Przez abonament Polacy będą rezygnować z płatnej telewizji. Rynek może stracić 1,5 mln klientów
Prawie 40 proc. użytkowników telewizji satelitarnej i kablowej rozważa wypowiedzenie umowy ze względu na nowe przepisy o abonamencie - wynika z sondażu przeprowadzonego przez agencję mediową MEC. Co szósty zaś jest pewien, że zrezygnuje z usług kablówki - a to oznacza, że operatorzy stracą nawet 1,5 mln klientów.
Nowe przepisy o abonamencie nie podobają się ekspertom, organizacjom samorządowym, dostawcom płatnej telewizji oraz samym klientom. Największy sprzeciw budzi obowiązek przekazywania przez operatorów danych ich klientów Poczcie Polskiej, która odpowiada za pobór abonamentu.
Około 70 proc. użytkowników płatnych telewizji nie podoba się nowe prawo. Najwięcej jest ich wśród klientów Cyfrowego Polsatu i nc+ (odpowiednio 74 i 73 proc. ankietowanych). Nieco mniej natomiast wśród mniejszych dostawców, jak UPC, Multimedia czy Vectra (od 61 do 69 proc.)
Nowy abonament. Zobacz, co cię czeka
Jak wynika z badania - im więcej klient płaci za dostęp do poszczególnych kanałów, tym mniej przeszkadza mu nowy abonament. Przy rachunku nieprzekraczającym 20 zł miesięcznie, klienci aż w 87 proc. przypadków są przeciwni regulacjom. Przy najdroższych pakietach odsetek ten spada do 74 proc.
Jednak nie kończy się tylko na narzekaniu. Klienci ostrzegają, że zamierzają działać. Prawie 40 proc. z nich przyznaje, że rozważa całkowitą rezygnację z płatnej telewizji. Natomiast co szósty badany jest pewien, że wypowie umowę operatorowi. Przy czarnym scenariuszu dla operatorów z rynku mogłoby jednorazowo odpłynąć nawet 1,5 mln klientów.
Jak jednak pisaliśmy w WP, zerwanie umowy ze względu na nowe przepisy o abonamencie nie będzie takie proste.
Część z nich szansy upatruje w usunięciu z oferty kanałów TVP. Gdyby była taka możliwość, byle tylko uniknąć konieczności przekazywania danych osobowych Poczcie Polskiej i opłacania abonamentu RTV, 67 proc. odbiorców płatnej telewizji zdecydowałoby się na takie rozwiązanie. Najwięcej, bo ponad 70 proc. takich klientów, mają UPC i Vectra.
Zresztą jak pokazała nasza sonda, telewidzowie szukają sposobu na obejście abonamentu. 29 proc. internautów przyznało, że ma już sposób na niepłacenie. Co piąty respondent nie zamierza kombinować i będzie płacił 22,70 zł miesięcznie, a 15 proc. przyznaje, że nowe przepisy nie mają słabego punktu. Co trzeci internauta nie szukał jeszcze sposobu na obejście nowych przepisów abonamentowych.
Problem w tym, że to nie od dostępności kanałów TVP zależałoby płacenie abonamentu. Obowiązek ten rodzi się w momencie, gdy w mieszkaniu jest telewizor.
A kanały Telewizji Polskiej wcale nie są dla klientów płatnych telewizji najważniejsze. Jak pokazuje badanie MEC, telewidzowie bardziej cenią sobie kanały TV Puls i Puls 2 oraz TVN 7. Liderami rankingu zaś niezmiennie są największe komercyjne stacje TVN i Polsat. Główne kanały TVP pojawiają się w tym zestawieniu dopiero na 5-6 miejscu.
W myśl nowych przepisów operatorzy płatnych telewizji będą musieli przekazywać Poczcie Polskiej dane dotyczące swoich klientów. Ma przy tym obowiązywać domniemanie posiadania telewizora, a wtedy nie da się już uniknąć płacenia. Na to, że przekazywanie danych osobowych poczcie jest niezgodne z prawem wskazywali nie tylko operatorzy, ale również Polska Izba Komunikacji Elektronicznej oraz Rzecznik Praw Obywatelskich.
Nowelizacja ustawy o abonamencie ma mieć dzisiaj pierwsze czytanie w Sejmie.