Trwa ładowanie...
d3dyupt
giełda
28-07-2009 17:03

Powierzchnie handlowe w Polsce mogą wzrosnąć o 615 tys. mkw w '09

28.7.Warszawa (PAP) - Jones Lang La Salle (JLLS) szacuje, że w całym 2009 r. zostanie oddanych do użytku 615.000 mkw powierzchni najmu nowych centrów handlowych. Firma przewiduje,...

d3dyupt
d3dyupt

28.7.Warszawa (PAP) - Jones Lang La Salle (JLLS) szacuje, że w całym 2009 r. zostanie oddanych do użytku 615.000 mkw powierzchni najmu nowych centrów handlowych. Firma przewiduje, że powierzchnia najmu w roku 2010 wzrośnie o kolejne 510.000 mkw.

W pierwszej połowie 2009 r. 45 proc. (275.000 mkw) powierzchni najmu zostało oddane do użytku.

JLLS w swoim raporcie podał, że część z planowanych obiektów na rok 2010 nie weszła jeszcze w fazę budowy i ich oddanie do użytku może przesunąć się na 2011 rok, zaś inwestycje w 260.000 mkw powierzchni najmu zostały wstrzymane.

Badania JLLS pokazują, że wartość transakcji na rynku obiektów handlowych mierzona od stycznia do lipca 2009 roku wyniosła 20 mln euro (2008 r. zamknął się kwotą 406 mln euro, 2006 r. - 2,5 mld euro).

d3dyupt

JLLS ocenia, że proces negocjacji pomiędzy stronami znacząco się wydłużył, a warunki satysfakcjonujące dla obu stron są obecnie trudniej osiągalne.

Dodatkowo na rynku pojawi się wiele pustych lokali, dlatego większa dostępność powierzchni handlowej wymusi zmniejszenie się stawek czynszowych w ciągu kolejnych 12-18 miesięcy.

"Obniżka czynszów nie będzie dotyczyć jednak najlepszych obiektów, które mogą pochwalić się kilkuletnią historią wysokodochodowej działalności [...]" - powiedziała na wtorkowej konferencji prasowej Anna Bartoszewicz-Wnuk, szefowa działu analiz JLLS.

JLLS podał, że w I połowie tego roku liczba klientów centrów handlowych wzrosła o 1,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

d3dyupt

Prognoza na najbliższy rok to m.in. powrót do nadal atrakcyjnych i bezpiecznych głównych aglomeracji miejskich, fuzje i przejęcia - szczególnie w sektorze odzieżowym, wzrost znaczenia zarządzania nieruchomościami oraz zwiększona aktywność najemców oferujących produkty ze średniej i niższej półki.

"Rokowania rynku powierzchni handlowej w Polsce są dobre, a ostatnie dane dotyczące wzrostu PKB czy sprzedaży detalicznej nie potwierdzają obaw związanych z zagrożeniem załamania sprzedaży i recesji w Polsc" - uważa Bartoszewicz-Wnuk. (PAP)

jj/ gor/

d3dyupt
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3dyupt