Prof. Barczak: motoryzacja po kryzysie to nowocześniejsze i tańsze auta

Obecny kryzys w światowej motoryzacji
przyspieszy postęp technologiczny w tej branży i w perspektywie
kilku lat spowoduje, że auta będą nowocześniejsze, tańsze i
bardziej dostępne - ocenia prof. Andrzej Barczak z Akademii
Ekonomicznej w Katowicach.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Jego zdaniem, kryzys, który dotknął branżę motoryzacyjną, powinien przyspieszyć korzystne dla konsumentów zmiany, następujące dotąd stosunkowo powoli.

_ Kryzys powoduje, że firmy motoryzacyjne będą musiały sięgnąć do tych projektów i wynalazków, które mają w szufladach. I zrobić tak, by samochody były naprawdę tanie, trwałe i ekologiczne. Z całą pewnością postęp technologiczny w nieodległej perspektywie zmieni obraz samochodu, który znamy dzisiaj _ - powiedział PAP prof. Barczak.

Jego zdaniem, osłabienie popytu na nowe auta, zmniejszenie dostępności kredytów i związany z tym regres w motoryzacji, paradoksalnie wymusi na firmach motoryzacyjnych szybkie działania dostosowawcze - wprowadzenie nowych technologii i produktów - tym bardziej, że od ich podjęcia często uzależniona jest rządowa pomoc dla samochodowych koncernów.

Ekonomista ocenił, że wszystkie doraźne metody wsparcia motoryzacji - premiowanie bardziej ekologicznych silników, dopłaty do aut w przypadku złomowania starego samochodu itp. - są wskazane, aby procesy dostosowawcze w branży motoryzacyjnej przebiegały bez zakłóceń. Prof. Barczak podkreśla jednak, że stosowanie tych mechanizmów powinno być skierowane do konsumentów, a nie producentów aut.

_ Rządy powinny przez jakiś czas pomagać motoryzacji, ale wspierając konsumentów, a nie firmy - czyli wzmacniać popyt, a nie podaż. Gdy będziemy wzmacniać podaż, to przejdziemy do realnego socjalizmu _ - podsumował prof. Barczak.

Zdaniem ekonomisty, w długoterminowej perspektywie kryzys wzmocni motoryzację, zamiast - jak mogłoby być w innych, schyłkowych branżach - przyczynić się do jej upadku. Samochody pozostaną bowiem produktem potrzebnym. _ Ludzie są przyzwyczajeni do wolności. Dlatego komunikacja publiczna nigdy zupełnie nie zastąpi komunikacji samochodowej _ - wskazał.

Obecnie na rynku motoryzacyjnym - mówił profesor - działa prawo inercji - producenci i dilerzy obniżają ceny, zmieniają wyposażenie samochodów, by skłonić klientów do ich kupna, ale głębsze zmiany nie następują. Tymczasem najważniejsze są zmiany strukturalne i technologiczne, które - według Barczaka - na pewno nastąpią, choć wymaga to kilku lat czasu.

Zdaniem Barczaka, Górny Śląsk pozostanie polskim zagłębiem motoryzacyjnym, bo ma odpowiednie kadry i infrastrukturę. Nie należy więc spodziewać się, że kryzys, choć głęboki, spowoduje szybkie zamykanie zlokalizowanych tu fabryk; potrzebna jest natomiast przynajmniej czasowa redukcja zatrudnienia.

W Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, gdzie działa m.in. fabryka samochodów Opla i fabryka silników Ispol (należąca do koncernów General Motors i Isuzu) 60 proc. wszystkich nakładów inwestycyjnych i 43 proc. miejsc pracy przypada na branżę motoryzacyjną. Za dużymi fabrykami w strefie ulokowali się ich kooperanci.

Według wcześniejszych informacji ekspertów, w zeszłym roku w Polsce wyprodukowano ponad 1 mln aut, w tym roku spodziewany jest spadek o jedną trzecią. Szacuje się, że przełoży się to na 25-procentowy spadek zatrudnienia w sektorze motoryzacyjnym, gdzie w minionym roku pracowało ponad 190 tys. osób. Związki zawodowe szacują, że pracę straci ok. 47 tys. osób. Część z nich już zwolniono.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Ciężarówki stanęły w ogniu. Przedsiębiorca: straty na 1,5 mln zł
Ciężarówki stanęły w ogniu. Przedsiębiorca: straty na 1,5 mln zł
Wynieśli się na wieś. Niszczą pola. Rolnicy są oburzeni
Wynieśli się na wieś. Niszczą pola. Rolnicy są oburzeni
Skarbówka sprzedaje samochody. Oto co można kupić za 2 tys. zł
Skarbówka sprzedaje samochody. Oto co można kupić za 2 tys. zł
Ruszają kontrole w lasach. Policja na tropie złodziei choinek
Ruszają kontrole w lasach. Policja na tropie złodziei choinek
Sinsay pilnie wycofuje produkt. Zawiera szkodliwe substancje
Sinsay pilnie wycofuje produkt. Zawiera szkodliwe substancje
Autobusy omijały przystanki. Sąd uchylił karę
Autobusy omijały przystanki. Sąd uchylił karę
Nowy symbol dla złotego. Petycja trafia do Sejmu
Nowy symbol dla złotego. Petycja trafia do Sejmu
Gigant debiutuje w kolejnym mieście w Polsce. 100 darmowych burgerów
Gigant debiutuje w kolejnym mieście w Polsce. 100 darmowych burgerów
Zwolnienie z opłat za śmieci. Nie tylko seniorzy mogą skorzystać
Zwolnienie z opłat za śmieci. Nie tylko seniorzy mogą skorzystać
1878,91 zł dla kobiet i mężczyzn na emeryturze. Kto może się starać?
1878,91 zł dla kobiet i mężczyzn na emeryturze. Kto może się starać?
Tyle Słowacy zarabiają w Biedronce. Podali kwoty
Tyle Słowacy zarabiają w Biedronce. Podali kwoty
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀