Prawie połowa firm przeznaczyła więcej niż 3% swoich obrotów na B+R w 2014 r. 

Warszawa, 09.07.2015 (ISBnews) - Blisko połowa (48%) polskich firm przeznaczyła w 2014 roku na badania i rozwój (B+R) więcej niż 3% swoich obrotów, a 67% przedsiębiorców deklaruje, że w ciągu najbliższych 3-5 lat zwiększą wydatki na ten cel, wynika z piątej edycji badania "Badania i rozwój w przedsiębiorstwach" przeprowadzonego w Polsce i dziesięciu krajach Europy Środkowej przez firmę doradczą Deloitte.

Według Deloitte, wydatki na B+R w Polsce rosną. W 2006 roku przeznaczano na ten cel 0,55% polskiego PKB. W 2013 roku było to już 0,87%, co oznacza wzrost o 58%.

"Choć dokonaliśmy bardzo znaczącego skoku, to pod tym względem wciąż pozostajemy w tyle za Czechami i Węgrami, które na działalność badawczo-rozwojową w 2013 roku przeznaczyły odpowiednio 1,91% i 1,41% swojego PKB. Średnia dla Unii Europejskiej wynosiła w tym samym czasie 2,02%" - powiedział dyrektor w zespole R&D and Government Incentives Deloitte Michał Turczyk, cytowany w komunikacie.

Źródłem finansowania prac B+R są w Polsce przede wszystkim środki publiczne (54,3%). Wskaźnik BERD (ang. Business Expenditures on R&D), czyli wydatki badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw w stosunku do PKB wyniosły w roku 2013 w Polsce 0,38%.

Jak pokazało badanie Deloitte, udział firm, których wydatki na badania i rozwój przekroczyły 3% obrotów zwiększył się z 26,3% w 2013 roku do 48% rok później, a to oznacza, że poprawia się świadomość przedsiębiorców na temat znaczenia inwestowania w innowacyjność w rozwoju ich biznesu. Średnia dla całego regionu Europy Środkowej wyniosła 51%. Krajem, w którym najwięcej firm (47%) przeznacza na B+R więcej niż 10% swoich obrotów jest Estonia. Z kolei udział polskich firm nieponoszących wydatków na B+R lub ponoszących wydatki mniejsze niż 1% obrotów praktycznie nie uległ zmianie (31,9% w 2013 r. w porównaniu do 31% w 2014 r.).

Z raportu wynika, że tylko nieco ponad jedna trzecia firm w Polsce deklaruje, iż posiada strategię badań, rozwoju i innowacji - w pozostałych przypadkach decyzje związane z działalnością badawczo-rozwojową podejmowane są doraźnie przed zarząd. Aż 64% badanych przyznało, że w ich firmach nie wdrożono żadnej strategii w tym zakresie.

Aż 67% firm badanych przez Deloitte wierzy, że ich wydatki na B+R wzrosną w przeciągu 3-5 lat. Jeszcze dwa lata temu o takim zamiarze mówiło 51,2% badanych.

"W tej materii polskie firmy są jednymi z najbardziej optymistycznych w Europie Środkowej, gdzie wzrost w tym samym okresie zadeklarowało 53,4% respondentów. Ambitne plany zwiększenia wydatków na B+R wiążą się najpewniej z uruchomieniem w tym roku nowej fali dotacji unijnych na ten cel w latach 2014-2020, które w Polsce wyniosą ponad 10 mld euro oraz zamiarem wprowadzenia nowej ulgi podatkowej na B+R w 2016" - powiedział Turczyk.

Deloitte podkreśla, że w Polsce brak jest obecnie ulgi na prowadzenie prac B+R, a przedsiębiorcy zwracają uwagę nie na wykładnię stosowaną przez urzędy skarbowe, a na brak jednolitych przepisów dotyczących działalności B+R w obszarze podatkowym, księgowym i grantowym.

W 2014 roku taką wątpliwość wyrażała 1/3 badanych. Obecnie niepewność ta ma szczególne duże znaczenie w przypadku mikroprzedsiębiorstw i firm zatrudniających powyżej 500 osób, wśród których odsetek wskazań wynosi odpowiednio 86% i 60%.

Według raportu, na wzrost wydatków na B+R w ich firmach najbardziej wpłynąłby mieszany system zachęt, składający się zarówno z ulg, jak i dotacji. Takiej odpowiedzi udzieliło 48% badanych. W tej chwili spośród krajów OECD system taki jest stosowany w 27 na 34 państwa OECD, co dla firm prowadzących działalność na poziomie międzynarodowym ma istotne znaczenie w aspekcie decydowania o lokowaniu działalności B+R w krajach o najlepszych warunkach do prowadzenia takiej działalności, podał również Deloitte.

Badanie wskazało również na duże znaczenie wprowadzenia dodatkowej premii za działalność B+R w formie ulgi podatkowej. Aż 44% respondentów jest zdania, że dzięki temu środki przeznaczane przez nich tę działalność wzrosłyby w perspektywie najbliższego roku lub dwóch lat, a 59% deklaruje taką zmianę w najbliższych 3-5 latach. Znaczenie ma również fakt, że 34% ankietowanych w Polsce źle ocenia obecny system zachęt wspierających działalność B+R.

"Z roku na rok nasze badanie udowadnia, że polscy przedsiębiorcy mają coraz większą świadomość i wiedzę na temat działalności B+R. Nadal jednak czynnikiem zewnętrznym mającym największy wpływ na poziom wydatków B+R jest dostępność większej liczby rodzajów wsparcia, a współpraca z jednostkami naukowymi stymulowana jest głównie wymogami programów pomocowych lub chęcią uzyskania wyższego dofinansowania. Można zatem dojść do wniosku, że polskie przedsiębiorstwa nie dostrzegają jeszcze korzyści wynikających z badań, rozwoju i innowacji i oparcia na tych filarach swojego długofalowego rozwoju" - podsumowała wyniki badania partner zarządzająca zespołami Innovation Consulting i R&D and Government Incentives Deloitte Magdalena Burnat-Mikosz, cytowana w komunikacie.

(ISBnews)

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Premia za nadbagaż? Tak dorabiają pracownicy taniej linii
Premia za nadbagaż? Tak dorabiają pracownicy taniej linii
Glapiński szuka stażystów. Oto ile płaci za pracę w NBP
Glapiński szuka stażystów. Oto ile płaci za pracę w NBP
Godzina straty, złośliwe trąbienie. Rolnicy krytykują przepisy ws. kombajnów
Godzina straty, złośliwe trąbienie. Rolnicy krytykują przepisy ws. kombajnów
14 emerytura 2025 netto. Tyle na rękę dostaną seniorzy
14 emerytura 2025 netto. Tyle na rękę dostaną seniorzy
Powstaje nowy modowy gigant w Europie. Dwie znane marki łączą siły
Powstaje nowy modowy gigant w Europie. Dwie znane marki łączą siły
Takich reklam w Zakopanem jeszcze nie było. Arabów kuszą Arabowie
Takich reklam w Zakopanem jeszcze nie było. Arabów kuszą Arabowie
Zapłacił równowartość 36 mln zł za torebkę. Ustanowił nowy rekord
Zapłacił równowartość 36 mln zł za torebkę. Ustanowił nowy rekord
Zamknęli 6 kąpielisk nad Zatoką Gdańską. Wykryli groźną substancję
Zamknęli 6 kąpielisk nad Zatoką Gdańską. Wykryli groźną substancję
Amerykańska legenda od konserw bankrutuje. Szuka nowego kupca
Amerykańska legenda od konserw bankrutuje. Szuka nowego kupca
Restauratorzy robią to nagminnie. Klienci nie wiedzą, ile zapłacą
Restauratorzy robią to nagminnie. Klienci nie wiedzą, ile zapłacą
Płacą 13 tys. zł, brakuje pracowników. Polska branża ma problem
Płacą 13 tys. zł, brakuje pracowników. Polska branża ma problem
Pokazała ceny w sklepie w Chorwacji. "Jak wy tu żyjecie?"
Pokazała ceny w sklepie w Chorwacji. "Jak wy tu żyjecie?"