Polski zakład cukierniczy Millano przegrał przed Sądem UE
Dzisiejszym wyrokiem Sąd oddalił skargę Zakładu Wyrobów Cukierniczych „Millano" w sprawie rejestracji trójwymiarowego znaku towarowego.
11.12.2014 | aktual.: 17.12.2014 10:03
W 2011 r. Zakład Wyrobów Cukierniczych „Millano" Krzysztof Kotas, dokonał w Urzędzie Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (OHIM) zgłoszenia, w charakterze wspólnotowego znaku towarowego, trójwymiarowego oznaczenia dla bombonierek czekoladowych.
Zgłoszenie zostało oddalone z uwagi na brak charakteru odróżniającego. Zakład Wyrobów Cukierniczych „Millano" odwołał się od decyzji, jednak OHIM oddalił to odwołanie.
ZWC wniósł wobec tego do Sądu Unii Europejskiej o stwierdzenie nieważności decyzji OHIM.
Zbyt banalnie
W dniu dzisiejszym Sąd oddalił skargę Zakładu Wyrobów Cukierniczych „Millano" Krzysztof Kotas (sygn. sprawy: T-440/13 ).
Sąd wskazał na wstępie, że charakter odróżniający znaku towarowego w rozumieniu prawa Unii oznacza, że znak ten pozwala na określenie towaru, dla którego wniesiono o rejestrację, jako pochodzącego z określonego przedsiębiorstwa i tym samym na odróżnienie tego towaru od towarów pochodzących z innych przedsiębiorstw. Charakter odróżniający należy zaś oceniać, po pierwsze, w stosunku do towarów lub usług, dla których znak towarowy został zgłoszony, a po drugie, w stosunku do sposobu postrzegania go przez właściwy krąg odbiorców.
Zdaniem Sądu, w niniejszej sprawie jest bezsporne, że towary objęte zgłoszeniem są towarami bieżącej konsumpcji, a właściwym kręgiem odbiorców jest przeciętny konsument. Znak ten zaś, a mianowicie trójwymiarowe oznaczenie będące wynikiem kombinacji osiemnastu niepołączonych ze sobą kostek o czekoladowym wyglądzie, o podstawie w kształcie kwadratu i ścianach bocznych w kształcie trapezu, jest - jak stwierdził OHIM - zbyt banalny i pozbawiony jakiegokolwiek elementu mogącego pozwolić mu na odgrywanie wśród przeciętnych konsumentów funkcji wskazywania pochodzenia od konkretnego przedsiębiorstwa.
Sąd podkreślił również, że w przeciwieństwie do tego, co sugeruje Millano, OHIM dokonał analizy tego, czy znak ten odznacza się „osobliwością", która nadawałaby mu charakter odróżniający. Urząd wskazał, że uproszczone kształty geometryczne są generalnie używane jako kształty produktów czekoladowych i że w konsekwencji kostki, które stanowią element zgłoszonego znaku towarowego, nie odbiegają w sposób znaczący od normy lub zwyczajów branżowych.
Wreszcie, Sąd wskazał, że podnoszona okoliczność, że Millano jest jedynym producentem opakowania o kształcie odpowiadającym zgłoszonemu znakowi towarowemu nie oznacza, że znak ten posiada charakter odróżniający w rozumieniu prawa Unii.