Rekord PKP Intercity. Tylu osób nie przewieźli jeszcze nigdy

2022 rok okazał się dla PKP Intercity niezwykle udany, jeśli chodzi o liczbę pasażerów. W ciągu ostatnich 12 miesięcy z usług przewoźnika skorzystało niemal 59 milionów podróżnych. To wynik rekordowy i aż o 10 milionów wyższy niż w dotychczas rekordowym 2019 roku. Władze spółki zapowiadają, że w kolejnych latach te liczby znów powinny urosnąć - m.in. dzięki ogromnym inwestycjom.

Rekord PKP Intercity. Spółka przewiozła w 2022 roku niemal 59 milionów osób
Rekord PKP Intercity. Spółka przewiozła w 2022 roku niemal 59 milionów osób
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Tomasz Warszewski
oprac. TOS

02.01.2023 | aktual.: 02.01.2023 17:46

Pierwszy miesięczny rekord przewozowy padł w maju 2022 r. Wówczas to z pociągów PKP Intercity skorzystało ponad 5,26 miliona osób - podało w poniedziałkowym komunikacie Ministerstwo Infrastruktury. Następne miesiące przyniosły jeszcze większą frekwencję: w czerwcu przewoźnik miał niemal 5,5 mln podróżnych, a w lipcu – prawie 6,5 mln. Ponad 6,5 mln pasażerów było w sierpniu. W miesiącu tym PKP Intercity mogły się pochwalić najwyższą frekwencją w swojej historii.

W sumie w całym 2022 roku przewoźnik miał niemal 59 mln pasażerów. To znacznie więcej niż w 2019 roku, który był dotychczas rekordowy i w którym z usług PKP Intercity skorzystało 49 mln osób.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ma być szybciej i lepiej

- Od kilku lat odbudowujemy rolę kolei w Polsce, a miniony rok pokazał, że jesteśmy na dobrych torach do osiągnięcia naszego celu, którym jest jak największa popularyzacja podróży pociągami - mówi Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity, cytowany w komunikacie. - Liczymy, że w najbliższych latach uda nam się znacząco poprawić wynik z 2022 roku. Pomogą nam w tym między innymi wielomiliardowe inwestycje taborowe, jak i infrastrukturalne. Dzięki nim moda na kolej stanie się jeszcze bardziej powszechna - zapowiada.

Jak przypomina resort infrastruktury, w styczniu 2022 roku PKP Intercity ogłosiło rozszerzenie swojej strategii rozwoju i inwestycji z perspektywą do 2030 roku. Spółka zwiększyła wówczas środki, jakie zainwestuje do końca obecnej dekady, z 19 do 27 mld zł. Do tego czasu pociągi przewoźnika mają zostać w dużym stopniu wymienione, wszystkie pojazdy będą nowe lub zmodernizowane.

Firma planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom jednolity standard podróży. Normą mają się stać podróże z prędkością 160-250 km/h. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup odbiorców, w tym osób podróżujących z dziećmi czy osób z niepełnosprawnościami.

PKP Intercity ogłosiło w listopadzie 2022 r. największy w swojej historii pod względem liczby pojazdów przetarg taborowy. Po zakończeniu zamówienia park taborowy przewoźnika powiększy się aż o 300 nowych wagonów, a prawo opcji umożliwi zakup dodatkowych 150 pojazdów.

Ważną częścią finansowania są środki unijne. Przewoźnik w czerwcu 2022 roku podpisał aneksy zwiększające dofinansowanie nie tylko do projektów taborowych, lecz także infrastrukturalnych. Dzięki temu dostanie z UE łącznie miliard złotych.

Punktualność do poprawy

W połowie listopada Urząd Transportu Kolejowego podał dane dotyczące średniego opóźnienia pociągów pasażerskich w trzecim kwartale 2022 roku. PKP Intercity wówczas odnotowały spadek punktualności o 5,7 pkt proc. w porównaniu z drugim kwartałem. Wynik tej spółki pozostawia wiele do życzenia - poziom punktualności za trzeci kwartał wyniósł zaledwie 62,32 proc.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Źródło artykułu:PAP
transportpodróże pociągiempodróże koleją
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (13)