Trwa ładowanie...
d43dgzh
d43dgzh
Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Pomorskie/Powstał nowoczesny zakład recyklingu opon

Do 30 tys. ton opon rocznie może przerabiać zakład recyklingu opon i wyrobów gumowych Gumeko, który został uroczyście otwarty w środę w Rożentalu w gminie Pelplin (Pomorskie). Jest to największy i najbardziej nowoczesny w Polsce północnej tego typu zakład.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
d43dgzh

Prezes Gumeko Sp. z o.o., Maciej Walder powiedział PAP, że budowa zakładu trwała ok. dwóch lat. Koszt realizacji projektu to ok. 25 mln zł, z czego ok. 10 mln zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej. Projekt jako inwestycja w innowacyjne przedsięwzięcia jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Prezes przekonuje, że zakład jest najnowocześniejszym tego typu zakładem recyklingu opon i wyrobów gumowych na terenie Polski; pod względem wielkości przerobu należy do największych w kraju. Zakład znajduje się na terenie o powierzchni ok. 2,5 ha w gminie Pelplin (Pomorskie). Docelowo ma zatrudniać ok. 30 osób.

Walder zapewnił, że w zakładzie nie będą się odbywać "żadne procesy chemiczne i nie będzie wytwarzał on szkodliwych emisji do atmosfery". "Cały proces technologiczny będzie procesem mechanicznym polegającym na podzieleniu opony na poszczególne jej trzy składniki (stal, włókna i guma) oraz na krojeniu i wygniataniu" - tłumaczył. Dodał, że w produkcji zakładu nie będą też powstawać odpady technologiczne, ponieważ zużyte opony przeznaczone do recyklingu będą w całości wykorzystane.

d43dgzh

Wyjaśnił, że opona składa się ze stali (w ok. 15 proc.), włókien (ok. 25 proc.) i gumy (ok. 60 proc.). Podał, że odzyskana stal będzie przekazywana do hut, włókna będą przekazane zakładom produkującym wysokoenergetyczny materiał do palenia w piecach natomiast z gumy powstanie granulat.

Guma z opon odzyskana w postaci granulatu o trzech wymiarach będzie wykorzystywana do budowy i produkcji np. nawierzchni obiektów sportowych, asfaltu wzbogaconego granulatem, elementów bezpieczeństwa drogowego, nawierzchni wokół basenów, przystanków tramwajowych i autobusowych czy ścieżek rowerowych.

Walder poinformował, że zakład ma podpisane umowy na dostawę opon z zakładami wulkanizacyjnymi, składowiskami odpadów oraz z zakładami przemysłu oponiarskiego. Zakład ma przetwarzać opony pochodzące z terenu o średnicy ok. 100 km od Pelplina, m.in. z Trójmiasta.

Zużyte opony są jedną z większych, pod względem masy grupą odpadów. W Europie powstaje obecnie około 3,8 mln ton zużytych opon rocznie. Unia Europejska wprowadziła zakaz składowania zużytych opon na wysypiskach śmieci i składowiskach odpadów oraz wprowadziła zasadę "poszerzonej odpowiedzialności producentów", zgodnie z którą to producent bądź importer odpowiadają za wymagany poziom odzysku lub recyklingu opon. Aktualnie wynosi on dla odzysku 75 proc. a dla recyklingu - 15 proc. Nałożony przez unijne prawo obowiązek może być realizowany samodzielnie przez producenta, importera bądź za pośrednictwem organizacji odzysku.

d43dgzh

Podziel się opinią

Share
d43dgzh
d43dgzh