Premier: stan finansów uniemożliwia budowę tunelu w Świnoujściu
Premier Donald Tusk powiedział w sobotę, że stan finansów państwa uniemożliwia na razie budowę tunelu łączącego Świnoujście ze stałym lądem.
02.10.2010 | aktual.: 02.10.2010 17:27
- Ta ponad miliardowa inwestycja w czasie kryzysu finansowego, kiedy szuka się oszczędności przekracza dziś nasze możliwości - powiedział premier. Dodał, że rząd będzie szukał dla tej inwestycji "środków z nowej perspektywy unijnej". - Nie odkładamy tego ad acta, ale z całą pewnością trochę czasu będzie musiało upłynąć zanim ta inwestycja ruszy - powiedział Tusk, który przebywał w sobotę w Świnoujściu.
Świnoujście leży na wyspach Uznam, Wolin i Karsibór. Nie ma stałego połączenia z lądem po stronie polskiej. Wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, dzieli od stałego lądu rzeka Świna. Wyspa ta połączona jest z lądem dzięki dwóm przeprawom promowym.
Władze miasta od wielu lat starają się o budowę tunelu pod rzeką Świną. Rzecznik prezydenta Świnoujścia Robert Karelus powiedział PAP, że w 2009 r. zostało zatwierdzone studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i studium wykonalności tunelu oraz inwestycja ta otrzymała decyzję środowiskową. - Tak wiec posiadamy wszystkie dokumenty niezbędne do rozpoczęcia inwestycji. Brakuje tylko decyzji rządu o rozpoczęciu jej realizacji - stwierdził rzecznik.
Władze Świnoujścia mają też nowe propozycje. - Gdyby państwo zagwarantowało że przez 30 lat będzie przekazywać miastu 22 mln zł rocznie - czyli tyle, ile płaci co roku na utrzymanie promów - część z tych dotacji mogła by być wykorzystana na projektowanie, budowę a następnie eksploatację tunelu - powiedział rzecznik.
Dodał, że pozostała cześć potrzebnych środków pochodziłaby z opłat jakie do kasy miasta jest zobowiązane wpłacać Polskie LNG (przyszły operator świnoujskiego gazoportu), czyli ok. 50 mln zł rocznie.
Karelus przypomniał, że pod koniec 2007 r. podpisano porozumienie w sprawie studium wykonalności tunelu pod Świną pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a konsorcjum firm, które miały je wykonać. Zgodnie z nim inwestorem budowy tunelu miała być GDDKiA. Na inwestycję, którą ujęto w programie "Infrastruktura i Środowisko" obejmującym lata 2007-2013 zapisano wówczas ok. 110 mln euro.