Rosną wymagania Polaków względem piw. Sklepy głównie stawiają na bezalkoholowe i smakowe

W porównaniu do I kwartału ub. roku wzrosła promocja piw w sieciach handlowych o 19 proc. W tej kategorii zdecydowanie najbardziej poszły w górę bezalkoholowe trunki – aż o 90 proc. Największy przyrost odnotowały w hipermarketach – 193 proc. Na drugim miejscu znalazły się smakowe piwa. Ich udział w gazetkach zwiększył się o 57 proc.

Katarzyna Kalus
Najbardziej zwiększyła się promocja piw bezalkoholowych, bo aż o 90 proc.
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

Najmocniej widoczny wzrost był w sklepach typu convenience – 191 proc. Trzecią pozycję w zestawieniu zajęły ciemne piwa ze zwyżką 47 proc. Aktywność promocyjna tych produktów szczególnie podniosła się w sieciach convenience, tj. o 155 proc. Na samym końcu tabeli jest jasne piwo z wynikiem zaledwie 8 proc. Promocja tego typu alkoholu w największym stopniu wzrosła w hipermarketach – o 55 proc.

– Z analizy firmy Hiper-Com Poland wynika, że w I kwartale tego roku, w stosunku do pierwszych trzech miesięcy ub. roku, sieci handlowe ogólnie zwiększyły promocję piwa o 19 proc. Zaobserwowany wzrost jest połączony z mocnym rozwojem branży piwowarskiej. Portfolio poszczególnych marek rozrasta się, a wprowadzanie na rynek nowych produktów siłą rzeczy wymaga większej aktywności promocyjnej. W sklepach pojawia się coraz więcej nowości i to już nie tylko od znanych producentów – mówi Bartłomiej Morzycki, Dyrektor Generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.

Najbardziej zwiększyła się promocja piw bezalkoholowych, bo aż o 90 proc. Jak wyjaśnia Julita Pryzmont, Business Development and Communication Director w Hiper-Com Poland, ma to związek z dynamicznym rozwojem tego segmentu. Wybór i jakość w jego obrębie stale wzrasta, co powoduje, że każdy smakosz jest w stanie znaleźć napój odpowiadający jego upodobaniom. Producenci, konkurując ze sobą, nieustannie wprowadzają nowe smaki. A nowości trzeba przecież komunikować konsumentom. Promocje stanowią do tego doskonałą okazję.

Zobacz także: Wszystko, czego nie wiesz o piwie

– Polska jest europejskim liderem pod względem tempa wzrostu konsumpcji piw bezalkoholowych. Staramy się doganiać Europę Zachodnią. Dla przykładu, w Hiszpanii tego typu napoje mają kilkunastoprocentowy udział w rynku. Spodziewam się, że u nas podobny poziom osiągniemy w ciągu kilku najbliższych lat. Będzie temu sprzyjać głównie moda na zdrowy styl życia – przewiduje Dyrektor Morzycki.

Patrząc na konkretne formaty handlowe, najwięcej promocji piw bezalkoholowych przybyło w hipermarketach, tj. o 193 proc. więcej. Widoczny wzrost zaobserwowano w hurtowniach – 131 proc, a także w sieciach typu cash & carry – 93 proc. Według eksperta z Hiper-Com Poland, większe placówki mogą zaprezentować zdecydowanie szerszy asortyment niż np. sklepy typu convenience, które odnotowały przyrost na poziomie 50 proc.

– Z kolei piwa smakowe odnotowały ogólny przyrost na poziome 57 proc. W ostatnich latach widocznie wzrosło zainteresowanie Polaków tymi artykułami, zwłaszcza wśród kobiet. Sieci handlowe doskonale znają zmieniające się oczekiwania swoich klientów. Dlatego tak mocno zwiększyły aktywność promocyjną w tym segmencie. Wskazane artykuły wpływają na wybór miejsca zakupu, a to się liczy dla sklepów – tłumaczy dr Paweł Jurowczyk, Market Research Consultant w Instytucie Badawczym ABR SESTA.

Dyrektor Morzycki dodaje, że zmieniają się oczekiwania konsumentów względem smaków piw. Polacy zdecydowanie oczekują nowych doznań smakowych, w tym zaskakujących mieszanek soków owocowych, różnych odmian chmielu czy też przypraw. Chcą przy tym konsumować trunki o niskiej zawartości kalorii. Coraz częściej sięgają po produkty z wyższej półki. I w odpowiedzi na te wymagania przybywa coraz więcej marek i rodzajów piw smakowych, które są szeroko promowane.

– Największy przyrost promocji piwa smakowego zanotowano w sieciach convenience – aż o 191 proc. W tym kanale ww. art. stanowią jedną z ważniejszych kategorii. Wpływa na to fakt, że Polacy coraz częściej sięgają po droższe i lepszej jakości trunki o unikalnych smakach. Odpowiednia komunikacja promocji piw smakowych przekłada się na częstsze wizyty i zakupy w sklepach. Dla porównania można wskazać, że w hipermarketach aktywność promocyjna wzrosła o 76 proc.– zaznacza dr Jurowczyk.

Promocja piw ciemnych zwiększyła się o 47 proc. Jak przypomina Julita Pryzmont, są one mniej popularne niż lżejsze trunki, zwłaszcza wiosną czy latem. Jednak w chłodniejsze wieczory mogą zdecydowanie bardziej odpowiadać konsumentom niż inne napoje. Dlatego pierwszy kwartał roku był idealnym momentem na promowanie tego typu produktów. Ekspert z Hiper-Com Poland ocenia odnotowany wzrost jako znaczący.

Czytaj takżę: Warzenie piwa w domu

– Najwięcej promocji piw ciemnych przybyło w sieciach convenience – o 155 proc. W hipermarketach wzrost wyniósł 76 proc. To podobna sytuacja, jak w przypadku piw smakowych. Może to wynikać z tego, że piwa ciemne często są postrzegane przez konsumentów jako trunki o unikalnym smaku. Dlatego strategie przyjęte przez ww. segmenty są dość zbliżone – zauważa ekspert z Instytutu Badawczego ABR SESTA.

Na samym końcu tabeli jest piwo jasne z przyrostem zaledwie na poziomie 8 proc. Zdaniem Julity Pryzmont, ten trunek jest najchętniej spożywany w okresie letnim lub w czasie wydarzeń sportowych. Właśnie wtedy jego sprzedaż znacznie wzrasta. Pierwszy kwartał roku zazwyczaj nie jest najlepszy dla tej kategorii. Bliżej lata sieci handlowe bardziej intensyfikują działania promocyjne w jej obrębie.

– Przyrost promocji piwa jasnego widać w hipermarketach – o 55 proc., następnie w sieciach convenience – o 21 proc., a dalej w sklepach cash & carry – o 3 proc. Aktywność promocyjna zmniejszyła się w dyskontach – o 18 proc., w supermarketach – o 11 proc., jak również w hurtowniach – o 10 proc. Moim zdaniem, wzrosty są odzwierciedleniem tego, że piwo jasne ciągle jest najpopularniejsze wśród Polaków. Natomiast spadki pokazują, że spora część konsumentów odwraca się od tego trunku na rzecz innych segmentów – podsumowuje dr Paweł Jurowczyk.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat przed niedzielą
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat przed niedzielą
Dino namiesza w branży? Dużo zależy od zakazu handlu alkoholem
Dino namiesza w branży? Dużo zależy od zakazu handlu alkoholem
Carrefour opuści kolejny kraj? Jest tu trzecią największą siecią
Carrefour opuści kolejny kraj? Jest tu trzecią największą siecią
Znaleźli u niego 56 telefonów. Był poszukiwany listami gończymi
Znaleźli u niego 56 telefonów. Był poszukiwany listami gończymi
Zwolnienia w sklepie Biedronki. Ajent wyrzucił ich z dnia na dzień
Zwolnienia w sklepie Biedronki. Ajent wyrzucił ich z dnia na dzień
Jajo sprzedane za prawie 23 mln funtów. Padł rekord
Jajo sprzedane za prawie 23 mln funtów. Padł rekord
Istnieje od 120 lat. Krakowski sklep ma kłopoty. Właściciel tłumaczy
Istnieje od 120 lat. Krakowski sklep ma kłopoty. Właściciel tłumaczy
Ważna zmiana dla rolników. Urzędnicy sprawdzą, czy naprawdę pracujesz
Ważna zmiana dla rolników. Urzędnicy sprawdzą, czy naprawdę pracujesz
Grudniowe żniwa w sklepach. Te produkty Polacy kradną na potęgę
Grudniowe żniwa w sklepach. Te produkty Polacy kradną na potęgę
Od miesiąca żyją bez prądu i wody. Wszystko zaczęło się od awarii
Od miesiąca żyją bez prądu i wody. Wszystko zaczęło się od awarii
Ukraińcy wrócą do Polski? "Zakończenie wojny uwolni tysiące mężczyzn"
Ukraińcy wrócą do Polski? "Zakończenie wojny uwolni tysiące mężczyzn"
Spór o rozbiórkę boiska w Zakopanem. "Goście rezygnowali po 2 dniach"
Spór o rozbiórkę boiska w Zakopanem. "Goście rezygnowali po 2 dniach"
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀