Przychody klubów Ekstraklasy wyniosły 375 mln zł w 2014 r., spadek o 1% r/r
Przychody klubów Ekstraklasy wyniosły 375 mln zł w 2014 r. (bez uwzględnienia transferów i działalności niezwiązanej bezpośrednio z piłką nożną) i spadły o 1% w porównaniu z poprzednim rokiem, poinformował partner i lider grupy sportowej firmy doradczej Deloitte Marcin Diakonowicz. Legia Warszawa jako pierwszy polski klub w historii przekroczyła 100 mln zł przychodów.
14.07.2015 11:17
"Lekki spadek przychodów to głównie efekt spadku z Ekstraklasy Zagłębia Lubin - klubu z dużym budżetem, trzecim w Polsce, co oznacza, że generalnie kluby zwiększają przychody (jedynie 3 kluby zanotowały spadek w tym względzie). Z kolei powrót tego klubu do Ekstraklasy w tym sezonie wróży wzrost całkowitej kwoty przychodów w kolejnej edycji" - powiedział Diakonowicz podczas prezentacji raportu "Wyniki IX edycji raportu o przychodach polskich klubów - Piłkarska liga finansowa".
Legia Warszawa, jako pierwszy polski klub w historii, przekroczyła barierę 100 mln zł przychodów. Jak wskazali eksperci Deloitte, klub ma najbardziej zrównoważony budżet pod względem źródeł komercyjnych, wpływów z transmisji i dnia meczowego, o czym decyduje walka klubu o czołowe miejsca w kraju i udane występy w europejskich pucharach.
W pozostałych klubach Ekstraklasy zarysowuje się mniejszy udział, niż w przypadku Legii, przychodów z dnia meczu. "Ewentualny sukces Lecha (44,6 mln zł przychodów w 2014), czyli awans do Ligi Mistrzów, mógłby pozwolić temu klubowi w prześcignięciu Legii pod względem przychodów" - ocenił partner Deloitte.
Trzecie miejsce zajęła Wisła Kraków pomimo lekkiego spadku przychodów do 26,7 mln zł. Z kolei największy spadek przychodów o 9,3 mln zł r/r do 19,5 mln zł zanotował Śląsk.
Kluby Ekstraklasy w 2014 r. nie zwiększyły łącznych przychodów z dnia meczu w ujęciu r/r, które wyniosły 71 mln zł. Przychody komercyjne (m.in. od sponsorów) również spadły (do 174 mln zł z 189 mln zł rok wcześniej), co ma związek z degradacją Zagłębia.
Tymczasem wzrost zanotowały łączne przychody z transmisji (do 131 mln zł ze 120 mln zł rok wcześniej), co ma związek z reformą rozgrywek i większą liczbą meczów. Deloitte oczekuje rosnącego finansowania z tytułu transmisji w tym roku. Przychody z dnia meczu zależeć będą od postawy klubów szczególnie w europejskich pucharach.
Analizowany przez Deloitte średni wskaźnik wynagrodzeń do przychodów dla roku 2014 dla wszystkich klubów w badaniu wyniósł 72% i poprawił się r/r. Najniższy wskaźnik zanotowały GKS Bełchatów (51%) i Legia Warszawa (52%). Najgorzej pod względem tego wskaźnika prezentowały się Piast Gliwice (115%), Górnik Zabrze (120%) i Korona Kielce (129%).
W ocenie ekspertów Deloitte, kluby Ekstraklasy powinny pracować nad przyciągnięciem większej liczby kibiców na stadion (nie wszystkie kluby nadal profesjonalnie realizują chociażby politykę cenową w zakresie sprzedaży biletów), zwiększać bazę kibiców o grupy w innych krajach oraz pracować nad ciągłą poprawą wizerunku wydarzeń piłkarskich.
(ISBnews)