Trwa ładowanie...
d3r2rfj
26-05-2015 14:04

Produkcja sprzedana sektora poligraficznego wzrosła o 6,5% w 2014 r.

Warszawa, 26.05.2015 (ISBnews) - Wartość produkcji sprzedanej sektora poligraficznego w Polsce wzrosła o 6,5% i wyniosła 13,2 mld zł w 2014 r., wynika z raportu pt. "Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce" opracowanego przez KPMG i Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga.

d3r2rfj
d3r2rfj

Dobrą kondycję branży potwierdzają także nastroje przedstawicieli firm drukarskich. Zadowolenie z sytuacji na rynku wyraziło 43% spośród badanych 300 przedsiębiorstw - o 10 pkt proc. więcej niż w ub.r. Udział firm niezadowolonych zmniejszył się o 2 pkt proc. i wyniósł 19%.

Sytuacja własnej firmy została pozytywnie oceniona przez ponad połowę respondentów, a jedynie 7% nie jest z niej zadowolona. Jednocześnie 14% przedsiębiorców obawia się spadków sprzedaży, choć ponad połowa badanych firm spodziewa się wzrostu sprzedaży.

Firmy z branży pozytywnie oceniają poszczególne aspekty rynku. "Podobnie jak w poprzednich edycjach badania, dobrze ocenione zostały przede wszystkim: różnorodność oferty, jakość świadczonych usług, nowoczesność środków produkcji, terminowość realizacji zleceń i doświadczenie kadry zarządzającej. Co ciekawe, po raz kolejny zwiększył się udział ?rm zadowolonych z dostępności kapitału oraz wielkości rynku zbytu. Do słabiej ocenianych aspektów należą terminowość rozliczeń, ryzyko upadłości, a także rentowność" - powiedział Jacek Bajger, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce, cytowany w komunikacie.

Według danych Eurostatu, w latach 2010-2014 całkowity eksport produktów polskiego przemysłu poligra?cznego zwiększył się nominalnie o 50%, a sam 2014 rok przyniósł wzrost o 11,2% do poziomu 5,94 mld zł. Z raportu wynika, że z możliwości eksportu korzystają przede wszystkim średnie i duże ?rmy - w tej grupie jedynie 19% skupia się wyłącznie na rynku krajowym. Udział eksporterów wśród małych firm wynosi 58%, a w grupie podmiotów mikro - 37% (rok temu odpowiednio: 63% i 31%).

d3r2rfj

"Podobnie jak ubiegłym roku, zdecydowanie najczęściej wskazywanym przez respondentów kierunkiem eksportu są Niemcy - wśród ?rm prowadzących aktywną działalność handlową za granicą 59% ma w tym kraju klientów. (...) Podobnie jest z krajami, które od lat zajmują kolejne miejsca w rankingu najpopularniejszych kierunków eksportu - Francji, Wielkiej Brytanii, Holandii, a także krajów skandynawskich. Wśród państw Europy Środkowo-Wschodniej najważniejszym odbiorcą produktów i usług poligra?cznych są Czechy. Co ciekawe, kraje bałtyckie wypadły w tym roku z rankingu najważniejszych kierunków eksportowych" - dodał Jacek Kuśmierczyk, kanclerz Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga.

(ISBnews)

d3r2rfj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3r2rfj