Rośnie liczba skarg wpływających do UKNF

W minionym roku do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego wpłynęły 8342 skargi od klientów instytucji finansowych. To o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej skarg dotyczyło sektora bankowego i ubezpieczeniowego - poinformował w poniedziałek UKNF.

Rośnie liczba skarg wpływających do UKNF
Źródło zdjęć: © Jupiterimages
SKOMENTUJ

- Tylko w ostatnim kwartale 2012 r. do Urzędu wpłynęło 2328 skarg - poinformował UKNF w komunikacie.

Dodano, że ponad połowa skarg dotyczyła sektora bankowego. - W 2012 r. do UKNF wpłynęło 4268 pism odnoszących się do działalności podmiotów w tym sektorze. To o 19 proc. więcej niż przed rokiem - podkreślono.

Większość zastrzeżeń odnosiło się do działalności banków związanej z udzielaniem kredytów konsumenckich i pożyczek, obsługą rachunków, jakością obsługi klientów oraz z udzielanymi kredytami hipotecznymi. - W 2012 r. zaobserwowano także napływ skarg odnoszących się do praktyk stosowanych w zakresie oferowania produktów ubezpieczeniowych o charakterze inwestycyjnym - poinformował UKNF.

W przypadku sektora ubezpieczeniowego w minionym roku do Urzędu wpłynęły 3354 skargi, czyli o 1 proc. mniej niż w roku poprzednim. "Spośród nich 2731 dotyczyło funkcjonowania zakładów ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych, 372 odnosiły się do działalności zakładów ubezpieczeń na życie, a ponadto odnotowano trzy skargi na działalność brokerską, pięć skarg na działalność agenta ubezpieczeniowego oraz 243 skargi na działalność oddziałów zakładów ubezpieczeń państw członkowskich UE" - czytamy w komunikacie.

W zakresie ubezpieczeń na życie klienci najczęściej zgłaszali problemy dotyczące kwestii związanych z prowadzeniem przez zakład polityki informacyjnej "w zakresie ubezpieczeń inwestycyjnych oraz odmowy wypłaty świadczenia". W przypadku ubezpieczeń majątkowych skargi odnosiły się do braku należytej informacji w zakresie charakterystyki produktów ubezpieczeniowych, opieszałości zakładów ubezpieczeń w wypłacie odszkodowania, kwestii związanych z wysokością wypłacanego odszkodowania oraz odmową wypłaty odszkodowania.

UKNF poinformował także, że w sektorze Otwartych Funduszy Emerytalnych 2012 r. jest kolejnym, w którym odnotowano znaczący spadek liczby skarg. "W omawianym okresie do UKNF wpłynęło 359 pism dotyczących otwartych funduszy emerytalnych. W stosunku do 2011 r. to spadek o ok. 55 proc., który jest wynikiem ustawowego wyeliminowania działalności akwizycyjnej funduszy".

W przypadku OFE najwięcej zastrzeżeń w pismach kierowanych do Urzędu dotyczyło dokonywania transferów do innych funduszy. Większość tych skarg związana była z brakiem realizacji lub opóźnieniem w realizacji transferów do innych OFE po zmianie przepisów prawa w tym zakresie.

Klienci skarżyli się też na sektor kapitałowy. W 2012 r. na działalność podmiotów w tym sektorze wpłynęło 277 skarg, tj. o około 28 proc. więcej niż rok wcześniej. "W przypadku towarzystw funduszy inwestycyjnych zastrzeżenia dotyczyły realizacji polityki inwestycyjnej, wyceny jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych oraz zasad realizacji zleceń nabycia i umorzenia jednostek uczestnictwa" - poinformował UKNF.

Dodano, że uwagi dotyczące działalności firm inwestycyjnych dotyczyły głównie jakości świadczonych usług, kwestii związanej z wysokością pobieranych opłat i prowizji oraz realizacji zleceń. - W przypadku spółek publicznych zostały zgłoszone problemy w zakresie realizacji praw korporacyjnych akcjonariuszy oraz wypełniania przez spółki obowiązków informacyjnych - wskazano.

W przypadku sektora usług płatniczych w minionym roku wpłynęło 49 skarg dotyczących nieprawidłowości w zakresie świadczenia usług płatniczych, z czego 17 w czwartym kwartale 2012 r. - Problemy poruszane w tych skargach dotyczyły: realizacji transakcji kartami płatniczymi, niewykonania dyspozycji przelewu, zablokowania płatności za usługi - wymienił UKNF.

W okresie objętym sprawozdaniem wpłynęło także 35 skarg dotyczących spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (SKOK), które zostały objęte nadzorem KNF z dniem 27 października 2012 r. - Poruszane w tych skargach zagadnienia dotyczyły między innymi kwestii związanych z obsługą kredytów i pożyczek, w tym problemów ze spłatą i rozliczeniem zobowiązań, umieszczeniem danych w BIK, windykacją oraz sprzedażą wierzytelności - stwierdził Urząd.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Mają sankcje. Rosyjski dyskont w Warszawie nic sobie z nich nie robi
Mają sankcje. Rosyjski dyskont w Warszawie nic sobie z nich nie robi
ZUS wysyła listy do emerytów. "Warto, aby każdy dokładnie przeczytał"
ZUS wysyła listy do emerytów. "Warto, aby każdy dokładnie przeczytał"
"Inwestor się rozszalał". To miała być tylko niewielka altana na ROD
"Inwestor się rozszalał". To miała być tylko niewielka altana na ROD
Kradną z nich miedź na potęgę. Nowy cel złodziejów
Kradną z nich miedź na potęgę. Nowy cel złodziejów
Skandal w Małopolsce. "Próby tuszowania prawdy"
Skandal w Małopolsce. "Próby tuszowania prawdy"
W tej sieci zakupy są najtańsze. Różnice sięgają ponad 150 zł
W tej sieci zakupy są najtańsze. Różnice sięgają ponad 150 zł
Podróbki zalewają Polskę. Fałszywe kosmetyki to już plaga
Podróbki zalewają Polskę. Fałszywe kosmetyki to już plaga
Największy hotel w Polsce szuka pracowników. Jeszcze przed otwarciem
Największy hotel w Polsce szuka pracowników. Jeszcze przed otwarciem
Gigant z USA bankrutuje. Zamknie pół tysiąca sklepów
Gigant z USA bankrutuje. Zamknie pół tysiąca sklepów
Kierowcy będą musieli płacić? Parking przy jeziorze może być płatny
Kierowcy będą musieli płacić? Parking przy jeziorze może być płatny
Zamykają kultowy sklep rybny. Pojawiła się kartka. "Tu jest mój dom"
Zamykają kultowy sklep rybny. Pojawiła się kartka. "Tu jest mój dom"
Nowa usługa w popularnym dyskoncie. Nie trzeba szukać banku
Nowa usługa w popularnym dyskoncie. Nie trzeba szukać banku