Pracownik idealny - uczciwy i lojalny
Zewsząd słyszymy, że aby zasłużyć na miano idealnego pracownika, musimy być innowacyjni, kreatywni, dyspozycyjni i gotowi na zmiany. Do tego należy znać kilka języków obcych i stale podnosić kwalifikacje
20.09.2012 | aktual.: 21.09.2012 09:38
Z badań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że pracownik idealny powinien być przede wszystkim lojalny. Ta cecha dla właścicieli małych i średnich firm okazała się najważniejsza. Aż 88 proc. przedsiębiorców oczekuje też pracowitości. Dla porównania tylko co trzeci pracodawca oczekuje, że kandydat do pracy będzie innowacyjny. Jakie jeszcze cechy powinien mieć pracownik idealny?
- Przede wszystkim powinien być uczciwy - mówi Anna Behr, właścicielka sklepu odzieżowego w Gdańsku. - Dla mnie najważniejsza jest świadomość, że mogę moim pracownikom zaufać i chcę by oni ufali mnie. Dzięki temu mogę mieć z nimi fajny, partnerski układ, a to nie tylko ułatwia pracę, ale też sprawia że jest przyjemniejsza. Również dla Marcina Szymańskiego, właściciela firmy handlowej, priorytetem jest uczciwość. - Pracownik idealny? Uczciwy i godny zaufania - odpowiada natychmiast. - Ze względu na te cechy najchętniej zatrudniam osoby, które ktoś mi polecił. Być może dlatego, że raz przyjąłem człowieka z ogłoszenia i się sparzyłem.
Czego jeszcze oczekują pracodawcy? Ponad 90 proc. szefów personalnych, z niemal 200 firm przepytanych przez AIESEC, ceni pracowników systematycznych. Za ważne uznali także łatwość adaptowania do nowej sytuacji, opanowanie w sytuacjach stresowych, motywację do pracy, lojalność, samodzielność i zdolność do samokształcenia.
- Lojalność to podstawowa cecha świetnego pracownika - potwierdza właścicielka sklepu odzieżowego. - Dzięki temu wiem, że mogę na niego liczyć, że gramy w jednej drużynie. Nie mniej istotne jest dla mnie też zaangażowanie w pracę, otwarcie na ludzi i kreatywność - dodaje Anna Behr. - Bardzo sobie cenię pracowników, którzy nie tylko posłusznie wykonują swoje obowiązki, ale też podpowiadają mi nowe rozwiązania, śledzą nowinki w modzie, podsyłają mi różne propozycje. Wtedy wiem, że zależy im na pracy, że chcą się w niej rozwijać, że są nią faktycznie zainteresowani. Ważna jest też dla mnie świadomość, że moi pracownicy wiążą swoją przyszłość z firmą przynajmniej na kilka lat i to właśnie w niej chcą się realizować. W mojej branży takie atuty jak znajomość języków obcych, biegła obsługa komputera, doskonałe wykształcenie i wiele innych cenionych na rynku pracy kompetencji nie ma większego znaczenia - dodaje właścicielka sklepu odzieżowego.
Z badań przeprowadzonych w ubiegłym roku przez TNS OBOP wynika, że w czasach kryzysu, gdy wiele firm musi zaciskać pasa i ograniczyć liczbę pracowników, niezwykle cenioną cechą jest uniwersalność. Pracowni idealny, to człowiek do wszystkiego - posiadający szeroki wachlarz umiejętności i zdolność oraz gotowość do szybkiego poszerzenia swojej wiedzy.
Przez pracodawców wysoko ceniona jest też zdolność pracownika do podejmowania decyzji i umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych. - Dla mnie niezwykle ważna jest samodzielność pracownika. Umiejętność rozwiązywania przez niego codziennych problemów - potwierdza Marcin Szymański. - W zależności od tego, jakiego pracownika poszukuję niezbędne są też określone predyspozycje. Magazynier musi być oczywiście silny i pracowity, z kolei handlowiec - wygadany i z darem do sprzedawania. Bez względu na stanowisko oczekuję też od pracowników zaangażowania - dodaje właściciel firmy handlowej. - Nie ma dla mnie znaczenia czy pracownik jest dyspozycyjny przez całą dobę, kreatywny, innowacyjny i biegły w językach. W tej pracy nie jest to przydatne. Ważne by pracownik z zaangażowaniem i uczciwie wykonywał swoje zadania w godzinach pracy - dodaje.
Nie znaczy to oczywiście, iż nauka języków obcych, twórcze myślenie czy dyspozycyjność, które to cechy tak często określane są jako wyjątkowo istotne w pracy, nie mają znaczenia na rynku. Jednak dla wielu przedsiębiorców i właścicieli małych i średnich firm mają one drugorzędne znaczenie. Znacznie wyżej ceniona jest lojalność, uczciwość, rzetelność i zaangażowanie. Na wielu stanowiskach dodatkowe umiejętności posiadane przez pracownikom nie są po prostu pracodawcom potrzebne, a jedynie wpływają na ich oczekiwania finansowe.
AD/JK