Rozwój kariery w ubezpieczeniach

Sytuacja młodych ludzi na rynku pracy jest obecnie trudna

Rozwój kariery w ubezpieczeniach
Źródło zdjęć: © Thinkstock

13.06.2013 | aktual.: 14.06.2013 11:57

Sytuacja młodych ludzi na rynku pracy jest obecnie trudna. W czasie spowolnienia gospodarczego wiele firm decyduje się wstrzymać nabór pracowników, a nawet zredukować ich liczbę. Istnieją jednak zawody i specjalizacje, na które występuje niezmiennie duże zapotrzebowanie. W obszarze ubezpieczeń takimi specjalizacjami są aktuariat, underwriting, sprzedaż i tworzenie produktów.

Branża ubezpieczeniowa to sektor z bardzo dużym potencjałem. Obserwujemy wejścia kolejnych towarzystw ubezpieczeniowych na polski rynek, stwarzające zapotrzebowanie na nowych pracowników. Dodatkowo nasycenie polskiego rynku ubezpieczeń, szczególnie życiowych, jest wciąż niewielkie w porównaniu z krajami Europy Zachodniej, można zatem przewidywać dalszy jego rozwój. Jeśli więc jesteś na etapie wyboru ścieżki kształcenia i nie boisz się zagadnień związanych z finansami, warto rozważyć rozwój w tym kierunku.

Pierwszym z zawodów, na które popyt pracodawców niezmiennie przewyższa podaż kandydatów, jest aktuariusz. Stanowisko to stanowi bardzo dobrą propozycję dla osób lubiących pracę z liczbami oraz posiadających wysokie zdolności analityczne. Wymaga ono zdania egzaminu państwowego oraz odbycia dwuletniej praktyki zawodowej pod nadzorem aktuariusza. Osoba rozpoczynająca karierę w aktuariacie i nieposiadająca jeszcze niezbędnych uprawnień może zostać zatrudniona na stanowisku specjalisty ds. aktuarialnych. Wysokie wymagania dotyczące umiejętności matematycznych sprawiają, że zawód ten wybierają absolwenci matematyki, fizyki lub ekonometrii.

Dział aktuariatu obejmuje kilka obszarów. Część pracowników bierze udział w tworzeniu nowych produktów (tzw. „aktuariat produktowy”). Ich zadaniem jest wycena produktów, monitorowanie i analiza wyników sprzedaży oraz analiza zyskowności. Kolejna grupa pracowników zajmuje się wyliczaniem rezerw techniczno – ubezpieczeniowych, badaniem ich adekwatności oraz raportowaniem do organów nadzorczych i na potrzeby centrali firmy. Ostatnia grupa aktuariuszy odpowiada za dostosowanie towarzystwa do wymogów Solvency II. Są to regulacje wprowadzone przez Unię Europejską, związane z systemem wypłacalności uwzględniającym profil ryzyka, na jakie narażone są zakłady ubezpieczeń w związku z prowadzoną przez nie działalnością.

Drugim zawodem dającym duże szanse na rozwój w branży ubezpieczeń jest underwriter. Zadaniem osoby na tym stanowisku jest oszacowanie i zaakceptowanie na odpowiednich warunkach ryzyka ubezpieczeniowego, bądź jego odrzucenie. Underwriter bardzo aktywnie współpracuje z siecią sprzedaży, zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną. Niedobór kandydatów na to stanowisko utrzymuje się od kilku lat. Warto nadmienić, że rola ta nie wymaga zdawania specjalnych egzaminów. Od kandydatów chcących rozwijać się w obszarze underwritingu oczekuje się, poza znajomością zagadnień merytorycznych, komunikatywności oraz umiejętności pracy w zespole.

Kolejnym wartym uwagi stanowiskiem jest product manager. Jego zadaniem jest kompleksowy nadzór nad procesem tworzenia nowego produktu ubezpieczeniowego oraz jego modyfikacji. Product manager często tworzy również strategię produktową, monitoruje rynek danego rodzaju ubezpieczeń oraz ich sprzedaż. Produktowiec współpracuje też z działem aktuariatu, sprzedaży i marketingu, a także tworzy ogólne warunki ubezpieczenia, czyli dokument, który podpisujemy kupując ubezpieczenie. Z dużym prawdopodobieństwem można przewidzieć wzrost zapotrzebowania na managerów produktów ubezpieczeniowych, zwłaszcza ze względu na konieczność tworzenia nowych, szytych na miarę rozwiązań. Na koniec warto wspomnieć o zapotrzebowaniu działów sprzedaży na specjalistów, których zadaniem jest rozwijanie sprzedaży poprzez współpracę z różnymi kanałami dystrybucji. Przykładem może być bancassurance, czyli sprzedaż polis ubezpieczeniowych poprzez kanał bankowy. Realia rynkowe zmuszają towarzystwa do znajdowania nowych sposobów docierania do
klienta, tak więc produkty ubezpieczeniowe mogą być dostępne na stacji benzynowej lub w sieci handlowej. Osoby chcące pracować w tym obszarze powinny mieć doświadczenie w sprzedaży oraz umiejętność generowania pomysłów.

Towarzystwa ubezpieczeniowe nieustannie poszukują specjalistów i skarżą się na brak dobrych kandydatów. Zachęcam osoby posiadające zdolności matematyczno-analityczne lub dobrze czujące się w sprzedaży i negocjacjach, które stoją przed wyborem kierunku studiów lub specjalizacji, do rozważenia rozwoju w tym kierunku. Odpowiednie wykształcenie, w połączeniu z odbytymi praktykami lub stażem, może zapewnić pracę w branży, która ma szansę na dynamiczny rozwój się w ciągu najbliższych lat.

Anna Wańska
Konsultant ds. rekrutacji
Insurance & Financial Services

[

Obraz

]( http://hays.pl/ )

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)