Rozłóż swoje zaległe zadłużenie na raty

Dłużniku, jeżeli masz problemy ze spłatą swoich zobowiązań, zgłoś się do nas. Pomożemy ci rozłożyć twoje długi na dogodną dla ciebie liczbę rat, byś mógł wyjść na prostą - w ten sposób największa na rynku firma windykacyjna Kruk zachęca w telewizyjnych reklamach ludzi do tego, by zaczęli spłacać swoje zaległe zobowiązania. To pierwszy przypadek w Polsce, gdy windykator zaczyna łagodniej traktować dłużników

Rozłóż swoje zaległe zadłużenie na raty
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

.

Liczy na to, że w ten sposób uda mu się odzyskać więcej pieniędzy, niż gdyby traktował dłużników twardą ręką. Coraz częściej do windykacji trafiają bowiem nie tylko osoby, które celowo nie spłacają długów, ale także ci, którzy już nie potrafią udźwignąć zaciągniętych kredytów. _ Jeszcze kilka lat temu trafiali do nas najczęściej cwaniacy, którzy po prostu z założenia nie płacili np. rachunków za telefon. Teraz wyraźnie widać, że rośnie liczba osób, które chcą, ale nie są w stanie spłacić swoich zobowiązań. Dlatego chcemy pomóc im zrestrukturyzować zadłużenie _ - podkreśla Piotr Krupa, prezes Kruka.

Jego zdaniem najwięcej ludzi trafia teraz do windykacji z tego powodu, że żyją ponad stan i w ostatnich kilku latach zaciągnęli zbyt wiele szybkich kredytów konsumpcyjnych. Nie tylko w jednym banku, ale w dwóch czy trzech. Rekordziści - nawet w siedmiu. Wystarczy wspomnieć, że wartość zadłużenia Polaków w kartach kredytowych i w szybkich pożyczkach wzrosła w ciągu roku o blisko 40 proc. Podobny wzrost odnotowaliśmy w przypadku kredytów hipotecznych. Wśród nich jednak odsetek tzw. złych długów, czyli niespłacanych przez co najmniej pół roku, jest najmniejszy (ok. 1 proc.). Klienci, którzy mają kłopoty finansowe, w pierwszej kolejności rezygnują bowiem ze spłaty innych zobowiązań - rat szybkich pożyczek, kart kredytowych, a także czynszu, opłat za prąd, gaz czy telefon.

_ Największy problem jest w tej chwili z kartami kredytowymi - przyznaje Andrzej Kulik z Krajowego Rejestru Długów. _ To wynik tego, że banki znacznie obniżyły minimalne progi dochodów, przy których można dostać kartę. Klient wykorzystuje limit kredytowy, a potem nie może poradzić sobie ze spłatą _- tłumaczy. Szacuje się, że wartość zaległych zobowiązań klientów indywidualnych wobec banków wynosi dzisiaj około 3,5 proc. wartości wszystkich udzielonych kredytów. Według Piotra Krupy w perspektywie spowolnienia gospodarczego w Polsce w ciągu najbliższych dwóch lat może ona wzrosnąć nawet dwukrotnie. Podobnego zdania jest Michał Macierzyński, analityk portalu Bankier.pl. _ W następnej kolejności będą psuły się kredyty hipoteczne, zarówno w złotych, jak i w walutach ob _cych - uważa Michał Macierzyński. To dlatego że ich koszt w ciągu roku urósł o kilkadziesiąt procent _ - podkreśla.

A banki to przecież nie jedyne instytucje, wobec których około 1,2 mln Polaków ma w tej chwili zaległe zobowiązania. Na drugim miejscu są długi związane z opłatami za mieszkanie. Jak szacuje GUS, wartość złych długów czynszowych wynosi około 1,5 mld zł. Z kolei zaległe zobowiązania wobec operatorów telekomunikacyjnych sięgają około 1 mld zł. Jednak z drugiej strony średnie zaległe zobowiązanie dłużnika, który trafia na czarne listy w biurach informacji gospodarczej, to 5 tys. zł. Rozłożenie takiej kwoty na 20 czy 30 rat może więc pomóc dłużnikowi poradzić sobie z problemem. Pod warunkiem że sam będzie chciał, a bank czy firma windykacyjna pójdą mu na rękę. Analitycy zaznaczają, że niezbędna jest także większa kontrola szybkich pożyczek, by nie dostawali ich ludzie, którzy w innych bankach już mają zbyt wysokie długi.

POLSKA Gazeta Krakowska
Łukasz Pałka

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.