Rezygnacja z jaj z chowu klatkowego podjęta zbyt pochopnie? Tak wskazuje analiza

– Do 2025 roku zrezygnujemy ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego – taką deklarację złożyło większość sieci handlowych. Jednak udział "trójek" w rynku wcale się nie zmniejsza, a Polacy nie stali się zwolennikami jaj od kur, które nie spędzają życia w klatce.

Polacy nie stali się zwolennikami jaj z wolnego wybiegu.
Źródło zdjęć: © flickr.com | Ola
oprac.  KRO

Z deklaracją zrezygnowania z jaj z chowu klatkowego jako pierwszy wyszedł Lidl w 2016 roku. W pierwszym półroczu 2017 roku jego śladem poszły Auchan, Piotr i Paweł, Biedronka, Carrefour, Netto, Aldi, Tesco, Kaufland, Intermarche, Makro i Stokrotka. Organizacje prozwierzęce w tamtym okresie świętowały.

Po trzech latach okazuje się, że przedwcześnie odtrąbiono sukces. W 2018 roku stanowiska dla kur z wolnego wybiegu stanowiły zaledwie 3,6 proc. wszystkich stanowisk w Polsce (1,7 mln) – podaje portal dlahandlu.pl za danymi Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz. W tym samym okresie klatki stanowiły aż 84,5 proc. całości (41 mln) a ściółka – 11,2 proc. (5,4 mln).

Chociaż wielkość produkcji ściółkowej i wolnowybiegowej zwiększa się – od 2013 roku przybyło 2,8 mln stanowisk (60 proc.) – to jednak wielkość produkcji klatkowej również w tym okresie zanotowała wzrost. w 2013 roku w Polsce było 32,9 mln stanowisk, a w 2018 roku już 41 mln.

Zobacz nowy odcinek Czy to się opłaca: Jedli serek z czekoladą. Smak ich zadziwił

Z raportu organizacji Compassion in World Farming wynika, że w Polsce firmy, które zobowiązały się do rezygnacji z jaj klatkowych do 2025 roku, nie informują o postępach w realizacji tych zobowiązań. Nasz rynek jest pod tym względem daleko w tyle, jeżeli porównać go z resztą Europy.

Branża uważa, że Polacy wcale nie są przekonani do jaj uwzględniających dobrostan zwierząt, a deklaracje największych sieci nie były podparte rzetelnymi badaniami rynkowymi preferencji klientów.

– Sieci handlowe zarządzając ryzykiem postanowiły uwzględnić dobrostan kur niosek jako priorytetowy element CSR. Nie byłoby w tym nic złego, ale taki proces trzeba przeprowadzić rozsądnie. Mogę tylko spekulować, że nie przeprowadzono negocjacji z producentami, analitykami rynkowymi i opiniotwórczymi instytucjami finansowymi – powiedziała w rozmowie z portalami dlahandlu.pl Katarzyna Gawrońska, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz. Według przedstawionych przez nią szacunków całkowita rezygnacja z jaj klatkowych kosztowałaby branżę 1,2 mld dolarów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Zalewa nas kapusta z zagranicy. Niemcy zarobili ponad 16 mln zł
Zalewa nas kapusta z zagranicy. Niemcy zarobili ponad 16 mln zł
To koniec kultowego baru w Gdańsku. Działał prawie 30 lat
To koniec kultowego baru w Gdańsku. Działał prawie 30 lat
Przegrał ze skarbówką. Musi zapłacić podatek od emerytury po matce
Przegrał ze skarbówką. Musi zapłacić podatek od emerytury po matce
Chorwacja ma dość tłumów turystów. Wprowadza obowiązkowe rezerwacje
Chorwacja ma dość tłumów turystów. Wprowadza obowiązkowe rezerwacje
Jedyna taka huta na świecie upada. Pracę straci 300 osób
Jedyna taka huta na świecie upada. Pracę straci 300 osób
Poseł proponuje dopłaty bobrowe dla rolników. Resort odpowiada
Poseł proponuje dopłaty bobrowe dla rolników. Resort odpowiada
Gdzie na grzyby pod Warszawą? Zbieracze podpowiadają
Gdzie na grzyby pod Warszawą? Zbieracze podpowiadają
Zarabiają prawie 50 tys. zł. Rekordowy popyt na specjalistów
Zarabiają prawie 50 tys. zł. Rekordowy popyt na specjalistów
Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę