Poniedziałek Wielkanocny: oblewać trzeba z umiarem

Zabawa jest udana, gdy wszyscy jej uczestnicy mają poczucie miło spędzonego czasu. Oblanie wodą kogoś, kto zupełnie się tego nie spodziewa i nie ma na to ochoty, może zakończyć się nie tylko srogą burą, ale też mieć konsekwencje finansowe.

Poniedziałek Wielkanocny: oblewać trzeba z umiarem
Źródło zdjęć: © East News
Martyna Kośka

Świętowanie tradycji to rzecz ważna, ale umiar trzeba mieć i w jedzeniu wielkanocnych ciast, i w oblewaniu ludzi wodą w Poniedziałek Wielkanocny. W tym drugim nawet bardziej, bo o ile folgowanie sobie przy stole skutkuje co najwyżej ociężałością, to za zaatakowanie kogoś niespodziewanym prysznicem można dostać nawet mandat.

Polewanie się woda może być świetną zabawą, ale pod warunkiem, że wszyscy uczestnicy się na to godzą. Oblanie przypadkowego przechodnia czy rowerzysty nie ma nic wspólnego z celebrowaniem tradycji: to naruszenie jego nietykalności osobistej. Jeśli nie uzna on strumienia wody za coś zabawnego, może wezwać straż miejska, która wystawi dowcipnisiowi mandat w maksymalnej wysokości 500 zł.

Jeśli oblanie doprowadzi do uszkodzenia przedmiotów należących do ofiary lub jego ubrania, sytuacja staje się poważniejsza. Naruszeniu nietykalności towarzyszyć może zarzut o popełnienie wykroczenia lub przestępstwa – kwalifikacja będzie zależała od wartości zniszczonych rzeczy. Sprawca szkody musi się liczyć z tym, że poszkodowany zażąda jego danych i adresu, by późnej wezwać go do zapłaty. Brak dobrowolnego naprawienia szkody skutkować będzie skierowaniem sprawy do sądu.

Zobacz też: Belka: Od trzydziestu lat mamy złoty wiek, ale nie wszyscy na nim skorzystali

Przegrana powiększa rachunek o koszty sądowe, więc nieudana zabawa generuje naprawdę duże wydatki. Nie warto.

Po Wielkanocy więcej klientów naprawia zalane telefony

- Po Świętach Wielkanocnych klienci zgłaszają więcej uszkodzeń smartfonów, tabletów, czy innych przenośnych sprzętów. Powodem jest specyfika świąt, bo podróże, spacery i spotkania z dawno niewidzianą rodziną (a szczególnie małymi dziećmi) niosą więcej zagrożeń dla elektroniki – mówi Hubert Łapiński ekspert RTV Euro AGD.
Wśród trafiających do serwisów zgłoszeń awarii wcale niemało jest takich jak: "Dzieci oblewały się wodą na podwórku, a syn postanowił to uwiecznić swoim telefonem. Telefon był wielokrotnie zachlapany, następnego dnia rano już się nie uruchomił" albo "Rozmawiałam przez telefon czekając na tramwaj. Nagle, z pobliskiego osiedla wybiegło kilkunastu nastolatków, którzy zafundowali wszystkim dziewczynom prawdziwy prysznic. Na nic zdały się prośby i błagania. 3-tygodniowy telefon do wyrzucenia".

Nie ma w tym celowego działania, po prostu duży pech. Czy w takiej sytuacji właściciel sprzętu elektronicznego może mieć nadzieję, że zostanie on naprawiony w ramach gwarancji?

Niestety, standardowa gwarancja nie obejmuje szkód związanych z zalaniem telefonu czy tabletu. Wprawdzie klienci często mają nadzieję, że po tym, jak oddadzą sprzęt i wyjaśnią, że nie mają pojęcia, dlaczego nagle przestał działać, serwisant nie zorientuje się, jaki jest prawdziwy powód uszkodzenia. Płonne nadzieje.

Większość smartfonów ma tzw. markery wilgotności. Po zdjęciu obudowy serwisant wydający opinię nie ma wątpliwości, czy sprzęt miał kontakt z cieczą. Po stosunkowo krótkim czasie także mikrokorozja na poszczególnych elementach zaświadczy o zalaniu lub zawilgoceniu, które w efekcie doprowadziło do defektu. W takiej sytuacji feralny użytkownik otrzyma odmowę naprawienia bądź wymiany uszkodzonego telefonu w ramach gwarancji producenckiej.

Za lepsza ochronę trzeba zapłacić

Komu zalanie sprzętu zdarza się często (wszak przypadki chodzą po ludziach), powinien rozważyć wykupienie dodatkowej, rozszerzonej gwarancji. Jest to możliwe w chwili zakupu telefonu czy tabletu.

Ubezpieczenie w najdroższym wariancie obejmuje nawet uszkodzenia spowodowane przez samego użytkownika – nawet wtedy, gdy mógł założyć, że jego zachowanie doprowadzi do szkody.

- To sytuacje, w których sami przyczyniliśmy się do powstania uszkodzenia, np. postanowiliśmy sfilmować oblewające się wodą dzieci i zostaliśmy zachlapani – mówi Hubert Łapiński z RTV Euro AGD.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (11)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.