Rekord PKP Intercity. Tylu osób nie przewieźli jeszcze nigdy

2022 rok okazał się dla PKP Intercity niezwykle udany, jeśli chodzi o liczbę pasażerów. W ciągu ostatnich 12 miesięcy z usług przewoźnika skorzystało niemal 59 milionów podróżnych. To wynik rekordowy i aż o 10 milionów wyższy niż w dotychczas rekordowym 2019 roku. Władze spółki zapowiadają, że w kolejnych latach te liczby znów powinny urosnąć - m.in. dzięki ogromnym inwestycjom.

Rekord PKP Intercity. Spółka przewiozła w 2022 roku niemal 59 milionów osób
Rekord PKP Intercity. Spółka przewiozła w 2022 roku niemal 59 milionów osób
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Tomasz Warszewski
oprac. TOS

Pierwszy miesięczny rekord przewozowy padł w maju 2022 r. Wówczas to z pociągów PKP Intercity skorzystało ponad 5,26 miliona osób - podało w poniedziałkowym komunikacie Ministerstwo Infrastruktury. Następne miesiące przyniosły jeszcze większą frekwencję: w czerwcu przewoźnik miał niemal 5,5 mln podróżnych, a w lipcu – prawie 6,5 mln. Ponad 6,5 mln pasażerów było w sierpniu. W miesiącu tym PKP Intercity mogły się pochwalić najwyższą frekwencją w swojej historii.

W sumie w całym 2022 roku przewoźnik miał niemal 59 mln pasażerów. To znacznie więcej niż w 2019 roku, który był dotychczas rekordowy i w którym z usług PKP Intercity skorzystało 49 mln osób.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Takiej drożyzny dawno nie było. "Znam ludzi, którzy sobie folgują. Ostatnie wakacje, święta na bogato, bo jeszcze nas stać"

Ma być szybciej i lepiej

- Od kilku lat odbudowujemy rolę kolei w Polsce, a miniony rok pokazał, że jesteśmy na dobrych torach do osiągnięcia naszego celu, którym jest jak największa popularyzacja podróży pociągami - mówi Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity, cytowany w komunikacie. - Liczymy, że w najbliższych latach uda nam się znacząco poprawić wynik z 2022 roku. Pomogą nam w tym między innymi wielomiliardowe inwestycje taborowe, jak i infrastrukturalne. Dzięki nim moda na kolej stanie się jeszcze bardziej powszechna - zapowiada.

Jak przypomina resort infrastruktury, w styczniu 2022 roku PKP Intercity ogłosiło rozszerzenie swojej strategii rozwoju i inwestycji z perspektywą do 2030 roku. Spółka zwiększyła wówczas środki, jakie zainwestuje do końca obecnej dekady, z 19 do 27 mld zł. Do tego czasu pociągi przewoźnika mają zostać w dużym stopniu wymienione, wszystkie pojazdy będą nowe lub zmodernizowane.

Firma planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom jednolity standard podróży. Normą mają się stać podróże z prędkością 160-250 km/h. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup odbiorców, w tym osób podróżujących z dziećmi czy osób z niepełnosprawnościami.

PKP Intercity ogłosiło w listopadzie 2022 r. największy w swojej historii pod względem liczby pojazdów przetarg taborowy. Po zakończeniu zamówienia park taborowy przewoźnika powiększy się aż o 300 nowych wagonów, a prawo opcji umożliwi zakup dodatkowych 150 pojazdów.

Ważną częścią finansowania są środki unijne. Przewoźnik w czerwcu 2022 roku podpisał aneksy zwiększające dofinansowanie nie tylko do projektów taborowych, lecz także infrastrukturalnych. Dzięki temu dostanie z UE łącznie miliard złotych.

Punktualność do poprawy

W połowie listopada Urząd Transportu Kolejowego podał dane dotyczące średniego opóźnienia pociągów pasażerskich w trzecim kwartale 2022 roku. PKP Intercity wówczas odnotowały spadek punktualności o 5,7 pkt proc. w porównaniu z drugim kwartałem. Wynik tej spółki pozostawia wiele do życzenia - poziom punktualności za trzeci kwartał wyniósł zaledwie 62,32 proc.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Źródło artykułu:PAP
transportpodróże pociągiempodróże koleją

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (13)