Przychody Orange Polska w trzecim kwartale 3,046 mld zł
Grupa Orange Polska w trzecim kwartale osiągnęła 3,046 mld zł przychodów, o 3,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Przychody grupy były o 0,3 proc., a zysk o 2,7 proc., niższe od oczekiwań analityków.
22.10.2014 19:25
Zysk EBITDA operatora wyniósł 1,040 mld zł i był o 2,7 proc. niższy niż przed rokiem. EBITDA to w rachunkowości zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatków oraz amortyzacji.
Zgodnie z oczekiwaniami analityków Orange Polska ograniczyła tempo spadku przychodów. W drugim kwartale zniżka wynosiła jeszcze 5,4 proc.
Sprzedaż usług telefonii komórkowej spadła o 2,1 proc. do 1,425 mld zł. Spółka podała, że przychody z usług mobilnych, z wyłączeniem wpływu regulacji, wzrosły o 1,5 proc. rok do roku. Przychodom komórkowym pomogła większa baza klientów oraz wyższa sprzedaż sprzętu komórkowego, która wyniosła 128 mln zł wobec 35 mln zł rok wcześniej. Wzrost ten wynikał z wprowadzenia w drugim kwartale ratalnej sprzedaży telefonów.
W trzecim kwartale poprawiła się marża skorygowanej EBITDA operatora. Wzrosła ona do 35,1 proc. z 33,7 proc. kwartał wcześniej. Rok do roku natomiast marża spadła. W trzecim kwartale 2013 roku wynosiła 36,5 proc.
W zakresie kosztów Orange Polska udało się wypracować w trzecim kwartale 80 mln zł oszczędności. Dzięki cięciom spółka po trzech kwartałach tego roku oszczędziła łącznie 217 mln zł.
Po trzech kwartałach tego roku przychody Orange Polska spadły o 6,6 proc. do 9,125 mld zł. Zysk EBITDA po wrześniu wyniósł 3,177 mld zł, spadając o 0,7 proc.
Organiczne przepływy pieniężne Orange Polska wyniosły w trzecim kwartale 369 mln zł, wobec 434 mln zł rok temu. Po trzech kwartałach przepływy wyniosły 851 mln zł, co pozwoliło spółce potwierdzić w raporcie całoroczny cel dla na poziomie co najmniej 1,1 mld zł.
Orange Polska w trzecim kwartale 2014 roku pozyskało netto 130 tys. klientów telefonii komórkowej, dwa razy więcej niż kwartał wcześniej. Liczba klientów abonamentowych wzrosła o 74 tysiące, a baza usług post-paid wzrosła o 56 tys.
Spadały jednak średnie przychody komórkowej na użytkownika (ARPU), osiągając 31,4 zł. W drugim kwartale ARPU wynosiło 32,1 zł.
Wskaźnik odejść klientów w segmencie pre-paid wzrósł do 16,4 proc. z 14,9 proc. kwartał wcześniej. Do tej pory wskaźnik ten oscylował wokół 15 proc. Koszt pozyskania klienta spadł po raz drugi z rzędu do 340 zł. Utrzymanie klienta zdrożało do 247,8 zł.
Tańsza marka nju mobile pozyskała w minionym kwartale 43 tys. nowych kart SIM. To kolejny spadek liczby nowych przyłączeń. W drugim kwartale było to 81 tys. kart.
Orange Polska utrzymał natomiast tempo spadku liczby stacjonarnych łączy głosowych. Baza skurczyła się o 54 tys. Operator po raz kolejny przyłączył ponadto kilkanaście tys. usług telewizyjnych. Baza usług wzrosła do 735 tys. Utrzymane zostało tempo wzrostu bazy użytkowników usług pakietowych, kończąc kwartał z 480 tys. klientów Orange Open.