoim podwładnym prowadzić szczęśliwsze życie, nie powinni ignorować problemu, jakim jest poziom stresu w ich firmie. Stres wpływa negatywnie nie tylko na personel, lecz także na całe organizacje, których pracownicy nie są w stanie spełniać stawianych wymagań, spędzają więcej czasu na zwolnieniach lekarskich i pracują mniej wydajnie - mówi Krzysztof Rudyk, Country Manager Regus w Polsce.
Najnowsza ankieta potwierdziła wyniki wcześniejszego badania firmy Regus, które wykazało, że 58 proc. pracowników czuje się lepiej właśnie ze względu na możliwość wykonywania elastycznej pracy[1]. Ankietowani uważają, że jest to jeden z możliwych sposobów ograniczenia stresu, na jaki są narażeni. Według respondentów możliwość elastycznej pracy to rozwiązanie przyjazne rodzinie, które pomogłoby im podnieść komfort życia i zachować równowagę między pracą a sferą prywatną. Ponadto możliwość elastycznej pracy zwiększa produktywność i eliminuje koszty związane z typową pracą w biurze.
- Poziom stresu nieprzerwanie wzrasta wśród pracowników na całym świecie, co powoduje ich coraz szybsze wypalenie zawodowe. W perspektywie krótkoterminowej oznacza to utratę cennych pracowników lub ich mniejszą produktywność spowodowaną problemami zdrowotnymi wywołanymi stresem, jak np. bezsenność czy wyczerpanie. Długoterminowe skutki nadmiernego stresu są trudne do przewidzenia, ale mogą być wręcz katastrofalne - dodaje Krzysztof Rudyk.
Regus
(JK)