Rośnie liczba skarg wpływających do UKNF
W minionym roku do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego wpłynęły 8342 skargi od klientów instytucji finansowych. To o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej skarg dotyczyło sektora bankowego i ubezpieczeniowego - poinformował w poniedziałek UKNF.
25.02.2013 | aktual.: 25.02.2013 13:49
- Tylko w ostatnim kwartale 2012 r. do Urzędu wpłynęło 2328 skarg - poinformował UKNF w komunikacie.
Dodano, że ponad połowa skarg dotyczyła sektora bankowego. - W 2012 r. do UKNF wpłynęło 4268 pism odnoszących się do działalności podmiotów w tym sektorze. To o 19 proc. więcej niż przed rokiem - podkreślono.
Większość zastrzeżeń odnosiło się do działalności banków związanej z udzielaniem kredytów konsumenckich i pożyczek, obsługą rachunków, jakością obsługi klientów oraz z udzielanymi kredytami hipotecznymi. - W 2012 r. zaobserwowano także napływ skarg odnoszących się do praktyk stosowanych w zakresie oferowania produktów ubezpieczeniowych o charakterze inwestycyjnym - poinformował UKNF.
W przypadku sektora ubezpieczeniowego w minionym roku do Urzędu wpłynęły 3354 skargi, czyli o 1 proc. mniej niż w roku poprzednim. "Spośród nich 2731 dotyczyło funkcjonowania zakładów ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych, 372 odnosiły się do działalności zakładów ubezpieczeń na życie, a ponadto odnotowano trzy skargi na działalność brokerską, pięć skarg na działalność agenta ubezpieczeniowego oraz 243 skargi na działalność oddziałów zakładów ubezpieczeń państw członkowskich UE" - czytamy w komunikacie.
W zakresie ubezpieczeń na życie klienci najczęściej zgłaszali problemy dotyczące kwestii związanych z prowadzeniem przez zakład polityki informacyjnej "w zakresie ubezpieczeń inwestycyjnych oraz odmowy wypłaty świadczenia". W przypadku ubezpieczeń majątkowych skargi odnosiły się do braku należytej informacji w zakresie charakterystyki produktów ubezpieczeniowych, opieszałości zakładów ubezpieczeń w wypłacie odszkodowania, kwestii związanych z wysokością wypłacanego odszkodowania oraz odmową wypłaty odszkodowania.
UKNF poinformował także, że w sektorze Otwartych Funduszy Emerytalnych 2012 r. jest kolejnym, w którym odnotowano znaczący spadek liczby skarg. "W omawianym okresie do UKNF wpłynęło 359 pism dotyczących otwartych funduszy emerytalnych. W stosunku do 2011 r. to spadek o ok. 55 proc., który jest wynikiem ustawowego wyeliminowania działalności akwizycyjnej funduszy".
W przypadku OFE najwięcej zastrzeżeń w pismach kierowanych do Urzędu dotyczyło dokonywania transferów do innych funduszy. Większość tych skarg związana była z brakiem realizacji lub opóźnieniem w realizacji transferów do innych OFE po zmianie przepisów prawa w tym zakresie.
Klienci skarżyli się też na sektor kapitałowy. W 2012 r. na działalność podmiotów w tym sektorze wpłynęło 277 skarg, tj. o około 28 proc. więcej niż rok wcześniej. "W przypadku towarzystw funduszy inwestycyjnych zastrzeżenia dotyczyły realizacji polityki inwestycyjnej, wyceny jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych oraz zasad realizacji zleceń nabycia i umorzenia jednostek uczestnictwa" - poinformował UKNF.
Dodano, że uwagi dotyczące działalności firm inwestycyjnych dotyczyły głównie jakości świadczonych usług, kwestii związanej z wysokością pobieranych opłat i prowizji oraz realizacji zleceń. - W przypadku spółek publicznych zostały zgłoszone problemy w zakresie realizacji praw korporacyjnych akcjonariuszy oraz wypełniania przez spółki obowiązków informacyjnych - wskazano.
W przypadku sektora usług płatniczych w minionym roku wpłynęło 49 skarg dotyczących nieprawidłowości w zakresie świadczenia usług płatniczych, z czego 17 w czwartym kwartale 2012 r. - Problemy poruszane w tych skargach dotyczyły: realizacji transakcji kartami płatniczymi, niewykonania dyspozycji przelewu, zablokowania płatności za usługi - wymienił UKNF.
W okresie objętym sprawozdaniem wpłynęło także 35 skarg dotyczących spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (SKOK), które zostały objęte nadzorem KNF z dniem 27 października 2012 r. - Poruszane w tych skargach zagadnienia dotyczyły między innymi kwestii związanych z obsługą kredytów i pożyczek, w tym problemów ze spłatą i rozliczeniem zobowiązań, umieszczeniem danych w BIK, windykacją oraz sprzedażą wierzytelności - stwierdził Urząd.