Pomieszana numeracja siedzeń w Pendolino. PKP Intercity tłumaczy, dlaczego na kolei jest nie po kolei
Siedzenie 85 obok siedzenia 83, fotel nr 45 przed fotelem nr 36. Z czego wynika tak dziwna numeracja? WP Finanse postanowiło odpowiedzieć na największą zagadkę PKP i Pendolino. Rozwiązanie jest zaskakujące.
13.10.2017 | aktual.: 13.10.2017 15:21
Choć Pendolino jeździ po polskich torach od grudnia 2014 r., to wciąż zdarzają się pasażerowie, którzy są zaskoczeni numeracją siedzeń. Faktycznie, fotele obok siebie nie mają sąsiadujących ze sobą oznaczeń. Doskonale widać to na grafikach PKP Intercity.
Nasz czytelnik pyta, z czego to wynika, bo jego zdaniem numeracja jest nielogiczna i utrudnia rezerwację biletów. Szczególnie, gdy pociągiem chce jechać wspólnie większa grupa podróżnych.
Pytanie przekazaliśmy kolejarzom, a ci tłumaczą, że jest wręcz odwrotnie - numeracja jest logiczna i jednolita w różnych krajach. Identyczne zasady stosuje się również w innych niż Pendolino składach. - Miejsca w pociągach PKP Intercity są numerowane zgodnie z wytycznymi europejskimi - wyjaśnia Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP Intercity.
Tłumaczy, że zasady te reguluje kilka dokumentów - Dzięki jednolitemu systemowi numeracji możliwe jest korzystanie ze wspólnych systemów rezerwacji biletów. Każdy z przewoźników na terenie Europy wykorzystuje różne typy wagonów i pociągów. Takie same zasady obowiązują także numerację w składach zespolonych oferujących miejsca w bezprzedziałowych przestrzeniach. Elektryczne zespoły trakcyjne Pendolino posiadają oznaczenia miejsc siedzących zgodne z zapisami karty UIC (Międzynarodowego Związku Kolei) 580. Sam system numerowania zakłada, że wszystkie skrajne miejsca zawierają numery 1 i 2 lub 5 i 6. Wszystkie miejsca pomiędzy nimi stanowią kompilację pozostałych cyfr. Taka sama numeracja miejsc w pociągach występuje np. we Włoszech - tłumaczy przedstawicielka PKP Intercity.