Poznań - miasto, które wie jak!

„POZnań. Miasto know-how” - z takim hasłem stolica Wielkopolski staje do walki o miano europejskiej metropolii. Nowa strategia promocyjna ma przyczynić się do budowy wizerunku miasta z potencjałem, w którym specjaliści odnoszą imponujące sukcesy. O nowej kampanii rozmawiamy z Łukaszem Goździorem, dyrektorem Biura Promocji Urzędu Miasta Poznania.

Mamy najniższe bezrobocie w kraju – 2 procent, bo to u nas firmy decydują się na inwestycje - mówi Łukasz Goździor, dyrektor Biura Promocji Urzędu Miasta Poznania
Źródło zdjęć: © WP.PL | archiwalne

Jaki ma Pana know-how na wypromowanie Poznania?
Użycie w nowym haśle terminu "know-how" jest wskazaniem głównej cechy charakteryzującej nasze miasto. Definicja ta, określająca szczegółową wiedzę i umiejętności, najlepiej odzwierciedla naszych mieszkańców - pracowitych, znających się na rzeczy i skutecznych. Poznaniacy mają tysiącletnią tradycję efektywnego działania i tego zamierzamy się trzymać!

Nie przesada Pan, tysiącletnią?
Wystarczy wspomnieć o kilku wydarzeniach. To w Poznaniu powstało państwo polskie, tutaj padło pierwsze "nie" dla komunistów, tu powołano do życia Związek Miast Polskich…

Czyli najstarszą w Polsce organizację samorządową. Ale to jest historia, a wy proponujecie kampanię nowoczesną, której hasło sformułowano na dodatek w języku angielskim.
Poznań to miasto skuteczności, sukcesów i specjalistów. Chcemy przyciągać profesjonalistów, biznes i studentów. Te grupy z pewnością zrozumieją hasło.

A jakie sukcesy Poznań odniósł ostatnio?
Dziś Poznań jest liderem w kwestii przygotowań do Euro 2012. Jak dla nas, te mistrzostwa mogłyby się odbyć już za kilka miesięcy. Rok temu przygotowaliśmy międzynarodową konferencję klimatyczną ONZ, w związku z którą do Poznania przyjechało 12 tysięcy osób z całego świata!

Innymi słowy, Poznań staje się w pełni europejskim miastem. Nie zawsze był tak postrzegany.
Traciliśmy na tym, że nie mówiliśmy głośno o naszych sukcesach. Gdy w Poznaniu odbyły się mistrzostwa Europy w piłce nożnej do 19 roku życia, przedstawiciel UEFA powiedział, że były to najlepiej zorganizowane mistrzostwa w historii w tej kategorii wiekowej. Teraz wiemy, że trzeba się takimi rzeczami chwalić, bo ktoś wkłada w nie wiele wysiłku.

Na arenie międzynarodowej chcecie być postrzegani jako europejska metropolia. Macie silną konkurencję…
Jeżeli ma Pani na myśli Warszawę, to znaleźliśmy rozwiązanie. Chcemy być kontrapunktem dla stolicy.

To brzmi groźnie…
Nie chcemy konkurować ze stolicą, tylko równie wysoko się pozycjonować. Jak pani myśli o Hiszpanii, to ma pani w głowie dwa miasta - Madryt i Barcelonę. My chcemy, żeby ludzie, myśląc o Polsce, mieli w głowie Warszawę i Poznań. Zresztą Barcelona jest dla nas wzorem w zdobywaniu pozycji europejskiej metropolii. To miasto, o którym w latach 80. XX wieku nikt nie słyszał, nie przyjeżdżali tam turyści, w ogóle nie funkcjonowało w europejskiej świadomości. A dziś jest jedną z najważniejszych metropolii w Europie, korzystając z dorobku, którego wcześniej nie umiała wypromować. My chcemy działać podobnie - nie zamierzamy być lepsi od stolicy, tylko stawiając środek ciężkości na inne rzeczy, kreować podobną jakość.

W jaki sposób kreuje się jakość miasta? Myśląc o nim w kategoriach produktu - jak kiedyś Pan stwierdził?
Nie patrzymy na miasto jak na szczoteczkę do zębów, tylko jak na zjawisko wielowymiarowe. Jakość Poznania będziemy między innymi budować organizując topowe wydarzenia.

Na przykład?
Mogę tu wymienić kilka z wielu imprez, które już wyróżniają Poznań w Polsce i Europie. Pierwszym jest Festiwal Malta, rozpoznawalny na całym świecie, który przyciąga średnio 100 tysięcy miłośników różnych form teatru. Drugim jest Arena Design, czyli międzynarodowy przegląd nowości i trendów w designie, a trzeci mocny punkt to Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych „Animator”.

Nowa strategia będzie kosztował 25 milionów złotych. To dużo i - mówiąc delikatnie - wbrew stereotypom…
Wie pani, jaki dowcip krąży o Poznaniu? Jak skutecznie rozpędzić u nas demonstrację? Wypuścić wolontariuszy z puszkami. 25 milionów złotych to faktycznie duża kwota, ale po raz pierwszy Poznań wypływa na tak szerokie wody. Ta promocja ma się kiedyś zwrócić.

To nawet zabawne, ale mimo strategii, Poznań dalej będzie kojarzony z pyrami, koziołkami i oszczędnością…
Tak, ale to nie wszystko co nas określa. Określają nas też sukcesy, które osiągamy właśnie pomimo stereotypów. Jednym z nich jest na przykład sierpniowy koncert Radiohead. Właśnie nam udało się zaprosić zespół, który zazwyczaj odmawia koncertów.

Poznań to know–how ale też, jak czytamy w ulotce promocyjnej, „city of work, city of play”, czyli miasto pracy i rozrywki.
To, że Poznań to świetny rynek pracy i dobrych zarobków, wiedzą już wszyscy, ale jesteśmy też miejscem, gdzie warto przyjechać na dobrą imprezę. Mamy setki klubów na europejskim poziomie, mamy Stary Browar – symbol idealnego połączenia centrum handlowego z artystycznym. W czerwcu, jak co roku, promujemy się hasłem „Poznań za pół ceny”. W weekendy 13-14 czerwca wybrane hotele i restauracje obniżyły swoje ceny o połowę.

To czytają wszyscy
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
FINANSE
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
FINANSE
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
FINANSE
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
FINANSE
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
FINANSE
Ważne zmiany dla cudzoziemców w Polsce. "Podwyżki są bulwersujące"
Ważne zmiany dla cudzoziemców w Polsce. "Podwyżki są bulwersujące"
FINANSE
Odkryj
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
FINANSE
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
FINANSE
105 mln zł kary dla właściciela Biedronki. Poszło o promocje
105 mln zł kary dla właściciela Biedronki. Poszło o promocje
FINANSE
Sprzedaż spadła nawet o 75 proc. Deweloperzy robią duże promocje
Sprzedaż spadła nawet o 75 proc. Deweloperzy robią duże promocje
FINANSE
Polki skarżą się na niemiecki sklep. UOKiK bada sprawę
Polki skarżą się na niemiecki sklep. UOKiK bada sprawę
FINANSE
Chcą zmian w waloryzacji. Emerytury skoczą w górę
Chcą zmian w waloryzacji. Emerytury skoczą w górę
FINANSE
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇