Rynek części samochodowych w Polsce urośnie w '12 o nie więcej niż 1‑2 proc. - SDCM

27.08. Warszawa (PAP) - Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) spodziewa się, że w 2012 r. wartość rynku części motoryzacyjnych dystrybuowanych w...

27.08.2012 | aktual.: 27.08.2012 16:23

27.08. Warszawa (PAP) - Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) spodziewa się, że w 2012 r. wartość rynku części motoryzacyjnych dystrybuowanych w Polsce wzrośnie o nie więcej niż 1-2 proc. rdr - poinformował na konferencji Alfred Franke, prezes SDCM.

"Dotychczas dynamika wzrostu była na tym rynku bardzo duża, niektóre firmy notowały nawet dwucyfrowe wzrosty do roku 2011 r. Rok 2012 jest bardzo trudnym rokiem, pierwszym tak trudnym od wielu lat. Nie należy oczekiwać, żeby ta dynamika była wyższa niż 1-2 proc." - powiedział Franke.

"Park samochodowy wzrośnie naszym zdaniem w tym roku o ok. 1 proc., jednak na wielkość rynku wpływ mają też inne czynniki. Jedna sprawa to częstotliwość wizyt kierowców w warsztatach, a kolejna - wysokie koszty paliw, które powodują, że część osób wstrzymuje się z użytkowaniem aut" - dodał.

Jak wynika z danych SDCM, wartość rynku części eksploatacyjnych w Polsce w 2011 r. wyniosła 13,5 mld zł.

Krzysztof Soszyński, wiceprezes dystrybuującej części motoryzacyjne spółki Inter Cars, uważa, że w obliczu spowolnienia gospodarczego posiadacze aut dokonują jedynie niezbędnych napraw.

"Wydatki na naprawy są coraz częściej generowane przez reakcje, a nie prewencję" - powiedział.

Przychody ze sprzedaży Inter Cars, lidera rynku, w Polsce wzrosły po siedmiu miesiącach 2012 r. o 5,2 proc. rdr do 1,1 mld zł.

SDCM spodziewa się dalszej konsolidacji na rynku dystrybutorów części motoryzacyjnych.

"Konsolidacje polega na tym, że albo mniejsze firmy się łączą i powstaje inna firma, czego raczej nie widzę lub do większych graczy dołączają mniejsi i tu mamy grupę zakupową Auto Union Polska, która może się powiększać, nie jest to wykluczone. Jest też tak, że kosztem firm wypadających z rynku zyskują więksi" - powiedział PAP prezes Franke.

Prezes dodał, że obecnie rentowność uzyskiwana przez dystrybutorów części spada.

"Konkurencja jest w tym segmencie bardzo duża" - wyjaśnił.

Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych jest organizacją niezależnych firm działających w branży motoryzacyjnej. Organizacja skupia łącznie 84 podmioty, w tym dystrybutorów, którzy posiadają ponad 85 proc. udziału w rynku dystrybucji części zamiennych.

Jak wynika z najnowszego raportu SDCM w 2011 r. szacowana liczba samochodów osobowych i dostawczych w Polsce wyniosła 17,3 mln.

Stowarzyszenie szacuje średni wiek pojazdu w Polsce na ok. 11 lat. (PAP)

kuc/ ana/

Źródło artykułu:PAP
motoryzacjahandelprzemysł
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)