Przetarg Kolei Śląskich na leasing sześciu pociągów elektrycznych

Przetarg na leasing sześciu fabrycznie nowych 90-metrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych ogłosiły w środę Koleje Śląskie. Szacunkowy koszt ich trzyletniej dzierżawy i późniejszego wykupu wyliczono na 194 mln zł.

04.07.2012 15:05

Koleje Śląskie chcą wyleasingować na trzy lata sześć nowych sześcioczłonowych pociągów o długości 90-95 metrów i pojemności co najmniej 900 osób (w tym co najmniej 200 miejsc siedzących). Ich żywotność powinna przekraczać 30 lat lub 4 mln km. Po okresie trzyletniej dzierżawy spółka zamierza wykupić wszystkie pociągi. Szacunkowy koszt realizacji przetargu oszacowano na 194 mln zł.

To drugie z zapowiadanych postępowań, które mają uzupełnić tabor przewoźnika do wielkości niezbędnej dla obsługi całego ruchu w regionie. We wtorek ukazało się ogłoszenie o przetargu na pięcioletni leasing 16 jedno- i 20 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Używane autobusy szynowe mają być po naprawie głównej i modernizacji. Po zakończeniu okresu leasingu wszystkie mają przejść na własność przewoźnika. Szacunkowy łączny koszt realizacji tego przetargu wyliczono na 105-140 mln zł.

Ogłoszone przetargi są następstwem czerwcowej decyzji zarządu woj. śląskiego o powierzeniu należącym do samorządu regionu Kolejom wszystkich tzw. przewozów w ramach obowiązku służby publicznej na terenie województwa. Samorząd zrezygnował wówczas z zapowiadanego przetargu, do którego - prócz Kolei Śląskich - zamierzały przystąpić Przewozy Regionalne i Arriva. Postanowił zawrzeć z Kolejami trzyletnią umowę.

Przedstawiciele zarządu woj. śląskiego argumentowali, że powierzyli przewozy w regionie spółce, która przedstawiła najkorzystniejszy z punktu widzenia pasażerów rozkład jazdy. W propozycji rozkładu Kolei Śląskich znalazło się ponad 600 połączeń (praca przewozowa wynosząca ok. 9,5 mln tzw. pociągokilometrów). W obecnym rozkładzie to ok. 500 połączeń (ok. 8 mln tzw. pociągokilometrów) w całym regionie.

Trzyletnia umowa z Kolejami Śląskimi ma przewidywać w 2013 r. dotację do przewozów w wysokości ok. 156 mln zł. W kolejnych latach przewidywany jest kilkuprocentowy wzrost tej kwoty - oparty na prognozach wzrostu kosztu dostępu do torów. W kwotach dotacji mają mieścić się m.in. wszystkie koszty związane z pozyskaniem niezbędnego taboru.

Koleje Śląskie dysponują obecnie ok. 20 pociągami - tzw. elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Do pokrycia zaproponowanego rozkładu spółka potrzebować będzie ok. 70 pociągów. Z końcem czerwca jej przedstawiciele zapowiadali, że po zakończeniu szczegółowych prac nad rozkładem (obejmującym tzw. zobiegowania) będą ogłaszane stosowne przetargi.

Źródło artykułu:PAP
lokomotywylokomotywakoleje śląskie
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)