Reforma mediów publicznych. "Potrzeba szerszych konsultacji"

Potrzebę szerszego skonsultowania projektu ustawy o mediach narodowych podkreślali uczestnicy wtorkowej debaty w SDP o przyszłości mediów publicznych. Biorący w niej udział pełnomocnik rządu ds. reformy mediów publicznych Krzysztof Czabański nie podał nowych szczegółów dot. tego projektu.

Reforma mediów publicznych. "Potrzeba szerszych konsultacji"
Źródło zdjęć: © WP.PL | Andrzej Hulimka/WP

Potrzebę szerszego skonsultowania projektu ustawy o mediach narodowych podkreślali uczestnicy wtorkowej debaty w SDP o przyszłości mediów publicznych. Biorący w niej udział pełnomocnik rządu ds. reformy mediów publicznych Krzysztof Czabański nie podał nowych szczegółów dot. tego projektu.

Odnosząc się do zarzutów o brak konsultacji projektu ustawy, Czabański podkreślał, że rozmawiał z wieloma środowiskami, a konsultacje mogą odbyć się także po wpłynięciu projektu do Sejmu, co ma nastąpić "niebawem".

- Nasze działania będą zmierzały ku temu, żeby media publiczne, które chcemy nazwać mediami narodowymi, były wzorcem w wielu obszarach dla rynku medialnego w Polsce, żeby były oparte na prawdzie i profesjonalizmie. Ten krok to będzie pierwszy krok, prawdopodobnie nie za duży, choć krzyk będzie bardzo duży - mówił pełnomocnik rządu. Podkreślał istotną rolę mediów w rozwoju polskiej kultury, której media powinny być "mecenasem, oparciem i szansą na rozwój".

Jak mówił, "dziennikarz stał się mało potrzebnym dodatkiem do mediów", co chciałby "radykalnie" zmienić.

- To nie może być tak, że zadaniem dziennikarza jest to, że ma przyprowadzić sponsora - mówił. Pytany o finansowanie mediów narodowych, nie udzielił odpowiedzi, zaznaczając, że "wiemy, co chcemy zrobić, ale przyjdzie pora, kiedy będziemy o tym mówić". - Byłoby nie fair wobec parlamentarzystów, żeby ujawniać to wcześniej - ocenił.

Podkreślał także, iż projekt ustawy jest bardzo podobny w sposobie rozumowania o mediach publicznych do propozycji zmian w mediach zgłoszonych w kwietniu przez SDP.

Jak referował w imieniu Stowarzyszenia Piotr Legutko, SDP rekomendowało, by przekształcić TVP w instytucję użyteczności publicznej, której trzeba by zapewnić stałe i stabilne finansowanie.

Według SDP organizatorem nowych mediów publicznych powinien być resort kultury, a szefów nowych instytucji powinien powoływać nowy organ państwowy - Rada Mediów Publicznych, licząca kilka osób. Kandydatów do Rady - mówił Legutko - powinny rekomendować ogólnopolskie stowarzyszenia twórcze, a Radę wybierać prezydent RP, bo posiada najsilniejszy mandat. ##20 podmiotów objętych zmianami W niedawnym wywiadzie Czabański tłumaczył, że zmiany w mediach będą dotyczyć 20 podmiotów - 17 regionalnych stacji radiowych, których odrębność zostanie zachowana, tzw. dużego Radia, Telewizji Polskiej z oddziałami oraz Polskiej Agencji Prasowej. Projekt zakłada, że media publiczne przestaną być spółkami prawa handlowego, gdyż taki model sprawił, że media publiczne bardzo osłabiły się finansowo. Na mocy nowej ustawy media narodowe staną się prawnymi następcami dotychczasowych spółek, przejmą ich majątek i wejdą w ich prawa oraz obowiązki.

Nowe media narodowe - według Czabańskiego - będą miały realizować misję opisaną w ustawie o radiofonii i telewizji, jednak ze szczególnym naciskiem na ich rolę w obszarze kultury, edukacji, w tym edukacji historycznej i polityki historycznej, promocji Polski w świecie i w obronie dobrego imienia Polski.

Według wiceministra kultury nowa ustawa wyjmie media publiczne spod kurateli Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, a będą one podlegać nowej Radzie Mediów Narodowych, której członków będzie mianował Sejm, Senat i prezydent, dokładnie tak samo, jak w wypadku Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Jak mówił, ustawa pójdzie w kierunku jednoosobowej odpowiedzialności dyrektorów tych instytucji medialnych, ale z dużym merytorycznym udziałem rad programowych. Dyrektorów powoływać i odwoływać będzie Rada Mediów Narodowych. Rada, na wniosek organizacji i stowarzyszeń, będzie też powoływać na kilkuletnie kadencje członków rad programowych.

Nowe przepisy mają wprowadzić opłatę audiowizualną, z której przychody mają poprawić sytuację finansową mediów publicznych i zmniejszyć ich uzależnienie od działalności komercyjnej.

Zobacz też: * *Reklamy w telewizji. Seriale najbardziej dochodowe

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (3)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.