Pracujesz na mrozie? Możesz odmówić wykonywania obowiązków
Podczas mroźnych temperatur pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków pracy. Przepisy mówią jasno, jaka temperatura powinno być w hali czy w biurze. W niektórych przypadkach pracownik może odmówić wykonywania obowiązków.
Według najnowszych prognoz, Polska w najbliższych dniach pozostanie w mroźnym arktycznym powietrzu. Termometry mogą pokazać temperatury od minus 25 do minus 15 stopni Celsjusza – informuje pogoda.wp.pl. Tymczasem, jak się okazuje, istnieją przepisy, które regulują, w jakich temperaturach pracownik może wykonywać swoje obowiązki.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nadciąga rewolucja. "Będzie ubywało pracy dla ludzi, którzy coś wiedzą" - Piotr Voelkel - Cz.2
Temperatura w pracy. Kiedy można odmówić wykonywania obowiązków?
Jak podaje portal dlahandlu.pl, pracownik ma prawo odmówić wykonywania pracy, jeśli warunki pracy są niezgodne z przepisami BHP. Jeśli temperatura otoczenia jest niższa niż 10 stopni Celsjusza, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom gorące napoje.
W pomieszczeniach pracodawca musi zapewnić temperaturę nie niższą niż 14 stopni Celsjusza. Z kolei w pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 stopni Celsjusza.
Pracodawca musi również zapewnić pomieszczenie, w którym pracownicy mogą się ogrzać lub zmienić odzież. Temperatura w tym pomieszczeniu nie może być niższa niż 16°C. Podczas obecnych temperatur można rozważyć zastosowanie alternatywnych źródeł ciepła, takich jak grzejniki elektryczne - informuje dlahandlu.pl
Co zrobić, jeżeli temperatury w pracy są nieprzepisowe? Pracownik ma prawo odmówić wykonywania obowiązków, jeżeli warunki pracy nie są zgodne z normami BHP. Jeżeli szef nie nie poprawi warunków zatrudnienia, wówczas pracownik może zgłosić sytuację do Państwowej Inspekcji Pracy, która może nałożyć karę do 30 tys. zł.