Premier: stan finansów uniemożliwia budowę tunelu w Świnoujściu

Premier Donald Tusk powiedział w sobotę, że stan finansów państwa uniemożliwia na razie budowę tunelu łączącego Świnoujście ze stałym lądem.

- Ta ponad miliardowa inwestycja w czasie kryzysu finansowego, kiedy szuka się oszczędności przekracza dziś nasze możliwości - powiedział premier. Dodał, że rząd będzie szukał dla tej inwestycji "środków z nowej perspektywy unijnej". - Nie odkładamy tego ad acta, ale z całą pewnością trochę czasu będzie musiało upłynąć zanim ta inwestycja ruszy - powiedział Tusk, który przebywał w sobotę w Świnoujściu.

Świnoujście leży na wyspach Uznam, Wolin i Karsibór. Nie ma stałego połączenia z lądem po stronie polskiej. Wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, dzieli od stałego lądu rzeka Świna. Wyspa ta połączona jest z lądem dzięki dwóm przeprawom promowym.

Władze miasta od wielu lat starają się o budowę tunelu pod rzeką Świną. Rzecznik prezydenta Świnoujścia Robert Karelus powiedział PAP, że w 2009 r. zostało zatwierdzone studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i studium wykonalności tunelu oraz inwestycja ta otrzymała decyzję środowiskową. - Tak wiec posiadamy wszystkie dokumenty niezbędne do rozpoczęcia inwestycji. Brakuje tylko decyzji rządu o rozpoczęciu jej realizacji - stwierdził rzecznik.

Władze Świnoujścia mają też nowe propozycje. - Gdyby państwo zagwarantowało że przez 30 lat będzie przekazywać miastu 22 mln zł rocznie - czyli tyle, ile płaci co roku na utrzymanie promów - część z tych dotacji mogła by być wykorzystana na projektowanie, budowę a następnie eksploatację tunelu - powiedział rzecznik.

Dodał, że pozostała cześć potrzebnych środków pochodziłaby z opłat jakie do kasy miasta jest zobowiązane wpłacać Polskie LNG (przyszły operator świnoujskiego gazoportu), czyli ok. 50 mln zł rocznie.

Karelus przypomniał, że pod koniec 2007 r. podpisano porozumienie w sprawie studium wykonalności tunelu pod Świną pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a konsorcjum firm, które miały je wykonać. Zgodnie z nim inwestorem budowy tunelu miała być GDDKiA. Na inwestycję, którą ujęto w programie "Infrastruktura i Środowisko" obejmującym lata 2007-2013 zapisano wówczas ok. 110 mln euro.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Nowy hit wśród Niemców. Po ten produkt jeżdżą do Polski
Nowy hit wśród Niemców. Po ten produkt jeżdżą do Polski
Miliony na odszkodowania za wypadki na polach. Oto nowe dane
Miliony na odszkodowania za wypadki na polach. Oto nowe dane
Polacy szturmują urzędy. 500 zł kary dziennie za spóźniony wniosek
Polacy szturmują urzędy. 500 zł kary dziennie za spóźniony wniosek
Chcą postawić krematorium obok domów. Mieszkańcy Małopolski protestują
Chcą postawić krematorium obok domów. Mieszkańcy Małopolski protestują
Zmiany w wypłatach emerytur w październiku. Pieniądze będą wcześniej
Zmiany w wypłatach emerytur w październiku. Pieniądze będą wcześniej
Polska marka odzieżowa na sprzedaż. Cena drastycznie spadła
Polska marka odzieżowa na sprzedaż. Cena drastycznie spadła
Tony żywności z Azji z zakazem wjazdu do Polski. Oto co wykryli
Tony żywności z Azji z zakazem wjazdu do Polski. Oto co wykryli
Na tych grzybach można zarobić 2 tys. zł. Jak ich szukać?
Na tych grzybach można zarobić 2 tys. zł. Jak ich szukać?
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega